[ATR] Aktualności PIGMiUR

Słabsze nastroje w branży

Data publikacji:
Słabsze nastroje w branży

W marcu 2022 r. Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przeprowadziła kolejne badanie dotyczące obecnej i przewidywanej koniunktury w branży. O ile badanie realizowane w październiku 2021 roku potwierdzało dobre nastroje panujące wówczas wśród przedsiębiorców z branży maszyn i urządzeń rolniczych, tak od tamtego czasu bardzo wiele się zdarzyło.

Zamieszanie z systemem podatkowym w Polsce, wybuch wojny w Ukrainie - to wszystko przyczyniło się do zdecydowanego wzrostu negatywnych opinii i obaw co do przyszłości.

O ile w dwóch ostatnich badaniach wynik indeksu był powyżej zera, co oznaczało przewagę nastrojów i ocen pozytywnych, w ostatnim czasie jego wartość spadła poniżej kreski i to aż do wartości: -1,54. Przy tym praktycznie niewiele zmieniła się ocena administracji państwowej w naszym kraju, ale nadal niemal połowa badanych twierdzi, że obecne przepisy, prawo i podatki w zdecydowany sposób przeszkadzają w prowadzeniu biznesu.

Zdecydowane zmiany na gorsze widać w przewidywaniach przyszłej koniunktury i sprzedaży we własnych firmach. Jeżeli chodzi o sprzedaż, to teraz aż 63,5% badanych przewiduje, że się ona pogorszy w niewielkim lub znacznym stopniu. W październiku ub. roku odsetek tego typu odpowiedzi wynosił 33,3%. O połowę spadła zaś ilość odpowiedzi dotyczących poprawy sprzedaży w firmach.

Pół roku temu lepszej sprzedaży spodziewało się niemal 60% przedsiębiorców, obecnie ten odsetek wynosi niecałe 29%. Wzrósł natomiast znacznie odsetek tych, którzy twierdzą, że poziom sprzedaży pozostanie na tym samy poziomie lub spadnie w stosunku do poprzedniego okresu.

Nieznaczny wzrost pesymizmu widać w odpowiedziach dotyczących planowanych inwestycji. Obecnie 65% firm planuje inwestycje, w stosunku do 70% w październiku 2021 r. Jednocześnie wyraźnie wzrósł odsetek odpowiedzi dotyczący rezygnacji z wcześniej planowanych inwestycji.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.