Bezpiecznie i wydajne przyczepy skorupowe

Data publikacji:
Wszystkie przyczepy skorupowe marki Joskin mają skrzynie, których szerokość z przodu jest mniejsza o 8 cm od szerokości z tyłu.

W jaki sposób bezpiecznie i wydajnie transportować zboże, ziarno kukurydzy czy zebrane rośliny okopowe? Dobrym i bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest zastosowanie przyczep skorupowych - poniżej przyglądamy się wybranym propozycjom oferowanym w tym zakresie na naszym rynku.

 

Joskin

Firma Joskin produkuje 3 typy przyczep skorupowych, używając stali o wysokiej granicy plastyczności. Te o dłuższej skrzyni ładunkowej mają tylko jedno wzmocnienie ścian, co się przekłada na ich mniejszą masę własną. Ich układ jezdny - typu boogie lub resorowany hydraulicznie - może mieć jedną, dwie lub trzy osie, a podnoszący skrzynie siłownik hydrauliczny jest umieszczony w kołysce, mocowanej do sztywnej poprzeczki ramy zawsze przed pierwszą osią kół.

Do pracy w każdych warunkach przeznaczone są przyczepy skorupowe Trans-Space, których dna skrzyń ładunkowych są wykonywane wyłącznie ze stali Hardox (boki ze stali HLE). Mają 3-osiowe podwozie i ładowność od 18 do 26 t oraz skrzynie o pojemności od 18,1 do 30,8 m³. Wysokość burt może wynosić 1,25 lub 1,5 m. Dwie przeciwstawne podłużnice - wykonane z profili zamkniętych i połączone z podłogą na całej długości skrzyni - zapewniają jej wyjątkową stabilność i wysoką odporność na odkształcenia, a poprzeczne belki (w części tylnej oraz z przodu skrzyni, na wysokości zamontowania siłownika przechyłu) zapewniają wzmocnienie połączeń dna ze ścianami bocznymi i wysoką odporność skrzyni na naprężenia skręcające, wynikające np. z wysypu na nierównym podłożu lub niewłaściwego rozmieszczenia ładunku wewnątrz skrzyni ładunkowej.

Przyczepy Trans-Space są przeznaczone do intensywnej eksploatacji w ciężkich warunkach - głównie w rolnictwie i budownictwie, więc producent wyposaża je w specjalny dyszel belkowy o wysokiej odporności zmęczeniowej na wszelkie naprężenia, wynikające z warunków pracy. Ich układ jezdny jest powiązany z ich nośnością. I tak przyczepy o ładowności 18-20 t mają podwozie tandemowe z resorowaniem w postaci wózków Roll-Over (do tłumienia drgań służą 2 siłowniki hydrauliczne, łączące elementy wózka z ramą).

Podwozie typu hydro-tandem jest montowane w przyczepach, przewożących ładunki o masie od 22 do 24 t. Do przewozu ładunków o masie od 22 do 26 t producent montuje w przyczepach układ jezdny typu Hydro-Tridem - zawieszenie hydrauliczne, w którym trzy osie z kołami jezdnymi są rozsunięte na odległość 1,55 m (1,82 m w wersji najcięższej). Wszystkie przyczepy skorupowe marki Joskin mają skrzynie, których szerokość z przodu jest mniejsza o 8 cm od szerokości z tyłu, co znakomicie ułatwia wyładunek towarów masowych, mających tendencję do ubijania się podczas transportu.

Do ich tylnej klapy można zamontować urządzenia przeładunkowe - przenośniki ślimakowe. Na czas transportu ziemniaków we wnętrzu skrzyń można zamontować specjalne plandeki, chroniące ładowane bulwy przed mechanicznymi uszkodzeniami. Do ochrony ładunków skrzynie ładunkowe można wyposażyć w zwijanie i rozwijane (ręcznie lub hydraulicznie z kabiny ciągnika) plandeki. W tylnej klapie przyczepy można zamontować okno spustowe (1 lub 2) do szybkiego wysypu towarów masowych o drobnej strukturze.

Stosownie do potrzeb klientów producent montuje w dyszlach oczka pociągowe stałe (o średnicy 40 lub 50 mm), obrotowe, kuliste lub kuliste obrotowe. Zintegrowane z zaczepami mogą być podpory postojowe regulowane ręcznie, hydraulicznie lub podpory samochowające się. Kupujący ma możliwość wyboru układu hamulcowego - hydraulicznego, pneumatycznego lub mieszanego. Rozwiązaniem standardowym w modelach z podwoziem typu trident są hamulce pneumatyczne, w tym hamulce proporcjonalne z regulacją siły hamowania, zależną od ciężaru przewożonego ładunku.

