Oczywiście należy tego dokonywać bez uszczerbku dla wydajności i produktywności rolników. Aby było to możliwe, inżynierowie Yokohama Off-Highway Tires nieustannie pracują nad radialnymi oponami do ciągników, oponami o podwyższonym (IF) i bardzo wysokim ugięciu (VF), a także - co jest prawdziwą światową nowością - nad połączeniem technologii flotacji i VF w oponie Alliance 389 VF do naczep.
Dowody na to, jak te technologie sprawdzają się na polu, zostały zaprezentowane podczas praktycznych pokazów na imprezie ILVO/Inagro w połowie września br. w Bayer ForwardFarm Hof ten Bosch (Belgia). Ogumienie to, zamontowane na przyczepie i połączone z systemem kontroli ciśnienia powietrza, pozwoliło uczynić ochronę gleby widoczną i mierzalną.
Holistyczne podejście do ochrony gleby
Pozytywne efekty stosowania opon do ciągników z technologią VF, które zostały opracowane i wprowadzone na rynek przez Yokohama Off-Highway Tires, w ostatnich latach były niweczone, gdy po ciągnikach wyposażonych w opony VF poruszają się przyczepy z oponami standardowymi, w których ciśnienie powietrza na polu wynosi od 2 do 4 barów. Jeśli jednak również przyczepy są wyposażone w opony VF, w których ciśnienie powietrza na polu może wynosić nawet 0,8 bara, daje to wyraźne korzyści w postaci mniejszego oddziaływania na glebę.
Oprócz wyraźnie niższego ciśnienia powietrza, dalsze pozytywne efekty zapewnia zwiększona powierzchnia styku opon z podłożem. Ciężar przyczepy i jej ładunku jest przenoszony na powierzchnię styku z podłożem większą o około 25% niż w przypadku standardowych opon.
Alliance A389 VF-Imp w skrócie
Opona Alliance A389 VF-IMP charakteryzuje się specjalnym wzorem bieżnika, który zapewnia bardzo dobrą przyczepność, flotację i efektywne samooczyszczanie, a także o ¼ większą powierzchnię styku z podłożem, co znacznie zmniejsza zagęszczenie gleby.
Ponadto opona ta charakteryzuje się bardzo mocnym karkasem, który umożliwia przenoszenie takich samych obciążeń przy ciśnieniu powietrza niższym o 30%, a także stalowymi opasaniami dla zmniejszenia oporów toczenia i zminimalizowania przestojów oraz specjalnymi mieszankami dla lepszych osiągów i mniejszego zużycia. Niekierunkowy wzór bieżnika z unikalnymi blokami centralnymi w kształcie litery „S” zapewnia optymalną trakcję na wszystkich rodzajach gleby, skuteczne kierowanie w obu kierunkach i łatwy montaż.
– Jak można było zaobserwować podczas praktycznych pokazów w Hof 10 Bosch, technologia flotacji i VF marki Alliance oferuje optymalne właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach gleb. Opony VF marki Alliance stanowią przekonujący pakiet - tym bardziej że system regulacji ciśnienia powietrza, umożliwiający dostosowanie się do warunków panujących na podłożu, jest jeszcze lepszy. System kontroli ciśnienia powietrza pozwala na dostosowanie ciśnienia do pracy w polu i transportu drogowego. Opony te zostały zaprojektowane tak, aby uniknąć ugniatania gleby i umożliwić wydajną pracę - i rzeczywiście takie są. Pomiary na polu z użyciem składanej miarki i penetrometru wyraźnie pokazały pozytywne efekty połączenia technologii flotacji i VF
– podsumował Gerrit Vinkers, specjalista ds. jakości klienta i zastosowań w Yokohama Off-Highway Tires.