[ATR] Wywiady [ATR] Aktualności

Efekty strategicznego sojuszu w firmie Kramer

Data publikacji:

Od kilku lat pod znakiem towarowym firmy Kramer dostarczane są rozwiązania w postaci sprzętu do transportu materiałów i dystrybuowane za pośrednictwem sieci dilerskiej John Deere. Jakie efekty przynosi ta polityka na naszym rynku - o tym w rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówi Paweł Łączny, kierownik sprzedaży w Polsce w firmie Kramer.

Od kilku lat również na rynku polskim sieć sprzedaży maszyn Kramer opiera się na dilerach marki John Deere. Jak zatem obecnie wygląda konstruowanie struktur sprzedażowych w Polsce?

To prawda. Nasza strategia, poparta współpracą z firmą John Deere, zakłada, że maszyny Kramer dedykowane dla klientów z branży rolnej są oferowane przez dilerów tej marki na zasadzie wyłączności. Niedawno podpisaliśmy kolejną umowę - tym razem z firmą Fricke Maszyny Rolnicze, która została naszym dilerem na terenie województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego. Poza tym produkty ze znakiem Kramera sprzedają inni dilerzy John Deere`a: Agro-Sieć Maszyny, Kuhn Maszyny Rolnicze, Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Rolnictwa Chempest, Małolepszy Group, Wanicki Serwis, Rol-Mech Grażyna i Jan Grześko i Agrotechnika Maszyny Rolnicze Krzysztof Laszuk.

Oczywiście brakuje na tej liście jeszcze kilku firm, ale wchodząc na rynek, stwierdziliśmy, że współpracę z nowymi dilerami będziemy nawiązywać etapami. W jednym czasie nie bylibyśmy w stanie wszystkich odpowiednio wyposażyć i przeszkolić, a tak powołujemy kolejnych partnerów handlowych, idąc krok po kroku.

Drugą kwestią jest, że te firmy posiadały lub posiadają jeszcze wiążące umowy z markami konkurencyjnymi w stosunku do Kramera i nie sposób byłoby tego zrobić z dnia na dzień. Aczkolwiek spodziewamy się, że jeszcze w tym roku kolejne firmy dołączą do naszej sieci sprzedaży.

Skoro tak, to proszę pokrótce przybliżyć potencjał produkcyjny firmy Kramer i jej bieżącą pozycję rynkową w Europie.

Firma Kramer swoją siedzibę ma w Pfullendorfie na południu Niemiec, gdzie produkowane są wszystkie modele naszych ładowarek. Fabryka zajmuje powierzchnię ok. 16 ha, z czego ponad 3 ha znajdują się pod dachem. Wiosną 2020 r. rozpoczęliśmy jednak rozbudowę, która ma na celu zwiększenie możliwości produkcyjnych o ok. 25-30%. Ta inwestycja ma zakończyć się latem br. Po prostu ze względu na rozpoczęcie współpracy z dilerami John Deere widzimy duży wzrost zainteresowania naszymi ładowarkami, co przekłada się na zwiększenie zamówień, a co za tym idzie, większą liczbę maszyn pod marką Kramer, które są sprzedawane do branży rolnej.

Jeśli chodzi o rynki zbytu, to dla firmy Kramer najważniejsze dziś są: Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Ale oczywiście nasza marka jest obecna w całej Europie. Stopniowo zdobywamy przyczółki w kolejnych krajach - od dwóch lat budujemy sieć sprzedaży na Ukrainie, w Rosji czy Kazachstanie. Oprócz tego zupełnie niedawno rozpoczęliśmy współpracę z dilerami w Australii czy Nowej Zelandii.

Jak na tym tle wygląda sprzedaż maszyn Kramer na rynku polskim? Który z produktów może aspirować do miana „okrętu flagowego”?

Cała nasza oferta wpisuje się w potrzeby rolników i stanowią ją - według popularności - ładowarki teleskopowe, ładowarki kołowe z wysięgnikiem teleskopowym i ładowarki kołowe. Nasza oferta jest na tyle szeroka, że każdy rolnik znajdzie w niej maszynę odpowiednią dla swoich zastosowań.

Począwszy od najmniejszej ładowarki kołowej, czyli od modelu Kramer KL12.5, który jest maszyną bardzo kompaktową, o szerokości poniżej 1,3 m i wysokości ok. 2 m, aż po największą ładowarkę kołową z wysięgnikiem teleskopowym, czyli model Kramer KL55.8T, o udźwigu maksymalnym 5,5 t i wysokości podnoszenia ponad 5 m.

Oczywiście mamy też dużo do zaoferowania w zakresie ładowarek teleskopowych - łącznie 11 modeli, od najmniejszej ładowarki kompaktowej KT276, której udźwig wynosi 2,7 t i podnoszącej na wysokość 6 m, a skończywszy na największej ładowarce teleskopowej KT559, która ma udźwig 5,5 t i podnosi na wysokość 9 m. Szczególnie dobrze na naszym rynku przyjął się model KT407.

