Raporty

Rynek ciągników w Europie. Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia: Polska, Czechy, Węgry, Bułgaria, Serbia, Chorwacja

Data publikacji:

W drugiej części naszego corocznego raportu dotyczącego rynku ciągników rolniczych w Europie skupiamy się na mniejszych, ale nie mniej ważnych rynkach. Dzięki temu zyskujemy pełniejszy obraz sytuacji w całym regionie i możemy formułować bardziej kompleksowe wnioski na temat europejskiego sektora maszyn rolniczych.

    Rynek ciągników w Europie. Europa Środkowa i Południowo-Wschodnia: Polska, Czechy, Węgry,  Bułgaria, Serbia, Chorwacja

Polska

Polski rynek ciągników w 2024 roku skurczył się o 16,7%, ale nadal pozostaje szóstym co do wielkości rynkiem w Europie. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) odnotowała jedynie 8590 nowych rejestracji. Szczególnie mocno ucierpieli liderzy rynku: John Deere sprzedał o 387 ciągników mniej (spadek o 24,9%), a New Holland aż o 683 maszyny mniej (-38,1%), co skutkowało utratą pozycji lidera na rzecz John Deere.

Są jednak również wygrani: Claas zwiększył sprzedaż o 20,6% i zdobył 5,2% polskiego rynku. Liczba ciągników marki Solis podwoiła się względem roku poprzedniego, a także McCormick, Landini i Kioti zanotowali solidne wzrosty.

Czechy

W 2024 roku w Czechach zarejestrowano łącznie 2442 nowe ciągniki. Według oficjalnych danych Ministerstwa Transportu, przeanalizowanych przez Stowarzyszenie Importerów Techniki Rolniczej (SDZT), 1586 z nich miało moc powyżej 50 KM. W segmencie kompaktowych ciągników do 50 KM zarejestrowano 856 sztuk. Liderem w tej kategorii pozostaje Solis z Indii, a za nim Kubota, Captain, TYM oraz czeski producent Šálek.

W całej gamie mocy John Deere pozostaje liderem rynku z udziałem 14,4%, przed Solis (9,5%) i Kubotą (8,3%).

Węgry

Już w 2023 roku węgierski rynek ciągników musiał zmierzyć się z poważnym załamaniem – w 2024 roku negatywny trend się utrzymuje. Z jedynie 1446 sprzedanymi ciągnikami rynek spada o kolejne 48,8%. To bardzo wyraźny spadek, który potwierdza silną powściągliwość inwestycyjną.

Szczególnie dotkliwie ucierpiały duże zachodnie marki, na czele z John Deere (spadek o 59,2%), ale również CNH Industrial, AGCO i Claas notują straty rzędu 50%. Wyjątkiem jest Solis, który zmniejszył sprzedaż jedynie o 20,7%, dzięki czemu niemal dorównuje John Deere na rynku. Kubota natomiast, jako jedyna większa marka, odnotowuje lekki wzrost (+2,9%) i podwaja swój udział w rynku do pięciu procent.
 

Bułgaria

W Bułgarii sprzedaż ciągników w 2024 roku pozostaje w dużej mierze stabilna. Sprzedano 1260 maszyn, co niemal odpowiada poziomowi z poprzedniego roku – zaledwie dwa ciągniki mniej. John Deere pozostaje co prawda liderem rynku, ale z 203 sprzedanymi jednostkami odnotowuje wyraźny spadek o 23,7%, a jego udział w rynku kurczy się o 5 p.p. Kubota, która już w poprzednim roku dzięki wzrostowi o ponad 40% awansowała na drugie miejsce, utrzymuje tę pozycję z 149 dostarczonymi ciągnikami. Miejsca trzecie i czwarte zajmują marki Lamborghini (7,2% udziału w rynku) oraz Deutz-Fahr (6,7%) z grupy SDF.

Serbia

W Serbii klienci nadal wstrzymują się z zakupami ciągników. Po prawie 15-proc. spadku w 2023 roku, w 2024 sprzedaż spada o kolejne prawie 20%, do poziomu 2144 jednostek. Niektórzy producenci mimo to zyskują na znaczeniu: Foton zwiększa sprzedaż o prawie 30% i z 424 sprzedanymi ciągnikami (19,8% udziału) zostaje liderem rynku. Również serbska marka IMT, należąca do indyjskiego koncernu Tafe, notuje wyraźny wzrost – 336 sprzedanych ciągników (+43,6%) – i awansuje na drugie miejsce. Belarus, lider z poprzedniego roku, traci 28,3%.

Ogólnie rynek serbski jest zdominowany przez producentów azjatyckich i wschodnioeuropejskich, podczas gdy wielu zachodnich producentów znajduje się pod presją: John Deere notuje spadek o prawie 60% i z zaledwie 94 sprzedanymi maszynami spada na siódme miejsce. Także Claas (–70,9%), Case IH (–50%) i Deutz-Fahr (–34,6%) odnotowują znaczne spadki sprzedaży.

Chorwacja

Na chorwackim rynku ciągników w 2024 roku widać wyraźne zmiany w rozkładzie udziałów producentów. John Deere traci aż 44,3% wolumenu sprzedaży z poprzedniego roku – udział rynkowy spada poniżej 10%. Fendt natomiast znacznie zyskuje – wzrost o 64,1% przekłada się na udział w rynku wynoszący 8,6%. Również Kubota zwiększa swój udział dzięki wzrostowi o 15,2%, osiągając poziom 5,1%. Szczególnie widoczny jest mocny spadek w przypadku marek siostrzanych, takich jak Deutz-Fahr (–56,2%) i Lamborghini (–46%).

International Tractors Limited (ITL) – według własnych danych piąty co do wielkości producent ciągników na świecie – dalej wzmacnia swoją pozycję rynkową. Marka koncernu – Solis – zabezpiecza sobie ponad 7% udziału w rynku chorwackim. 

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.