Został Pan przedstawicielem firmy Weichai na rynku polskim. Jakie są główne cele koncernu w odniesieniu do Polski?
Od 1 sierpnia zajmuję się rozwojem rynku sprzedaży dla dwóch marek – Lovol i Aupax na naszym rynku. O ile Lovol jest doskonale znany w Polsce, w końcu ciągniki z tą nazwą sprzedawane są od kilkunastu lat przez firmę Elrol, tak Aupax to nowa marka, która zastępuje oferowaną przez firmę Korbanek markę Arbos. Nowe ciągniki Aupax będą miały swoją premierę na jesień 2024 roku, kiedy to dotrą do Polski dwa pierwsze modele z nowym logo. Będą to maszyny z serii P4000 i P5000 o mocach około 100 – 130 KM.
A co do zamierzeń koncernu Weichai, to na dziś naszym głównym celem jest przedstawienie chińskiej firmy jako wiarygodnego partnera do współpracy. Chcemy pokazać, że chińskie ciągniki rolnicze mogą być zarówno dobrej jakości, jak i w korzystnych cenach, odpowiadając na potrzeby rolników, którzy oczekują prostoty i funkcjonalności.
Jakie są wyzwania związane z obecnością na rynku polskim i europejskim?
Jak już wspomniałem firma musi zmierzyć się z wyzwaniami dotyczącymi postrzegania jakości chińskich produktów przez polskich rolników. Dąży do zmiany tego stereotypu poprzez dostarczanie sprzętu wysokiej jakości w przystępnych cenach. Ważnym elementem jest także profesjonalizacja sieci dystrybucji, co wymaga inwestycji i wsparcia dla dilerów.
Dlatego też Weichai planuje rozwój na kluczowych rynkach europejskich, zatrudniając osoby dedykowane do obsługi tych rynków. Na pierwszy ogień poszła Polska.
Obok siebie cały czas funkcjonują dwie marki – Lovol i Arbos (Aupax). Czy to jest docelowy model sprzedaży?
Będziemy działać tak jak do tej pory. Już niebawem można spodziewać się kolejnych nowości ze znakiem Aupax – myślę tutaj o ciągnikach o mocy powyżej 200 KM i z przekładnią bezstopniową. Jeśli chodzi zaś o markę Lovol, to koncentrować się będzie ona nadal na prostych ciągnikach o niższych przedziałach mocowych, ale z czasem planuje rozszerzenie asortymentu na bardziej zaawansowane technologicznie modele. Obecnie celem jest wzmocnienie wizerunku marki i profesjonalne podejście do dystrybutorów.
Proszę jeszcze powiedzieć o obecnym potencjale produkcyjnym Państwa firmy.
Od 2021 roku, po przejęciu przez Weichai, produkcja ciągników przeniosła się do Chin. Roczna produkcja sięga 80 tysięcy sztuk, z czego większość stanowi marka Lovol, wieloletni lider chińskiego rynku. Firma planuje dalszy rozwój poprzez innowacje technologiczne i zwiększenie mocy produkcyjnych. Nowa fabryka w Chinach ma podnieść roczną produkcję do ponad 100 tysięcy ciągników, umacniając pozycję firmy na rynkach światowych.