Koncern Stihl kontynuuje wzrost obrotów z ubiegłego roku - w okresie styczeń-sierpień 2021 r. przychody firmy wyniosły 3,51 mld euro, co oznacza wzrost o 11,7% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Jednocześnie o 7,3% wzrosło zatrudnienie - do ok. 19,5 tys. pracowników na całym świecie. – Pod względem obrotów wszystkich grup produktowych plasujemy się wyraźnie powyżej wartości roku ubiegłego i powyżej planu.
Było to możliwe dzięki pełnemu zaangażowaniu, elastyczności naszej załogi i właściwemu planowaniu w produkcji, sprzedaży i logistyce, mimo że ograniczone zasoby surowców, braki zdolności produkcyjnych u dostawców oraz w firmie Stihl, a także zmniejszone zdolności transportowe doprowadziły do znaczących zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Gdyby nie te problemy, moglibyśmy wytworzyć i sprzedać jeszcze więcej produktów – wyjaśnił dr Bertram Kandziora, prezes zarządu Stihl, który nie kryje przy tym optymizmu odnośnie przyszłego popytu na produkty ze znakiem Stihl.
Najczęściej sprzedawanymi produktami były m.in.: robot koszący iMOW, akumulatorowa przecinarka do drewna GTA 26, spalinowe pilarki łańcuchowe i kosy spalinowe dla użytkowników okazjonalnych oraz nowe produkty akumulatorowe dla użytkowników profesjonalnych, które zostały wprowadzone w I półroczu 2021 r. Zaliczają się do nich np. akumulatorowe nożyce do żywopłotów HLA 135 oraz kosa akumulatorowa FSA 135.
– Także i w tym roku zauważamy silny wzrost sprzedaży urządzeń akumulatorowych. Z satysfakcją odnotowujemy również dwucyfrowy procentowy wzrost sprzedaży produktów z napędem spalinowym i elektrycznym. Ta sytuacja pokazuje, że Stihl wciąż jest silny w segmencie spalinowym, staje się jednak coraz mocniejszym graczem na rynku urządzeń akumulatorowych
– skomentował dr Kandziora.
Produkcja na wysokich obrotach
Utrzymujący się stale wysoki popyt na produkty Stihl prowadzi do wielkich wyzwań. Przedsiębiorstwo wciąż musi zmagać się z zakłóconymi na całym świecie łańcuchami dostaw i znaczącymi niedoborami zaopatrzenia w surowce naturalne i podzespoły.
Dotyczy to np. stali, granulatu tworzyw sztucznych i podzespołów elektronicznych.
– Niestety, ze względu na te czynniki zewnętrzne nie wszędzie udało się nam zaspokoić popyt na urządzenia Stihl. Aktualnie produkcja na całym świecie przebiega na wysokich obrotach, aby nadrobić powstałe zaległości i umożliwić lepsze zaopatrzenie naszych klientów
– relacjonował dr Kandziora.
Niemiecka siedziba główna, spółka Andreas Stihl osiągnęła od stycznia do sierpnia 2021 r. obrót w wysokości 1,03 mld euro, który jest wyższy od osiągniętego w analogicznym okresie ub. roku o 15,9%.
– Są to znakomite wyniki biorąc pod uwagę braki w zaopatrzeniu także w zakładach siedziby głównej mamy znaczne trudności z uzyskaniem odpowiedniej ilości produktów, materiałów i podzespołów do naszej produkcji
– wyjaśnił dr Kandziora.
Utrzymujący się wysoki popyt na rowery elektryczne jest kolejną przyczyną dodatniego trendu biznesowego.
– W naszym zakładzie odlewania ciśnieniowego magnezu Stihl w Weinsheim wytwarzamy również części obudowy do napędów rowerów elektrycznych i zaopatrujemy w nie przedsiębiorstwa przemysłu rowerowego. Trend w dziedzinie rowerów elektrycznych nadal idzie ostro do góry, więc liczymy na wzrost ilości zamówień w następnych latach
– powiedział prezes zarządu Stihl.
Świat marki Stihl
Siedziba główna Stihl w Waiblingen jest obecnie modernizowana i powiększana. Flagowym obiektem przyszłego kompleksu jest powstający tam „Świat marki Stihl”. Zostanie on otwarty na początku 2023 r. i na łącznie trzech kondygnacjach ma umożliwić przeżycie historii przedsiębiorstwa i produktów oraz udostępnić gościom platformę wiedzy na temat lasu i leśnictwa.
Norbert Pick, członek zarządu Stihl do spraw marketingu i sprzedaży podczas International Media Day zaprezentował nowy budynek w formie wirtualnego spaceru, podkreślając:
– Wszystkie obszary w „Świecie marki Stihl” umożliwiają naszym klientom, fanom i wszystkim zainteresowanym doświadczenie marki Stihl w sposób poznawczy i ciekawy zarazem. Jestem przekonany, że wzmocni to przywiązanie do marki Stihl”.
Grad nowości
W interesującej formule online firma Stihl przedstawiła też szereg nowości w zakresie produktów spalinowych i akumulatorowych. W tej drugiej kategorii zaprezentowano 10 nowych produktów, w tym m.in. pilarkę Stihl MSA 300, z innowacyjnym akumulatorem Stihl AP 500 S, przenośną skrzynię transportową i ładowarkę bottTainer czy też pierwszą plecakową dmuchawę akumulatorową w ofercie tej firmy - Stihl BGA 300. Wyróżnia się ona nadzwyczajną siłą nadmuchu oraz bardzo wysoką prędkością powietrza.
Dzięki zgłoszonemu do ochrony patentowej systemowi Stihl Silencer z maksymalnie 93 dB(A) jest to najcichsze urządzenie w swojej klasie wydajności na rynku i może być eksploatowane bez ograniczeń także na obszarach wrażliwych na hałas.
Stihl wprowadza nowości również w segmencie spalinowych pił łańcuchowych. Nowością jest m.in. system tnący Stihl Hexa, który składa się z piły łańcuchowej 3/8“ - Rapid-Hexa do pilarek profesjonalnych oraz pilnika Hexa i umożliwia szybkie i precyzyjne ostrzenie łańcuchów.
Moc tnąca nowego łańcucha jest przy tym do 10% wyższa w porównaniu z 3/8“ - Rapid-Super. Z kolei, w zakresie rozwiązań cyfrowych nowością firmy jest system inteligentnej ochrony słuchu Stihl Advance ProCom, który wyznacza kolejny poziom w zakresie środków ochrony indywidualnej.
Umożliwia on bezpośrednie połączenie do 16 zestawów słuchawkowych na poziomie konferencji, również w głośnym otoczeniu. Zasięg pomiędzy dwoma urządzeniami wynosi do 600 m. Ten inteligentny produkt jest możliwy do połączenia z aplikacją Stihl Holzliste.