Marka Kramer w swoich ładowarkach wprowadziła szereg rozwiązań proekologicznych oraz zwiększających komfort pracy operatora…

Dokładnie tak to wygląda. Już podczas ostatniej Agritechniki chcieliśmy pokazać, że mamy gotowe produkty, które idą w duchu tej idei. Dotyczyło to przede wszystkim ładowarek teleskopowych, gdyż właśnie w Hanowerze mieliśmy premierę tych maszyn, które wiosną 2020 r. weszły do produkcji seryjnej. Ładowarki te spełniają normę emisji spalin Stage V, a oprócz tego wprowadziliśmy kilka zmian mających na celu poprawę komfortu i pracy operatora.

Nasi konstruktorzy obniżyli poziom hałasu w kabinie, a także zmienili w niej podłogę, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie operatora. Poza tym ładowarki średniej wielkości zyskały opcję „wysokiej” kabiny, co poprawiło widoczność wokół maszyny.

Przed kilku laty w jednym z gospodarstw w Wielkopolsce marka Kramer wraz ze swoim ówczesnym dystrybutorem zorganizowała pokaz ładowarki elektrycznej. Jak rozwija się zainteresowanie produktami tego typu?

To był model KL25.5e, ze stuprocentowym napędem elektrycznym. Obecnie prowadzone są dalsze prace mające na celu przede wszystkim zwiększenie żywotności akumulatora i zwiększenie okresu pracy na jednym ładowaniu. Ta ładowarka jest produkowana seryjnie od 2017 r. i doświadczenia zbierane podczas jej użytkowania chcemy wykorzystać do projektowania następnych maszyn. Na pewno jest to temat rozwojowy i sądzę, że w najbliższym czasie takich maszyn będzie przybywać.

Oczywiście póki co nadal wśród użytkowników dominuje przekonanie, że maszyny spalinowe są pewniejszym źródłem mocy. Jestem jednak przekonany, że rozwój odnawialnych źródeł energii, choćby fotowoltaiki, w najbliższych latach przyczyni się też do rozwoju i użytkowania maszyn z napędem elektrycznym.

Na koniec, jak wyglądają Państwa plany na dalszy rozwój obecności na rynku polskim?

Nasze plany są bardzo ambitne, ale życie bardzo często je weryfikuje. Na pewno musimy sobie dać trochę czasu, aby uzyskać pełne pokrycie Polski siatką dealerów. Ponadto, Kramer jest producentem maszyn premium, zaawansowanych technologicznie, bardzo dobrze wyposażonych, które nadają się do intensywnego wykorzystania w trudnych warunkach. Rozwój sieci sprzedaży w Polsce zaczęliśmy w połowie 2018 r. i tak naprawdę pierwszy pełny rok sprzedaży dla kilku dilerów to był rok 2019. I już po tych przykładach widać, że z roku na rok następuje wzrost sprzedaży.

Jesteśmy optymistami. Z naszymi produktami chcemy być rozpoznawani jako czołowy dostawca ładowarek teleskopowych i ładowarek kołowych.
Mówiąc o planach trudno nie być optymistą, skoro klienci, którzy kupili u nas w 2019 czy 2020 r. pierwsze maszyny, wracają po kolejne, przekonani trwałością, jakością wykonania czy wielością możliwości wykorzystania.

Na Mazurach i Podlasiu

Od początku marca 2021 r. firma Fricke Maszyny Rolnicze oferuje maszyny firmy Kramer-Werke. Fricke Maszyny Rolnicze przejęła sprzedaż 29 modeli ładowarek Kramer do zastosowania w branży rolniczej, posiada w ofercie oryginalne części zamienne, zajęła się też obsługą serwisową.

– Cieszymy się z możliwości oferowania naszym klientom w branży rolniczej i komunalnej innowacyjnych ładowarek kołowych, ładowarek kołowych teleskopowych i ładowarek teleskopowych – mówi Marek Jasiel, prezes Fricke Maszyny Rolnicze. – Postrzegamy to jako duże wzbogacenie naszej oferty produktów. Dystrybuujemy wyłącznie technologię rolniczą wysokiej jakości znanych producentów, dlatego produkty firmy Kramer cechujące się znakomitą jakością i dużą trwałością idealnie wpisują się w naszą ofertę. Bliskość klienta i dostosowanie naszych usług dokładnie do jego potrzeb to dla nas ważna sprawa od początku istnienia firmy. Dzięki szerokiej ofercie produktów i różnorodnym możliwościom zastosowania maszyn marki Kramer możemy idealnie obsłużyć wszystkie potrzeby

– kontynuuje Marek Jasiel.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.