Raporty

Rynek ciągników w Europie wciąż na niskich obrotach

Data publikacji:

W wydaniu 3/2025 atr express rozpoczęliśmy przegląd europejskiego rynku ciągników rolniczych w 2025 r. Przedstawiliśmy wtedy dwa najważniejsze rynki – Francję i Niemcy, a także kraje Europy Południowej. Tym razem przyglądamy się pozostałym krajom, wysnuwając również szereg ogólnych wniosków dotyczących sprzedaży traktorów w Europie.

    Rynek ciągników w Europie wciąż na niskich obrotach

Również w 2024 roku europejski rynek ciągników nie nabrał rozpędu. Po już słabym roku 2023 tendencja spadkowa utrzymała się w niemal wszystkich z 22 najważniejszych rynków. Powody są dobrze znane: wzrost kosztów produkcji, wysokie stopy procentowe utrudniające inwestycje, stagnujące dochody rolników oraz niepewność w kwestii programów wsparcia ze strony państwa.

Największym rynkiem w Europie pozostała Francja, choć w 2024 r. również odnotowała spadek w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobna sytuacja miała miejsce w Niemczech. Mimo spadków oba kraje pozostają filarami europejskiego rynku. Włochy, Wielka Brytania i Polska także znacząco spadły w stosunku do poprzedniego roku. Tylko Hiszpania, Belgia, Portugalia i Holandia zdołały uniknąć negatywnego trendu i wykazały wzrosty.

W sumie w 2024 roku w 22 największych europejskich rynkach zarejestrowano ponad 140 tys. ciągników – co oznacza spadek o ponad 7% w porównaniu z rokiem poprzednim.

John Deere najsilniejszą marką

John Deere pozostaje najsilniejszą pojedynczą marką w Europie. W 12 z 22 analizowanych krajów amerykański koncern zajmuje pierwsze miejsce – w tym na dużych rynkach, takich jak Francja, Wielka Brytania (2023) i Polska.

New Holland utrzymuje pozycję lidera w pięciu krajach. Fendt jest na czele w Niemczech i Szwajcarii, podczas gdy Valtra prowadzi w Finlandii, a Steyr – w Austrii.
W Holandii John Deere zepchnął w 2023 roku dotychczasowego lidera rynku – New Holland – na drugie miejsce. Również w Polsce amerykański producent przejmuje prowadzenie od New Holland. Z kolei w Belgii i Danii to New Holland wyprzedza John Deere i wskakuje na pierwsze miejsce. W Portugalii marka CNH Industrial detronizuje dotychczasowego lidera – Solis.

AGCO dominuje na dużych rynkach

Trzej główni gracze – AGCO, CNH Industrial i John Deere – dominują europejski rynek ciągników. W największych krajach – Francji, Niemczech i Włoszech – występują jednak wyraźne różnice w rozkładzie udziałów rynkowych między tymi koncernami.

Również w 2024 roku AGCO (Allis-Gleaner Corporation) pozostaje niekwestionowanym liderem rynku w trzech największych państwach Europy. Z 20 533 sprzedanymi ciągnikami marek Fendt, Massey Ferguson i Valtra koncern zdecydowanie wyprzedza konkurencję. Szczególnie silną pozycję AGCO ma w Niemczech (9719 sztuk) oraz we Francji (8615 sztuk).

Drugie miejsce wśród „wielkiej trójki” zajmuje CNH Industrial, z 12 390 sprzedanymi ciągnikami marek New Holland, Case IH i Steyr. We Francji koncern sprzedał 5973 nowe maszyny, a wyniki w Niemczech (3139 sztuk) i Włoszech (3278 sztuk) są zbliżone.

John Deere w tych trzech krajach łącznie sprzedał 11 760 ciągników. Najważniejszym rynkiem dla tej marki pozostaje Francja (6053 sztuki), następnie Niemcy (4659), a znacznie mniej Włochy (1048).
Grupa SDF (Same Deutz-Fahr) osiągnęła łączny wynik 6659 sztuk we Francji, Niemczech i Włoszech – najwięcej we Włoszech (2590 sztuk), następnie w Niemczech (2346), a najmniej we Francji (1723).

Pozytywne prognozy

Na szczęście nastroje w branży znów się poprawiają. Przynajmniej na to wskazuje barometr koniunktury CEMA z kwietnia 2025 roku, który sygnalizuje dalszą poprawę klimatu gospodarczego w europejskim przemyśle maszyn rolniczych. Ogólny wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł z -5 pkt. w marcu do +7 pkt. w kwietniu (skala: od minus 100 do plus 100). Widoczna jest zatem wyraźna poprawa – szczególnie w porównaniu z grudniem 2024 roku, gdy indeks wynosił jeszcze -54 pkt.

Głównym czynnikiem napędzającym ten trend wzrostowy jest lepsza ocena bieżącej sytuacji gospodarczej. Również prognozy dotyczące sprzedaży są bardziej optymistyczne. Wskaźnik zaufania dla prawie wszystkich rynków europejskich ponownie rośnie. Na cały rok 2025 respondenci przeciętnie przewidują niewielki wzrost obrotów – o 3%.

Rynek ciągników w Europie. Europa Zachodnia: Belgia, Holandia, Wielka Brytania

Rynek ciągników w Europie. Kraje Alpejskie: Austria, Szwajcaria, Słowenia

Rynek ciągników w Europie. Europa Północna: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Dania, Litwa

Rynek ciągników w Europie. Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia: Polska, Czechy, Węgry,  Bułgaria, Serbia, Chorwacja

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.