Zobacz więcej
Indeks ogólnego klimatu biznesowego w europejskim przemyśle maszyn rolniczych ponownie wzrósł, choć wciąż pozostaje na ujemnym poziomie. W styczniu 2025 r. wskaźnik zwiększył się z -37 do -31 punktów (w skali od -100 do +100).
W drugiej połowie 2024 r. wyniki giełdowe producentów sprzętu rolniczego pogorszyły się, dlatego można mówić o „rynku niedźwiedzia”. Czyli sytuacji, w której dochodzi do trwałych i/lub znaczących spadków. Jednak sektor rolniczy nadal może być atrakcyjny dla długoterminowych inwestorów.
Sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce w całym 2024 r. była znacznie niższa niż w roku wcześniejszym, czyli w 2023 r. Dowodzą tego dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), które wskazują, iż w tym czasie klienci zarejestrowali 8558 szt. nowych ciągników rolniczych. Wolumen rynku po styczniu-grudniu ubiegłego roku jest niższy aż o 16,8% niż w analogicznym okresie 2023 r. (10 289 sztuk). W grudniu 2024 r. zarejestrowano zaś 1193 szt. nowych ciągników rolniczych.
Ogólny indeks klimatu biznesowego w europejskim przemyśle maszyn rolniczych wskazuje na stopniową poprawę, wzrastając z -43 punktów w listopadzie do -37 punktów w grudniu 2024 roku, w skali od -100 do +100. Choć nadal znajduje się w strefie negatywnej, trend wzrostowy utrzymuje się, a oczekiwania dotyczące przyszłych zamówień i obrotów nadal się poprawiają.
Sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 r. była znacznie niższa niż w styczniu-listopadzie 2023 r. Dowodzą tego dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), które wskazują, iż w tym czasie klienci zarejestrowali 7365 szt. nowych ciągników rolniczych. Wolumen rynku po styczniu-listopadzie br. jest niższy aż o 17,7% niż w analogicznym okresie 2023 r. (8954 sztuki). W listopadzie br. zarejestrowano zaś 757 szt. nowych ciągników rolniczych.
Sprzedaż ciągników rolniczych w Polsce w pierwszych dziesięciu miesiącach 2024 r. była znacznie niższa niż w styczniu-październiku 2023 r. Dowodzą tego dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), które wskazują, iż w tym czasie klienci zarejestrowali 6608 szt. nowych ciągników rolniczych. Wolumen rynku po styczniu-październiku br. jest niższy aż o 18,6% niż w analogicznym okresie 2023 r. (8121 sztuk). W październiku br. zarejestrowano zaś 761 szt. nowych ciągników rolniczych.
Indeks ogólnego klimatu biznesowego dla przemysłu maszyn rolniczych w Europie nieznacznie się poprawił, ale nadal pozostaje głęboko na minusie. W październiku 2024 r. indeks wzrósł z -54 pkt. do -52 pkt. (w skali od -100 do +100).
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. zarejestrowano 3623 szt. nowych przyczep rolniczych - czyli aż o 23,2% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W okresie styczeń-wrzesień br. wciąż liderem pozostała marka Pronar (jednak ze znacznie mniejszym niż w ub. roku udziałem rynkowym), wyprzedzając na podium inne krajowe marki, czyli Metal-Fach i Metaltech.