Raporty

Rynek ciągników w Europie. Europa Północna: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Dania, Litwa

Data publikacji:

W drugiej odsłonie naszego corocznego przeglądu europejskiego rynku ciągników rolniczych koncentrujemy się na mniejszych, choć nie mniej znaczących rynkach. Pozwala to uzupełnić ogólny obraz sytuacji w regionie i sformułować bardziej kompleksowe wnioski na temat kondycji sektora maszyn rolniczych w Europie.

    Rynek ciągników w Europie. Europa Północna: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Dania, Litwa

Norwegia

Norweski rynek ciągników pozostaje w odwrocie. W 2024 roku liczba pierwszych rejestracji spada o kolejne 12% (po spadku o 8% w 2023 roku). John Deere pozostaje liderem rynku z 521 zarejestrowanymi nowymi ciągnikami, choć notuje spadek o 20,5%. Valtra plasuje się na drugim miejscu z 483 jednostkami (-17,4%), a Massey Ferguson zajmuje trzecie miejsce z 464 rejestracjami (+4,3%).

Fendt (327 sztuk) i Claas (95 sztuk) odnotowują dwucyfrowe spadki: odpowiednio o 14,6% i 37,1%. Wyraźny wzrost notuje Kubota – o 81,6% (69 jednostek). Również TYM (+100%) i McCormick (+60%) znacząco zwiększają udział, choć z niskiego poziomu. Marki CNH – New Holland i Case IH – nieznacznie zyskują, natomiast Deutz-Fahr traci aż 37,5%.

Szwecja

Szwedzki rynek ciągników kurczy się o 6,4%, do 2111 sprzedanych maszyn. Najbardziej dotknięty jest lider rynku John Deere – spadek o 20,6%, do 455 jednostek. Valtra traci aż 36,2% (280 sztuk). Massey Ferguson zwiększa sprzedaż o 6,1% (365 jednostek), osiągając 17,3% udziału w rynku.

New Holland (239 sztuk, +15,5%) i Case IH (205 sztuk, +14,5%) odnotowują stabilne wzrosty. Duży sukces odnosi Deutz-Fahr – wzrost aż o 209,7% (96 sztuk). Claas utrzymuje stabilny poziom (87 sztuk), Fendt i Kubota również zyskują. Liderem w segmencie >270 KM pozostaje Fendt, z udziałem 32%.

Finlandia

W Finlandii sprzedaż ciągników spada o ponad 7%. Najbardziej dotknięta jest lokalna marka Valtra, której udział rynkowy spada poniżej 40% (556 sztuk, -15,2%). John Deere zyskuje lekko (130 sztuk, +3,2%), a Fendt znacząco się umacnia (129 sztuk, +44,9%).

Wysokie wzrosty notują także Massey Ferguson (+29,6%) i Iseki (+25%). Średnia moc nowych rejestracji rośnie do 204 KM. Segment 205–270 KM pozostaje dominujący – Valtra ma tu ponad 50% udziału.

Dania

W Danii trend spadkowy z 2023 roku (ponad 12%) utrzymuje się, ale tempo spadku maleje – w 2024 roku liczba rejestracji ciągników powyżej 40 KM zmniejsza się tylko o 4,5% (1547 jednostek). Liderem zostaje New Holland – 347 sztuk, wzrost o 43,4%. Fendt podwaja sprzedaż (213 sztuk, +106,8%), a John Deere notuje drastyczny spadek – tylko 122 ciągniki (-71%).

Case IH, Deutz-Fahr, Massey Ferguson i Valtra utrzymują stabilność lub umiarkowany wzrost. Na uwagę zasługuje McCormick, który zwiększa sprzedaż z 5 do 19 sztuk.

Litwa

Sprzedaż ciągników w Litwie spada o 23,2%, do 747 jednostek. Segment powyżej 50 KM traci 26,6% (561 sztuk), natomiast ciągniki kompaktowe (<50 KM) spadają tylko o 10,6% i stanowią już 25% rynku.
John Deere pozostaje liderem (108 sztuk), mimo największego spadku w liczbach bezwzględnych (–90 sztuk). Valtra traci połowę wolumenu, Massey Ferguson awansuje na drugie miejsce (83 sztuki). Duże wzrosty notują Kioti (+57,6%), TYM (+100%), Steyr (+70%), Fendt (+22,2%).
 

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.