Przyczepy skorupowe marki Joskin mają zamontowaną na całym obwodzie gumową, bardzo trwałą uszczelkę, a tylna klapa jest domykana przez boczne - sterowane hydraulicznie - rygle. Klapy wywrotek mają dwa urządzenia zabezpieczające: zawór ciśnieniowy do włączania i regulacji ciśnienia w siłownikach zamykających oraz podwójny sterowany zawór klapkowy, utrzymujący drzwi w danej pozycji po awarii układu hydrauliki lub po zatrzymaniu pracy ciągnika.

W hydraulicznych układach jezdnych hydro-tandem i hydro-tridem siłowniki sprzęgnięte z osiami kół każdej ze stron przyczepy tworzą zamknięty układ naczyń połączonych, dzięki czemu ugięcia osi mogą sięgać aż 250 mm bez utraty kontaktu z podłożem. To zapewnia doskonały nacisk kół na glebę, zmniejsza stopień jej ugniatania i oszczędza strukturę jej wierzchniej warstwy. Standardowym elementem wyposażenia przyczep z podwoziem typu tridem jest hydrauliczny podnośnik przedniej osi, wykorzystywany podczas transportu towarów po drogach utwardzonych. Z innych szczególnych rozwiązań, wykorzystywanych w przyczepach skorupowych marki Joskin można wymienić dynamiczny system ważenia ładunku, osie skrętne wymuszające i nadążne. Unikalnym rozwiązaniem są elektroniczne systemy skrętne wymuszające, sterowane przez komputer, dostosowujące kąt skrętu osi proporcjonalnie do prędkości jazdy, znakomicie poprawiające ich zwrotność i stabilność podczas transportu.

Strautmann

W ofercie firmy Strautmann są 4 typy przyczep skorupowych, których ładowność wynosi odpowiednio 11; 14,4; 13,5 oraz 16,5 t, a dopuszczalna masa całkowita od 16 do 24 t. Szerokość wewnętrzna skrzyń jest dla wszystkich modeli jednakowa: 2,28 m z przodu i 2,32 m przy tylnej ścianie. Producent zróżnicował długość skrzyń ładunkowych (6,63 m w modelu SMK 1602; 7,13 m w modelu 2002; 8,21 m w modelu 2102 oraz 9,26 m w modelu SMK 2402). Wysokość platformy tych skrzyń wynosi odpowiednio 1,34; 1,4 oraz 1,55 m w obu modelach o największej ładowności, natomiast wysokość burt wszystkich modeli jest jednakowa - 1,5 m.

Pojemność skrzyń tych modeli waha się od 17,2 do 25,9 m³, po zamontowaniu nadstawek o wysokości 600 mm wzrasta w zakresie od 24,7 do 36,2 m³. Przyrost objętości może wzrosnąć po zamontowaniu nadstawek o wysokości 800 mm w zakresie od 29,1 do 39,7 m³ (z wyjątkiem modelu 1602). Kąt wywrotu skrzyni do tyłu wynosi 51º, czyli jest taki, jak w produktach innych producentów. By rozładować skrzynie, ilość oleju, którą trzeba dostarczyć do siłownika wynosi od 30,8 do 44,4 l. By rozpocząć proces wyładunku, siła posuwu pierwszego stopnia cylindra siłownika wywrotu - przy ciśnieniu 180 barów - musi osiągnąć wartość od 36,2 do 42,8 tys. kG. Przyczepy skorupowe firmy Strautmann mają koła o rozmiarach opon 560/60 R22,5 (dwa mniejsze typy) oraz 710/60 R26,5 (dla obu większych modeli).

Podwozie przyczep jest czterowahaczowe (pióra resorów paraboliczne). Jako rozwiązania opcyjne firma montuje podwozia tandemowe ze zbieżnym kierowaniem lub tandemowe z resorowaniem hydraulicznym (tylko w modelu 2402). Spawana rama przyczep - wykonana z profili zamkniętych - cechuje się wysoką trwałością i stabilnością oraz dobrą korelacją między masą a odpornością na ekstremalne zmienne obciążenia. Duże odstępy między resorami na osiach gwarantują stabilne prowadzenie przyczep po drogach oraz podczas jazdy po polach.

Istotnym novum w ich konstrukcji jest hydrauliczny wspornik tylnej osi, który załącza się automatycznie podczas wychylania skrzyni przy rozładunku. Brak danych o możliwości wykonywania wysypów ładunku na boki przyczep, które to rozwiązanie inni producenci oferują w opcji. Szczelność przyczep skorupowych tego producenta zapewnia uszczelka z gumy o wysokiej jakości i trwałości oraz mechaniczny system ryglowania tylnej klapy podczas przewozu ziarna zbóż, nasion rzepaku i innych towarów o drobnej i miałkiej strukturze.

