Deere & Co (John Deere)
Każdy, kto pięć lat temu zainwestował w papiery wartościowe koncernu Deere, od tego czasu zwiększył wartość swojej inwestycji prawie 2,5-krotnie. I to nawet nie biorąc pod uwagę dywidendy. Rok obrotowy numeru 1 tej branży zakończył się w październiku - i był jednocześnie najlepszy w historii firmy: obroty wzrosły o 24% do 44 mld dolarów. W tym samym czasie wraz z początkiem kryzysu covi-dowego produkcja i dostawy były opóźniane przez ograniczenia przesyłowe, np. w zakresie stali i opon, a zakłócenia w łańcuchach dostaw trwają do dziś. Niemniej jednak szef koncernu Deere John C. May w oparciu o aktualny stan zamówień spodziewa się w nowym roku obrotowym wzrostu zysku netto do poziomu od 6,5 do 7 mld USD...
AGCO (Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Challenger)
Rok 1847 zapisano jako rok, w którym pewien Daniel Massey rozpoczął w kanadyjskiej prowincji Ontario produkcję maszyn dla rolników. 175 lat później jego firma wprawdzie już od dawna rozwija się w amerykańskim koncernie AGCO, jednak sama marka nadal istnieje. To, że niemiecka siostrzana spółka Fendt jest coraz mocniej obecna na (pólnocno- i południowo-) amerykańskich rynkach, nie stanowi problemu dla szefa AGCO Erica Hansotia - przecież Niemcy dostarczają wyraźnie wyższe marże. Tak czy inaczej po pełnym sukcesów roku 2020 także w 2021 r. dla AGCO wszystko układało się jak najlepiej, obroty w dziale ciągników rolniczych wzrosły do końca III kwartału o 17% w Ameryce Północnej, o 23% w Ameryce Południowej i o 18% w Europie Zachodniej. Sprzedaż kombajnów zwiększyła się w tych trzech regionach o odpowiednio 20, 28 i 14%...
CNH Industrial (Case IH, New Holland, Steyr)
Dawny dział samochodów ciężarowych, silników i techniki rolniczej koncernu Fiat na przełomie roku przechodzi przez gwałtowną zmianę: dział samochodów ciężarowych (On-Highway, m.in. Iveco, Magirus) wraz z produkcją silników (FPT) idzie swoją drogą jako samodzielne przedsiębiorstwo Iveco Group, będąc osobno wprowadzanym na giełdę, podczas gdy technika rolnicza oraz maszyny budowlane (Off-Highway) nadal będą firmowane jako CNH Industrial. Po tym jak w 2021 r. w celu przyszłego rozwoju technologii agrarnej dokupiono już amerykańskiego specjalistę Raven Technologies, na początku grudnia ub. roku koncern wzmocnił się jeszcze firmą z sektora software NX9, która odnosi sukcesy na przykład w aplikacjach Isobus...
Bucher Industries (Kuhn)
Cyfryzacja jest ważnym tematem również dla szwajcarskiego koncernu Bucher Industries, którego największą gałęzią biznesową jest technika rolnicza marki Kuhn. Jednakże to nie koronawirus sparaliżował część koncernu na początku grudnia, lecz wirus komputerowy, którego hakerzy próbowali przemycić do działu pojazdów komunalnych Bucher Municipal. Incydent ten nie powinien jednak mieć wpływu na wynik finansowy za rok 2021. A wyniki powinny wypaść dobrze. Już po trzecim kwartale Bucher dalece prześcignął szacunki analityków, od stycznia do września ub. roku obroty wzrosły o prawie 18% do 2,36 mld franków szwajcarskich...
Kubota
Wraz ze swoją fabryką ciągników we Francji ten japoński producent techniki rolniczej, maszyn budowlanych i systemów nawadniania kroczy w Europie drogą wiodącą w kierunku większej technizacji i cyfryzacji oraz precision farming. Całkiem inaczej wygląda to w Azji - tam Kubota zwiększa do około 50% swoje udziały w indyjskim producencie ciągników - firmie Escort. Celem jest projektowanie i dystrybucja wraz z marką Escort wytrzymałych i prostych technologicznie traktorów specjalnie na rynki w krajach rozwijających się i z gospodarkami wschodzącymi. Atrakcyjnym rynkiem obiecującym wzrost są dla koncernu Kubota także Stany Zjednoczone. Stosunek ceny japońskiego jena do wzmacniającego się dolara amerykańskiego zdaniem analityków mógłby jeszcze zwiększyć zysk dla Japończyków, którzy mogą importować z wysokimi marżami...
Wacker Neuson (Weidemann)
Ze swoimi kompaktowymi maszynami dla rolnictwa, które są produkowane przez spółkę córkę Weidemann, ten niemiecki koncern z siedzibą w stolicy Bawarii wypracowuje obroty przede wszystkim w Europie. Szef Wackera Karl Tragl, który objął to stanowisko w 2021 r., mógł być naprawdę dumny ze swojego działu techniki rolniczej podczas prezentacji liczb za trzeci kwartał ub. roku - o 23,2% do 78,7 mln euro wzrósł obrót tego sektora od lipca do września w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Cały koncern w pierwszych dziewięciu miesiącach roku osiągnął wzrost obrotów o 17%, do 1,39 mld euro...
Mahindra & Mahindra
Z około 40-proc. udziałem w rynku ciągników rolniczych w Indiach koncern Mahindra & Mahindra jest znaczącym graczem w tej branży. Jednak porównując do innych obszarów działalności indyjskiego multikoncernu, dział rolniczy odgrywa wprawdzie ważną, ale już nie decydującą rolę. Czy to hotele, linie lotnicze, komputery, software, czy produkcja samochodów osobowych i ciężarowych Mahindry - gospodarka Indii została mocno dotknięta przez pandemię koronawirusa również w roku 2021.A światowe problemy takie jak droższe surowce (stal) czy brakujące komponenty (czipy) dalej obciążają Mahindrę. Obrót i zysk w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku (trzeci kwartał) spadły o 20%...