Elektryczna przekładnia bezstopniowa nie jest zupełnie nowym produktem, ponieważ rozwiązanie to jest z powodzeniem stosowane już od 2015 r. w hybrydowej ładowarce kołowej 944K. Maszyna ta osiągnęła już milion godzin pracy w terenie, pokazując trwałość i wydajność układów z napędem elektrycznym, póki co nie jest jednak dostępna na naszym rynku. Nadszedł więc czas, aby sprawdzoną już elektryczną przekładnię zaimplementować w klasie mocy powyżej 400 KM w ciągniku 8R z układem kołowym, a także w wersji dwu- i czterogąsienicowej.
eAutoPowr - jak to działa?
eAutoPowr to nowa koncepcja przekazywania napędu, w której amerykański producent całkowicie zastąpił elementy hydrauliczne dwoma bezszczotkowymi silnikami elektrycznymi chłodzonymi cieczą. Są one bezobsługowe, bezawaryjne i zapewniają lepsze osiągi dzięki większemu momentowi obrotowemu i wyższej sprawności. Uproszczona konstrukcja przekładni umożliwia ponadto zdalną diagnostykę techniczną w czasie rzeczywistym.
Prezentowana przekładnia eAutoPowr zawiera układ elektryczny, w skład którego wchodzą generator prądu i silnik, a elementy te całkowicie zastępują układ hydrauliczny. Zasada działania jest tutaj bardzo prosta. Silnik elektryczny napędza bezpośrednio generator prądu. Prąd musi być następnie w falowniku skonwertowany ze stałego na zmienny, do napędzania silnika elektrycznego. Moment obrotowy trafia na przekładnię planetarną i w tym miejscu moc elektryczna przekazywana jest na mechaniczną.
Przekładnia oferuje 5 zakresów jazdy, przy czym poruszanie się do przodu i do tyłu z prędkością do 5 km/h odbywa się wyłącznie z energii z silnika elektrycznego. Przy większych prędkościach napęd na koła jest przekazywany jak w klasycznej skrzyni AutoPowr z tą różnicą, że zmiana pomiędzy zakresami jest realizowana przez silnik elektryczny, a nie układ hydrauliczny. Ale to nie wszystko.
eAutoPowr to nowa koncepcja przekazywania napędu, w której amerykański producent całkowicie zastąpił elementy hydrauliczne dwoma bezszczotkowymi silnikami elektrycznymi chłodzonymi cieczą.
Dodatkowa moc
Zastosowany napęd elektryczny zapewnia nie tylko dużą siłę napędową, ale również do 100 kW mocy elektrycznej przewidziane do zasilania urządzeń zewnętrznych. Jest to rozwiązanie opcjonalne, gdzie napęd ciągnika generuje prąd stały o napięciu 480 V, w przyszłości mają być dostępne również rozwiązania z gniazdem na prąd przemienny o napięciu nawet 700 V. Ciągnika będzie więc można używać jako generatora prądu do zasilania różnych zewnętrznych urządzeń.
Rozwiązanie to zostało opracowane we współpracy z firmą Joskin i daje bardzo duże możliwości. Na chwilę obecną może być zaimplementowane z tridemowym wozem asenizacyjnym Joskin. W sytuacjach, gdy potrzebna jest większa przyczepność, układ eDrive automatycznie się załącza i dwie osie wozu napędzane są elektrycznie. Jest to bardzo przydatna funkcja pozwalająca uzyskać lepszą trakcję, mniejszy poślizg i precyzję działania nawet w trudnym i górzystym terenie. Oprogramowanie automatycznie steruje pracą układu ciągnik - wóz asenizacyjny, lecz operator w razie potrzeby również sam może ustawić stopień ograniczenia poślizgu.
Zastosowany napęd elektryczny zapewnia nie tylko dużą siłę napędową, ale również do 100 kW mocy elektrycznej przewidziane do zasilania urządzeń zewnętrznych.
Zalety elektrycznej przekładni eAutoPowr
Tradycyjny układ hydrauliczny w przekładniach to powszechnie stosowane rozwiązanie, jednak nie jest pozbawione wad, ponieważ generuje pewne straty energii, trzeba go dodatkowo chłodzić i działa przy dużych ciśnieniach, nawet 2-3-krotnie większych niż w układzie hydraulicznym zewnętrznym. W przypadku zastosowania elektrycznej przekładni ciągnik może pracować z optymalną wydajnością przy mniejszym obciążeniu. Można także zwiększyć jego wydajność poprzez zastosowanie narzędzi o większej szerokości roboczej.
Nowa przekładnia John Deer'a zapewnia również większy komfort pracy operatora. Warto zwrócić uwagę na szybką i bardzo płynną zmianę prędkości jazdy, a także niższy o ok. 25% poziom hałasu w kabinie kierowcy. Ważne są również korzyści ekonomiczne. Przekładnia eAutoPowr zapewni większą niezawodność działania, a brak układu hydraulicznego i bezobsługowe silniki elektryczne obniżają koszty serwisowe.
Ograniczenie strat momentu obrotowego zapewnia z kolei optymalną wydajność pracy. W kwestii serwisu ważne jest, aby przy konserwacji wersji ciągnika wyposażonego w zewnętrzne gniazdo 480 V serwisant posiadał stosowne uprawnienia. Na koniec cena. Różnica w cenie ciągnika wyposażonego w przekładnię eAutoPowr, w odniesieniu do wersji ze skrzynią e23, wyniesie w przybliżeniu ok. 50 tys. zł. Traktory z przekładnią eAutoPowr będą dostępne już w sezonie 2023.
Polecamy produkty z naszego sklepu: