Wywiady Aktualności

Opony radialne KABAT – wyzwania i przyszłość rynku

Data publikacji:

Podczas marcowych targów Agrotech w Kielcach mieliśmy okazję porozmawiać z Andrzejem Kabatem, właścicielem firmy KABAT TYRE – polskiego producenta opon i wyrobów gumowych. W rozmowie którą przeprowadził Grzegorz Antosik omówiliśmy temat rozwoju opon radialnych, sytuację rynkową w Polsce i Europie, wpływ konkurencji azjatyckiej, a także strategiczne inwestycje planowane przez firmę.

 

    Andrzej-Kabat-właściciel-firmy-KABAT-TYRE

    Andrzej Kabat, właściciel firmy KABAT TYRE.

Na początek tej rozmowy chciałem zapytać, na jakim etapie są dziś prace firmy KABAT TYRE nad oponami radialnymi?

Obecnie opony radialne są już po etapie prototypowania i znajdują się w fazie testów – zarówno polowych, jak i fizyko-mechanicznych. Celem jest dokładne sprawdzenie ich jakości we własnym zakresie przed wypuszczeniem na rynek. Plan zakłada, że w ciągu 3–4 miesięcy firma wprowadzi pierwszą paletę popularnych rozmiarów, a następnie sukcesywnie będzie poszerzać ofertę.

Czy w związku z tym planowane są nowe inwestycje w infrastrukturę produkcyjną?

Tak, firma planuje budowę nowego kompleksu produkcyjnego w obecnej lokalizacji, który zapewni spójność i efektywność procesów technologicznych. Projekt uwzględnia m.in. integrację mikserów, kalandrów oraz maszyn produkcyjnych w jednym ciągu technologicznym, co poprawi logistykę wewnętrzną.

Ile osób zatrudnia firma KABAT TYRE i jaka jest dynamika zatrudnienia?

Firma obecnie zatrudnia 950 osób. W ciągu ostatniego roku zatrudnienie nieco się zmniejszyło, jednak nie były to zwolnienia, lecz naturalna rotacja. Muszę zaznaczyć, że przy dużej organizacji 5% rotacji rocznie to standard, a firma stara się zachować stabilność zatrudnienia.

A jak w Pana opinii obecnie wygląda rynek opon w Polsce?

Rynek opon w Polsce, podobnie jak w wielu krajach, przechodzi trudniejszy okres. Trzy ostatnie lata charakteryzowały się spadkiem wolumenu sprzedaży, co może wynikać z wcześniejszego dużego zatowarowania dystrybutorów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej. Firma KABAT TYRE jednak notuje stabilizację i rozwija się mimo tych okoliczności. Mimo wyraźnego „dołka” na rynku, nasza firma notuje dobre wyniki sprzedaży opon. W sumie przecież wciąż jesteśmy młodym producentem – przeszliśmy jednak „okres dziecięcy” w obszarze opon i duży nacisk położyliśmy na to aby zwalidować i poprawić wszystkie niedociągnięcia z tego tytułu. W efekcie mamy obecnie wskaźnik reklamacji na bardzo niskim poziomie.

Jakie są relacje sprzedaży między rynkiem polskim a zagranicznym?

Rynek polski nadal pozostaje kluczowy dla firmy, głównie ze względu na zastosowanie opon w sprzęcie używanym w Polsce i sąsiednich krajach. Rynki zachodnie szybciej przeszły na opony radialne, jednak nadchodząca fala wymiany opon z okresu intensywnych dotacji unijnych sprzed 15 lat otwiera nowe możliwości również na Zachodzie.

Jakie wyzwania stanowi konkurencja ze strony producentów azjatyckich?

Konkurencja azjatycka jest silna, zwłaszcza ze względu na dostęp do tanich surowców z Rosji, co obniża ich koszty produkcji. Nasze produkty są droższe, ale wynikają z wyższych kosztów społecznych – zatrudniania osób z niepełnosprawnościami, programów pracowniczych i odpowiedzialnych praktyk zatrudnienia. To kosztuje nas łącznie nawet 6 mln zł rocznie, w tym 400 tys. zł to, że pracownicy firmy Kabat oddają honorowo krew, co kosztuje nas dodatkowo 2 dni urlopu dla każdego z nich.

Na koniec, jakie są prognozy na najbliższe miesiące dla firmy KABAT TYRE?

Po intensywnym początku roku i udziale w targach krajowych oraz zagranicznych, z ostrożnym optymizmem patrzę na resztę 2025 r. Liczę na dalszą stabilizację rynku oraz wzrost zapotrzebowania na oferowane produkty.

Dziękujemy za rozmowę.

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.