Pod jednym dachem
W lutym 2020 r. szwedzki specjalista w dziedzinie ładowaczy czołowych Ålö stał się wraz ze swoją marką Quicke własnością firmy Jost. W centrali firmy w Neu-Isenburg mogliśmy przekonać się o tym, w jaki sposób koncern pozycjonuje na całym świecie swoje marki: Rockinger i nowość - Quicke.
Trzy lata temu ze szwedzkiego miasta Umeä napłynęły informacje o przejęciu Ålö Holding przez firmę Jost. Dzięki temu specjaliście w zakresie technologii maszyn czołowych firma z niemieckiego Neu-Isenburg wzbogaciła swoje portfolio o maszyny rolnicze. Producent układów zawieszenia dla ciągników i maszyn rolniczych, marka Rockinger z siedzibą w Walterhausen, należy do rodziny Jost już od 2001 r. W jaki sposób spółki córki zostaną zintegrowane, jakie są plany na przyszłość, w jakich dziedzinach firmy współpracują?
Od kowala do lidera na światowym rynku
Od początku lat 50. XX wieku zakład w Neu-Isenburg należał do dwóch panów: Hansa Breuera i Josepha Steingassa, którzy w 1952 r. założyli fabrykę łożysk kulkowych wieńcowych. Zainspirowani ciągnikami siodłowymi, które podpatrzyli w stacjonujących nieopodal jednostkach armii USA, zaczęli opracowywać siodła żeliwne. Jak można się domyślać, nazwa marki Jost powstała z połączenia pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela - Josepha Steingassa.

Dzisiaj firma ta jest światowym liderem, ma zakłady produkcyjne i punkty dystrybucji w co najmniej 20 krajach na 5 kontynentach, zatrudnia 3600 pracowników. Przynajmniej co drugie siodło na świecie pochodzi z fabryki Jost. Wśród jej klientów na wszystkich kontynentach są światowi producenci maszyn użytkowych. Oferta obejmuje ponad 50 typów siodeł, często opracowanych specjalnie dla danego regionu świata. Jako dostawca branży automotive firma udoskonaliła dostawy dla producentów samochodów ciężarowych w ramach strategii „just in sequence”.
W celu uzupełnienia portfolio w dziedzinie pojazdów ciężarowych, Jost przejął w 2001 r. monachijskiego producenta układów zawieszenia - firmę Rockinger, mającą już stabilną pozycję w sektorze maszyn rolniczych. Zatrudniający ponad 400 pracowników Rockinger produkuje w Walterhausen oraz w zakładzie na Węgrzech zaczepy, wyposażone w łożyska z kołnierzem lub z regulacją wysokości, belki zaczepowe z zaczepem typu Piton-Fix, a także zaczepy kulowe, ucha holownicze, dyszle i haki holownicze.
W 2008 r. do koncernu Jost dołączył też Tridec, specjalista w dziedzinie układów kierowniczych i mocowania osi. Tridec produkuje mechaniczne, hydrauliczne i elektroniczne układy kierownicze do przyczep i naczep - w tym również do użytku w rolnictwie („off road”).
Z kolei w 2015 r. Jost przejął Mercedes Benz TrailerAxleSystems, dzięki czemu koncern stał się jednym z czołowych producentów osi przyczep i ciężarówek w Europie.

Lider wśród ładowaczy czołowych
Każdego roku szwedzkie Ålö produkuje 45 tys. ładowaczy czołowych i 77 tys. maszyn - zarówno w szwedzkim mieście Umeå, jak również we Francji, USA i Chinach. W 2022 r. obrót firmy wyniósł 3,3 mld koron szwedzkich (300 mln euro). Firma posiada spółki dystrybucyjne w 10 krajach, zakłady produkcyjne w 4 krajach oraz klientów w ponad 50 państwach, dzięki czemu marka Quicke jest powszechnie dostępna dla rolników. Ładowacze czołowe Quicke stanowią 1/3 wszystkich dostępnych na rynku ładowaczy, tym samym firma dogania spółkę matkę Jost pod względem udziału w rynku światowym w sektorze ciągników siodłowych.
Od 19 lat Robert Eckert kieruje firmą na terenie Europy Środkowej. Eckert odpowiada za działalność na terenie Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Luksemburga, Polski i Czech. Cieszy się z tego, że Quicke znalazł w firmie Jost pokrewną duszę, która zmierza w tym samym kierunku. Ładowacze i maszyny spod brandu Quicke są dystrybuowane wyłącznie przez partnerów działających w tej branży.

Rockinger podąża w tym samym kierunku
Na tej wypracowanej już pozycji na rynku aftermarket postanowił skorzystać Rockinger. Szef sprzedaży i marketingu firmy Rockinger, Jan Meister, dostrzega duży potencjał w wykorzystaniu sprawdzonych już relacji biznesowych Quicke w handlu w zamian za swój program, co pozwoli mu na to, aby wspólnie dotrzeć do większej liczby klientów rynku wtórnego w myśl zasady „Wokół tylko najlepsi”.
W ciągu ostatnich dwóch lat ofertę Quicke wzbogacono o portfolio Rockinger. Grupa przedstawicieli regionalnych przeszła niezbędne szkolenia i może pochwalić się pomarańczowym katalogiem Rockingera w swojej teczce. Teraz każdy warsztat, który montuje, modyfikuje lub wymienia zawieszenia w ciągnikach, udziela również fachowych porad. Wszystko w jednym miejscu.
– Nasza strategia koncentruje się na branży transportowej i rolniczej
– podkreśla Frank Uhlmann, szef sprzedaży firmy Jost.
Uhlmann pracuje w Jost od ponad 30 lat i przeszedł przez etap akwizycji Tridec, Rockingera i Quicke. Po upływie całych dwóch lat od przejęcia takie przynajmniej wrażenie można mieć po rundzie rozmów: firmy Jost, Rockinger i Ålö, że zgrały się ze sobą. Możliwości synergii są stopniowo coraz częściej wykorzystywane w takich obszarach jak zakupy, badania, rozwój, a także dystrybucja. Każda z marek zachowała jednak własną tożsamość.
– Wspólną cechą tych firm jest obietnica „najwyższej jakości i najlepszej obsługi” złożona ich klientom
– wyjaśnia Frank Uhlmann.
W listopadzie 2022 r. Quicke i Rockinger po raz pierwszy wystąpiły wspólnie na dużych targach - była to paryska SIMA. Dział marketingu Quicke, kierowany przez Tinę Scherer, opracował jasny kierunek dla Quicke i Rockinger. Dzięki temu pod jednym dachem mogą prezentować się ładowacze czołowe ze Szwecji, urządzenia z Chin oraz systemy zaczepowe z Turyngii.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów: