Aktualności

Nowy oddział Agravis Technik Polska w Renicach

Data publikacji:

Firma Agravis Technik Polska otworzyła nowy oddział w Renicach w powiecie myśliborskim (woj. zachodniopomorskie). Lokalizacja nie jest przypadkowa – wcześniej przez wiele lat działała tu firma Agroma Gorzów, obsługująca marki Fendt i Valtra. Po zakończeniu przez nią współpracy z AGCO, Agravis rozpoczął rozmowy o przejęciu tego obszaru, które zakończyły się podpisaniem nowej umowy partnerskiej.

Budynek powstał w standardzie deweloperskim – za zakup działki i budowę odpowiadał partner KSK. Agravis Technik Polska przejął obiekt po ukończeniu inwestycji. Oficjalne otwarcie dla klientów zaplanowano na koniec sierpnia.

– Zależy nam, żeby przyjąć klientów dopiero po spełnieniu wszystkich wymogów technicznych i wizualnych, zgodnych z polityką naszych partnerów – mówi Łukasz Jankowiak, dyrektor obsługi posprzedażowej w Agravis Technik Polska.

– Pomiędzy podpisaniem umowy a dzisiejszym dniem minęły niespełna dwa lata. Przez ten czas działaliśmy hybrydowo – formowaliśmy zespół, szkoliliśmy go i jednocześnie już świadczyliśmy usługi dla klientów – podkreśla.

Wybór lokalizacji uzasadniono zasięgiem operacyjnym – promień obsługi wynosi około 130 km. Podobnie jak inne placówki Agravis Technik Polska, oddział znajduje się w pobliżu drogi ekspresowej, co ułatwia logistykę i transport.

 

Zespół i struktura

Agravis zatrudnia w Polsce około 110 osób, z czego ponad 70 pracuje w dziale serwisu, sprzedaży i części. Firma prowadzi rekrutację głównie do działów handlowych w wybranych lokalizacjach. Oczywiście oddział w Renicach dysponuje w pełni wyposażonym warsztatem i trzema pojazdami serwisowymi. Każdy nowy oddział budowany jest według tego samego schematu – podobna bryła budynku, układ funkcjonalny, fasada i wyposażenie. Oddział w Renicach jest większy – posiada dodatkowe stanowisko serwisowe oraz przestronniejszą część sprzedaży części.

– Nasze doświadczenia z innych lokalizacji pokazały, że dodatkowe miejsce w warsztacie szybko się przydaje. Nasz model jest modułowy, więc możemy go rozbudować w przyszłości – dodaje Jankowiak.

– Każda placówka musi przejść proces autoryzacji, w którym oceniane są m.in. jakość usług, organizacja serwisu, szkolenia i zgodność z wymogami producentów. – Wymagania są wysokie, ale wykonalne. Liczy się organizacja, zasoby ludzkie i długofalowa współpraca – mówi przedstawiciel Agravis Technik Polska.

Znaczenie serwisu i sprzedaży części

Sprzedaż części zamiennych i usługi serwisowe stanowią kluczową część przychodów firmy. 

Naszym celem jest, aby te dwa filary pokrywały koszty działalności. Zbliżamy się do tego modelu – mówi Jankowiak. 

Wskazuje też, że mimo spadku sprzedaży maszyn w branży, Agravis Technik Polska utrzymał wyniki dzięki dobremu pokryciu rynku i pracy zespołu.

Nowy oddział w Renicach wpisuje się w strategię budowy gęstej, spójnej sieci punktów obsługi. Firma posiada obecnie 10 lokalizacji własnych i partnerskich, a w najbliższym czasie nie planuje kolejnych otwarć.

 

Sytuacja rynkowa

Według Piotra Matczyńskiego, dyrektora sprzedaży Agravis Technik Polska, rok 2025 przynosi poprawę w sprzedaży ciągników rolniczych w porównaniu z trudnym rokiem 2024, choć wzrosty nie dotyczą wszystkich segmentów. 

– Rynek rośnie rok do roku, ale spadki notujemy wśród ciągników powyżej 200 KM. Największe zainteresowanie dotyczy maszyn do 200 KM – mówi.

Słabszy wynik dotyczy również kombajnów. Według danych Agravis, potencjał rynku tych maszyn w 2025 roku spadł o około 60% w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadki są widoczne nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. 

– To efekt nasycenia rynku w ostatnich latach, również w czasie pandemii, gdy maszyny większej mocy sprzedawały się bardzo dobrze – komentuje przedstawiciel firmy.

 

Rolnictwo 4.0 napędza sprzedaż

Do wzrostu sprzedaży mniejszych ciągników i wybranych maszyn przyczyniły się dotacje z programu „Rolnictwo 4.0”. 

– Widzimy wzrost zainteresowania ciągnikami do 200 KM oraz sprzętem precyzyjnym, jak siewniki punktowe do kukurydzy czy siewniki zbożowe. Wiosną sprzedaż tych maszyn była wyraźnie większa – zauważa Matczyński.

Czy po zakończeniu programu nastąpi stagnacja? 

Nie sądzę. Maszyny zużywają się, rolnicy regularnie wymieniają sprzęt – co kilka lat lub w razie potrzeby. Spadek zainteresowania raczej nie nastąpi – dodaje.

Agravis sprzedaje maszyny marek premium, głównie Fendt i Valtra. Ciągniki standardowo są bogato wyposażone, a dodatkowe systemy, takie jak Isobus czy GPS, stają się coraz powszechniejsze. 

– Oczywiście można jeszcze kupić wersję Power, bez pełnej elektroniki, ale takich przypadków jest coraz mniej. Zdecydowana większość maszyn jest przygotowana do współpracy z systemami nawigacyjnymi – informuje Matczyński.

W kwestii sprzętu towarzyszącego nie zaobserwowano istotnych zmian. 

– Nie widzimy wyraźnego wzrostu sprzedaży maszyn o większych szerokościach roboczych. Asortyment i poziom wyposażenia są porównywalne z poprzednimi latami – mówi przedstawiciel Agravis Technik Polska.

 

Wynajem – coraz częściej wybierana opcja

Firma odnotowuje rosnące zainteresowanie wynajmem ciągników, choć rozwiązanie to nie jest jeszcze w Polsce tak popularne jak w Europie Zachodniej. 

– Najchętniej oferujemy wynajem długoterminowy, czyli od 300 motogodzin wzwyż. Zdarzają się jednak również krótsze okresy – wszystko zależy od dostępności maszyny i potrzeb klienta – mówi Matczyński.

Stawki zależą od modelu i konfiguracji. Przykładowo, za wynajem ciągnika dużej mocy klient płacił 37 euro za motogodzinę. 

– Dla wielu osób wynajem Fendta to okazja, żeby sprawdzić ciągnik klasy premium bez konieczności zakupu – jak z Lamborghini, łatwiej pojeździć niż kupić – dodaje żartobliwie.

Wśród wynajmowanych modeli dominuje Fendt. Różnice między wynajmem Fendta a Valtry są nieznaczne – sięgają kilku euro. 

– Fendt cieszy się większym zainteresowaniem, ale Valtry też trafiają do klientów. Ostateczny wybór często zależy od dostępności i indywidualnych preferencji – mówi Matczyński.

 

Regionalne różnice w sprzedaży

Agravis działa na dużym obszarze, co pozwala zaobserwować różnice w zakupach w zależności od regionu. 

– W województwie lubuskim widoczny jest wyraźny wzrost sprzedaży w segmencie do 120 KM. To maszyny o innym profilu niż Fendt czy Valtra – zauważa. 

W zachodniopomorskim sprzedaż utrzymuje się na poziomie zbliżonym do 2024 roku. 

Widzimy ożywienie w sprzedaży Fendta, Valtra trzyma stabilny, wysoki poziom – podsumowuje.

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.