Do rozładunku materiału siewnego, nawozów i innych produktów w warunkach polowych tylna klapa ma zamontowany wysyp z zasuwą regulowaną ręcznie dla wyboru optymalnego wydatku. Gdy przyczepy mają zamontowane nadstawki, w opcji mogą być wyposażona w składaną hydraulicznie ścianę przednią, co pozwala na obniżenie wysokości jej załadunku. Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość otwarcia tylnej klapy nawet wtedy, gdy na burtach są zamontowane nadstawki. Do konstrukcji stosowana jest stal S355, a dno i burty boczne mają jednakową grubość 4 mm.

Dla zapewnienia niezbędnej sztywności burty mają wykonane przetłoczenia na całej długości, a jedyny element wzmacniający ich sztywność umieszczono w połowie długości podwozia tandemowego od strony tylnej klapy. W przedniej ścianie umieszczono okno oraz zamocowano na niej składaną drabinkę - elementy do kontroli stanu wypełniania ładunkiem skrzyni przyczepy.

Cynkomet

Przyczepa skorupowa T617 firmy Cynkomet ma ładowność 12,28 t i dopuszczalną masę całkowitą 15,5 t. Jej skrzynia ładunkowa ma długość 7,52 m, szerokość 2,55 m oraz wysokość 2,27 m (z nadstawami 2,77 m). Powierzchnia ładunkowa skrzyni wynosi 12,5 m², a pojemność - 12,5 m³ (z nadstawami wzrasta do 18,8 m³). Jest wykonana ze stali Hardox.

Grubość dna skrzyni wynosi 5 mm, burt (wysokość 100 cm) 4 mm. Jest zintegrowana z dwoma podłużnicami (150x150x8 mm) skrzyni ładunkowej. Dolna rama ma przekrój 250x150x8 mm i jest cynkowana ogniowo z zewnątrz i wewnątrz, co zapewnia doskonałą ochronę profili przed korozją. Przy rozmiarze opon tandemowego podwozia 385/65 R22,5 wysokość załadunku od podłoża wynosi 1,27 m. Rozstaw kół na osiach w tandemie - 1,9 m - oraz rozstaw osi kół - 1,32 m - zapewniają stabilność przyczepy w transporcie po drogach utwardzonych, w warunkach polowych i przy pochyłościach do 8º.

Podwozie tandemowe jest wyposażone w piórowe resory paraboliczne. Pokryty warstwą cynku jest także dyszel amortyzowany (zaczep z otworem o średnicy 50 mm) oraz zintegrowana z nim podpora serwisowa (sterowana mechanicznie). Jak podaje producent, maksymalne dopuszczalne pionowe obciążenie dyszla wynosi 3000 kG, co istotnie zwiększa siłę uciągu ciągnika, którego silnik winien mieć moc minimalną 110 KM. Wysokość sprzęgowa dyszla mieści się w zakresie 405-520 mm, natomiast montowany w opcji sprzęg tylny - wyłącznie dla przyczep z podwoziem dwuosiowym - znajduje się na wysokości 740 mm. Kąt wywrotu skrzyni wynosi 50º, a firma Cynkomet nie stosuje zróżnicowania szerokości skrzyni ładunkowej z przodu i z tyłu.

W skład standardowego wyposażenia przyczepy wchodzą m.in.: zewnętrzna drabinka oraz stopnie wewnątrz skrzyni, okna rewizyjne, ręczny hamulec postojowy (główny hamulec pneumatyczny jest zasilany z instalacji ciągnika), szyber zsypowy w tylnej ścianie, hydrauliczny układ otwierania tylnej klapy (sterowany z kabiny ciągnika), oświetlenie 12 V typu LED (także obrysowe) z wtykiem 7PIN, tylne wyjścia hydrauliki i dwuobwodowej pneumatyki do drugiej przyczepy. Pięciostopniowy teleskopowy siłownik wywrotu - przy ciśnieniu 200 barów - osiąga siłę 31,4 T na ostatnim stopniu. Jej wielkość kontroluje sterowany elektronicznie wyłącznik krańcowy, zabezpieczający skrzynię i ramę przed uszkodzeniami mechanicznymi.

W opcji producent oferuje elementy wyposażenia dodatkowego, jak np.: wciągarka koła zapasowego, ocynkowany stelaż plandeki, podest roboczy przedniej ściany. Przyczepa uzyskała homologacje polską i europejską, a producent udziela na przyczepę dwuletniej gwarancji ogólnej oraz gwarancji czteroletniej na elementy ocynkowane.

Metaltech

Wchodzące w skład serii TS przyczepy skorupowe firmy Metaltech mają ładowność 10, 12, 14, 16, 18 oraz 22 t. Największa ma podwozie z trzema osiami, pozostałe mają po dwie osie z kołami jezdnymi. Osie we wszystkich modelach tej marki są połączone z ramą za pośrednictwem resorów parabolicznych piórowych. Każda z przyczep ma zamontowane koła o wymiarze 385/65 R22,5, a maksymalny dopuszczalny wymiar opon wynosi 650/55 R26,5. W przyczepach o ładowności 18 t w opcji producent do zawieszania osi stosuje rozwiązanie wahaczowe lub hydrauliczne, natomiast w modelu TS 22000 - tylko hydrauliczne.

