Proxima została przedstawiona po raz pierwszy w 2004 roku i obecnie jest to jeden z najpopularniejszych ciągników marki Zetor. Firma ma w swojej ofercie trzy linie modelowe, czyli Proxima CL, Proxima GP i najmocniejszą wersję oznaczoną jako Proxima HS.
Nowa jednostka napędowa
Najważniejszą zmianą w ciągniku Proxima jest przejście z normy emisji spalin Stage IIIB na Stage V. Zastosowaną jednostką napędową jest tutaj czterocylindrowy silnik wysokoprężny z doładowaniem TCD 3.6 od firmy Deutz, o mocy od 97 do 125 KM. Jego zgodność z normą emisji Stage V zapewnia filtr cząstek stałych DPF wraz z układem recyrkulacji spalin, selektywną redukcją katalityczną SCR, a także katalizatorem utleniającym DOC. Silnik wyposażony jest ponadto w nowoczesny system wtrysku Common-Rail oraz nowy układ wydechowy, który zapewnia płynniejszą i cichszą pracę.
Inne modernizacje
Silnik to oczywiście nie wszystko. Czeski producent wprowadził także więcej udogodnień, które mają podnieść walory użytkowe maszyny, jednocześnie zachowując prostotę, niezawodność i oszczędność, które to stanowią filary marki. Zmienione i ulepszone zostały elementy sterowania na desce rozdzielczej.
Ze względu na zastosowanie układu selektywnej redukcji katalitycznej konieczny jest też zbiornik płynu AdBlue, w tym przypadku o pojemności 21 l, pod kabiną ciągnika, łatwo jest dostępny wskaźnik zanieczyszczenia oleju przekładniowego, który pozwala operatorowi na sprawną kontrolę stanu czystości oleju, a w przedniej części kabiny umieszczono dodatkowy wylot sprężonego powietrza.
Pozwala on na wygodniejsze czyszczenie chłodnic, może być również używany np. do pompowania opon. Ciągnik można również dodatkowo wyposażyć w zewnętrzną zamykaną skrzynkę narzędziową o większej nośności i z ulepszonym mocowaniem. Zmodernizowany model Proximy trafi do pierwszych klientów już pod koniec tego roku.