Produkcja i infrastruktura
Firma prowadzi działalność w dziesięciu lokalizacjach w Niemczech i za granicą. Zakłady w Triptis produkują rocznie ponad 4000 pojazdów użytkowych, w tym naczepy i niskopodwoziówki. W Mühldorf i w węgierskiej miejscowości Abda powstaje ponad 5700 maszyn rolniczych rocznie - m.in. wozy asenizacyjne, rozrzutniki obornika i przyczepy.
W Kastl, miejscu powstania firmy, działa dziś Agro-Center, które dostarcza wyposażenie i osprzęt dla rolnictwa, usługodawców oraz leśnictwa. Produkcja odbywa się w Niemczech i na Węgrzech. Poszczególne spółki wchodzące w skład grupy są prawnie niezależne, ale współpracują w zakresie zakupów i organizacji produkcji.
W 2024 roku firma zatrudniała około 1400 osób i osiągnęła obroty na poziomie 385 mln euro, z czego 253 mln przypadało na sektor rolniczy. W porównaniu z rokiem wcześniejszym oznacza to spadek o około 8%, co – w kontekście trudnej sytuacji gospodarczej – stanowiło relatywnie niewielką korektę. W czasie pandemii COVID-19 firma nie wprowadzała przestojów ani nie dokonywała redukcji zatrudnienia.
Fliegl dysponuje rozbudowanym zapleczem produkcyjnym, obejmującym m.in. własny magazyn opon i osi. Roczne zużycie stali w zakładzie w Mühldorf przekracza 8000 ton. Warto zwrócić uwagę na realizowane przez Fliegla samodzielne wytwarzanie większości komponentów – z wyjątkiem elementów układów hydraulicznych, elektrycznych i podwoziowych.
Rozwój, strategia i sytuacja rynkowa
W ostatnich latach firma rozszerzyła działalność poprzez przejęcia – m.in. austriackiego producenta przyczep Hangler (2017) i francuskiego producenta rozrzutników obornika Brochard (2019). W 2022 roku Fliegl przejął produkcję wozów Cargos od firmy Claas, tworząc nową linię produktową pod nazwą Fliegl Grünlandtechnik.
Roczna produkcja wynosi ok. 5700 maszyn rolniczych i 4000 pojazdów użytkowych. Wśród planowanych działań są nowe projekty w zakresie pojazdów z napędem, kontynuacja współpracy z firmą Stapel oraz wprowadzenie do oferty ładowarek Hoftrac marki Kaweco.
Rozwój firmy miał charakter stopniowy – od konstrukcji warsztatowych z lat 70., przez poszerzanie oferty w latach 90. i międzynarodową ekspansję, po ostatnie działania w zakresie digitalizacji i zrównoważonej produkcji. Fliegl deklaruje kontynuację długoterminowych inwestycji, niezależnie od tempa zwrotu kapitału.
Bernd Pawelzik