Aktualności

Promodis: 40 lat na rynku, 15 lat w Polsce

Data publikacji:

Promodis, międzynarodowa sieć dystrybucji maszyn rolniczych, obchodzi w tym roku wyjątkowy jubileusz. Mija 40 lat od momentu powstania tej organizacji oraz 15 lat od rozpoczęcia w sposób zorganizowany działalności w Polsce, co Promodis świętował w drugim dniu targów Agro Show.

    Promodis: 40 lat na rynku, 15 lat w Polsce

Początki Promodis sięgają 1984 roku, kiedy na rynku francuskim 7 dilerów marki Fiat Agri postanowiło połączyć siły, aby sprostać rosnącej konkurencji oraz kurczącym się możliwościom rynkowym. Jak wspomina Laurent Degas, jeden z założycieli:


– Otwarcie sieci na inne marki traktorowe było koniecznością. Początkowo byłem temu przeciwny, jednak szybko zdałem sobie sprawę, że to była słuszna decyzja, która umożliwiła nam rozwój. 

Z biegiem lat Promodis rozwinął się na międzynarodową skalę, rozszerzając działalność na kolejne kraje europejskie. Działalność skupiona początkowo na maszynach rolniczych rozwinęła się z czasem – za sprawą powołanej do życia w 1992 r. firmy Centradis – również w obszarze części zamiennych. W 2010 r. spółdzielnia przeszła prawdziwą rewolucję. Zmiany nastąpiły w zakresie poprawy atrakcyjności oferty handlowej, zwiększenia asortymentu części zamiennych, wystroju sklepów i prezentacji produktów, odświeżenia wizerunku firmy oraz utrwalenia jej pozycji na rynku. 

- Nowy asortyment zaczął przyciągać do naszej marki większą liczbę rolników, a nowoczesny wizerunek – sprawiał, że staliśmy się jeszcze bardziej rozpoznawalni. Na tym etapie zaczęliśmy pracować już nad ulepszeniem standaryzacji naszej sieci, opracowując koncepcje, metody i procesy w znacznie szerszym zakresie. Promodis zaczął funkcjonować w formie i strukturze bardziej przypominającej tą dzisiejszą – wspominał podczas jubileuszowej konferencji Krzysztof Kinstler, dyrektor sprzedaży Promodis w Polsce. 

W efekcie obecnie Promodis grupuje 132 dystrybutorów i 450 punktów handlowych w Europie, a jej roczne obroty oscylują w granicach 430 mln EUR.

W 2009 roku organizacja rozpoczęła działalność w Polsce, co, jak podkreśla Witold Krzyszczak, współwłaściciel firmy Gravit, współtworzącej od początku Promodis w naszym kraju, było kluczowym momentem w historii firmy: 

– Polski rynek rolniczy był zupełnie inny, a francuska tendencja do grupowania się stanowiła dla nas nowe wyzwanie. Musieliśmy dostosować się do innej mentalności i sposobu działania.Od samego początku Promodis dał nam jednak duże możliwości i wzmacniał nas jako firmę. Takie wzmocnienie i wsparcie grupy są szczególnie ważne w trudnych sytuacjach. Jako firma doświadczyliśmy niekorzystnych przemian rynkowych, ale nigdy nie zachwiały one naszej pewności co do tego, kim na rynku jesteśmy, kim chcemy być i z kim współpracować. Spółdzielnię założyli dilerzy Fiat Agri - marki, która już od dawna nie istnieje. A Promodis wciąż jest i rośnie w siłę – podsumowuje. 

Jest tak również na rynku polskim, gdzie sieć tworzy 11 firm – Promodis może pochwalić się 6-proc. udziałem w rynku. W planach jest zaś dalsze rozszerzanie grupy udziałowców oraz sieci sprzedaży – aby pokryć terytorium całego kraju.

Promodis od samego początku stawia na wartości takie jak solidarność, autentyczność, zaufanie oraz wzajemny szacunek. To dzięki nim firma nie tylko przetrwała trudne momenty, ale również zbudowała silną pozycję w Europie (działa we Francji, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii, Beneluksie i w Polsce). Wspólna praca, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami to kluczowe elementy, które przyczyniły się do rozwoju sieci. Jak podkreśla René Diederich: 

– Aby stawić czoła dużym graczom w sektorze rolniczym, Promodis musiał stać się międzynarodowy. Dzięki temu, że działamy wspólnie, mamy siłę zbiorową, która pozwala nam przetrwać na trudnym rynku. Podobne odczucia towarzyszą zresztą również współpracującym z siecią Promodis dostawcom i klientom.

Obecna działalność Promodis to nie tylko sprzedaż maszyn rolniczych, ale także wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby rynku. Firma aktywnie inwestuje w nowe technologie, takie jak np. systemy robotyczne Ecorobotix, które zrewolucjonizowały precyzyjne opryskiwanie. Wojciech Obidowski, dyrektor handlowy firmy Rolserwis, zaznacza: 

– Sprzedaż nowoczesnych maszyn, takich jak ARA Ecorobotix, to prawdziwe wyzwanie, które wymaga zaangażowania. Dzięki współpracy w ramach Promodis, udało się wprowadzić te technologie na polski rynek, co samodzielnie byłoby niemal niemożliwe.

Obecna sytuacja na rynku rolniczym, szczególnie w Polsce, jest mocno uzależniona od wydarzeń za wschodnią granicą. Wojna w Ukrainie znacząco wpłynęła na sektor rolnictwa, co odczuły również firmy związane z dystrybucją maszyn rolniczych. Polski rynek zmniejszył się o 37%, co stawia przed Promodis nowe wyzwania. 

– Wojna w Ukrainie miała ogromny wpływ na nasz rynek, co widać po spadku sprzedaży maszyn. Mimo to, mobilizujemy się, aby nadal dostarczać naszym klientom nowoczesne rozwiązania, które pomogą im przetrwać ten trudny czas. Promodis to ogniwo, które łączy wszystkie nasze mocne strony, aby wspólnie budować stabilną przyszłość. To przestrzeń do wymiany doświadczeń, stałego współtworzenia i nieustannej adaptacji do rynku. To, czego jestem pewien, to to że Promodis jest i będzie katalizatorem zachodzących zmian – mówi Krzysztof Kinstler.

W odpowiedzi na wyzwania, Promodis stawia na cyfryzację oraz rozwój e-commerce. Firma uruchomiła platformy sprzedażowe części zamiennych we Francji i zamierza kontynuować rozwój tego kanału w Polsce. Yann Parois, dyrektor generalny Promodis podsumowuje:

– Cyfryzacja to dla nas priorytet. Chcemy ułatwić przepływ informacji między naszymi partnerami i udziałowcami, a także rozwijać kanały e-commerce, co pomoże nam lepiej obsługiwać klientów.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.