Dwa zawieszane
Amazone oferuje także dwa modele rozsiewaczy zawieszanych: ZA-TS i ZAV. Mają one wspólne elementy konstrukcyjne, takie jak ramy, zbiorniki i opcje dodatkowe (plandeki, zabezpieczenia). Różnią się układami wysiewającymi i systemami sterowania. Pojemność zbiornika wynosi od 1400 do 4200 l, a ZA-TS może być wyposażony w nadstawkę 800 l (do 5000 l). Ramy dostępne są w wersjach Special (do 2200 kg, bez wagi), Super (do 3500 kg) i Ultra (do 4500 kg). Szerokość otworu załadunkowego wynosi 2,22 m (wersja S) lub 2,71 m (wersja L) - ta druga ułatwia załadunek maszynami.
Model ZAV ma tarcze rozsiewające do 36 m (maksymalnie dla nawozów lotnych), regulowane ręcznie przez łopatkę i limiter. Tarcze mogą mieć napęd mechaniczny lub hydrauliczny - w wersji hydraulicznej nie trzeba limitera, bo prędkość każdej tarczy reguluje się niezależnie. Dno zbiornika wykonano z tworzywa sztucznego, a sterowanie sekcjami ogranicza się do wyłączania kolejnych części rozsiewu od zewnątrz do środka lub odwrotnie.
ZA-TS wyposażono w system TS z podwójną łopatką - do rozsiewu na brzegu i na pełnej szerokości. Tarcze wykonano ze stali nierdzewnej z nową geometrią łopatek, co poprawia rozkład nawozu. Łopatki mają powłokę hybrydową zwiększającą trwałość i zmniejszającą przyczepność nawozu, choć mogą pojawiać się naloty przypominające rdzę. Dno zbiornika jest stalowe, obracalne, z 60 ustawieniami punktu padania nawozu, co pozwala lepiej sterować szerokością i symetrią rozsiewu oraz umożliwia pozostawienie pasa wolnego na polu. Mieszadło napędzane jest silnikiem elektrycznym - zatrzymuje się po zamknięciu zasuwy i sygnalizuje błąd przy przeszkodach. W ZAV mieszadło działa cały czas, zwalniając po zamknięciu zasuwy.
ZA-TS ma 8 silników elektrycznych (po 4 na stronę), podwójną zasuwę oraz pełne sterowanie dawką i szerokością rozsiewu. Z kolei ZAV oferuje regulację dawki mechaniczną lub hydrauliczną, ale bez pełnej kontroli sekcyjnej.
Z systemem Argus Twin
W modelu ZTS stosowane są dwa silniki elektryczne – po jednym na każdą stronę. W innych modelach, jak ZTM czy ZTF, silniki mogą być nieobecne. Maksymalna liczba sekcji roboczych w ZTS to 128, a w ZTV z napędem hydraulicznym - 16. W ZTV sekcje wyłączają się tylko kolejno od zewnątrz do środka lub odwrotnie, natomiast ZTS dzięki obrotowemu dnu ma większe możliwości sterowania.
System Argus Twin w ZTS wykorzystuje czujniki nad tarczami do monitorowania rzeczywistego wyrzutu nawozu i automatycznie dostraja maszynę, reagując na zmiany nawozu i warunków zewnętrznych. Czujniki rejestrują przesunięcia wyrzutu i uwzględniają wpływ wiatru.
– Czujnik wiatru działa w czasie rzeczywistym, sygnalizując operatorowi poziom trudności korekty rozsiewu, od braku problemów do sytuacji, gdy dalsza praca jest niezalecana. Wielu klientów wybiera ten czujnik ze względu na szybką reakcję systemu – wyjaśnia producent.
Argus wymaga napędu hydraulicznego do korekty wyrzutu przez obracanie lejka i regulację prędkości tarczy. Napęd mechaniczny, np. w ZGTX, tych funkcji nie zapewnia.
Rozsiewacze pneumatyczne są wrażliwe na wilgotność nawozu, co wpływa na równomierność rozsiewu. Konstrukcja podajnika, zwłaszcza obecność żmijek, może powodować uszkodzenia nawozu i zwiększać pylenie.
Producent stosuje trwałe powłoki malarskie łączące katoforezę i proszek, co zapewnia ochronę przed korozją. – Zbiorniki są tłoczone z jednego kawałka blachy, minimalizując ryzyko przecieków. Połączenia są dobrze uszczelnione, a konstrukcja zoptymalizowana pod kątem trwałości i szczelności – zapewnia Amazone.