W pozostałych przyczepach opcja obejmuje zawieszenie osi kół za pośrednictwem wahaczy. Wszystkie modele przyczep skorupowych tego producenta mają amortyzowane mechanicznie dyszle z regulacją wysokości zaczepu oraz składaną hydraulicznie stopę podporową. W trzech największych modelach producent montuje dyszle zaczepowe z amortyzacją hydrauliczną. Szerokość skrzyni ładunkowej jest jednakowa dla wszystkich modeli i wynosi 2,2 m, natomiast ich długość mieści się w zakresie od 4,7 m dla modelu TS 10000 do 8,1 m dla modelu TS 22000.

Pojemność skrzyni ładunkowej najmniejszego modelu wynosi 13 m³ i tylko w tym modelu producent nie przewiduje montażu nadstawek. Skrzynie modeli większych można zaopatrzyć w nadstawki, a wtedy ich pojemność wzrasta odpowiednio do 16, 19, 21, 25 i 31 m³. Wszystkie modele przyczep są wyposażone w otwieraną przez 2 siłowniki hydrauliczne tylną ścianę. Całkowita długość przyczep skorupowych marki Metaltech wynosi od 6,7 do 10,12 m, a szerokość wszystkich modeli jest jednakowa - 2,55 m.

W przyczepach Metaltech skrzynia jest wyposażona w klapę tylną z zamkiem ryglującym. Jej budowa eliminuje wysypywanie się w transporcie materiałów miałkich i małych nasion - przyczepa ma pełną szczelność. Ma dodatkowy element z siłownikiem - lub mechanizm ręczny - do podnoszenia bocznych burt na czas bocznego wysypu towarów. Takie rozwiązanie jest robione na życzenie kupującego, tak jak wybór wywrotu skrzyni - na lewą bądź prawą stronę. Od strony wysypu - na wysokości podłogi - producent montuje specjalny fartuch, by spadające ziarno nie przedostawało się pod koła przyczepy i nie ulegało zabrudzeniom lub zniszczeniu.

Sztywna i wytrzymała budowa skrzyni ładunkowej - dzięki bocznym elementom wzmacniającym burty - pozwala zdemontować wewnętrzne rury rozporowe, a skrzynia zachowuje pierwotne wymiary np. przy wywożeniu ciężkiego, mokrego obornika, zwózce ziemniaków. Przyczepa ma dolny dyszel z wymiennym uchem zaczepowym o średnicy 50 mm, ale można zamontować zaczep kulowy, gdy ten tym zaczepu ma ciągnik. Dyszel jest amortyzowany na dwóch siłownikach hydraulicznych, zintegrowanych z gazowymi akumulatorami.

W tylnej części ramy znajdują się 2 masywne haki z zawiasami do szczelnego zamykania ruchomej tylnej ściany oraz mocne podparcie całej skrzyni ładunkowej, a poniżej masywny zderzak z oświetleniem LED oraz układ przyłączy hydraulicznych i pneumatycznych. Szerokie opony, montowane na tarczach kół w systemie tandem doskonale spisują się w transporcie masowych ładunków w warunkach polowych i podczas jazdy po drogach utwardzonych. Zgodnie z homologacją mogą poruszać się z prędkością do 40 km/h.

Firma Metaltech wyposaża przyczepy w podwójny układ hamowania z regulatorem siły hamowania, bardzo bezpieczny dla użytkownika. Całościowo uchylana ściana tylna skrzyni ładunkowej za pomocą siłowników hydraulicznych ma automatyczny układ ryglowania, który jest zwalniany tuż przed jej uniesieniem przez tłoczyska siłowników. Standardowo na tylnej ścianie przyczepy znajduje się okno wysypowe z rynną oraz zasuwą sterowaną ręcznie.

Nad dnem skrzyni instalowana jest sprężysta plandeka, chroniąca plony przed obijaniem się o twarde dno skrzyni, co redukuje straty plonów podczas ich przechowywania. Składana drabinka umożliwia wejście do wnętrza skrzyni lub w opcji na stale zamontowany pomost. Na życzenie producent wyposaża przyczepę w specjalny i wygodny system zwijania i rozwijania plandeki, obsługiwany z podłoża za pomocą korbki. Kąt wychylenia skrzyni przez centralny siłownik wynosi 51°. Gdy skrzynia znajdzie się w górnym punkcie, uruchamia się automatyczny wyłącznik, odcinający dopływ oleju do cylindra, co chroni ją przez poważnymi uszkodzeniami.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.