[ATR] Aktualności Tama

Tama stawia na recykling z własnej produkcji

Data publikacji:
Tama stawia na recykling z własnej produkcji

Pochodząca z Izraela firma Tama - największy producent siatek rolniczych na świecie, konsekwentnie stawia na ponowne wykorzystanie odpadów pochodzących z własnej produkcji. Podczas majowego spotkania dla prasy fachowej z Europy w holenderskim Maastricht Tama pochwaliła się swoimi najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie.

Jesteśmy świadomi faktu, że tworzywa sztuczne stanowią istotną część rolnictwa w ogóle, a przemysłu belującego w szczególności. Rozumiemy też, że odpady z tworzyw sztucznych w rolnictwie stanowią wyzwanie, którym należy się pilnie zająć. W skali globalnej 60% wszystkich odpadów z tworzyw sztucznych nie jest przetwarzanych zgodnie z wymaganymi standardami - wyjaśnia Aviv Tron, menedżer linii produktów Netwrap Sales & Marketing oraz menedżer ds. środowiska w Grupie Tama. I kontynuuje:

– Nawet jeśli siatki, sznurki itp. stanowią jedynie ułamek wszystkich odpadów rolniczych w UE, które same w sobie stanowią jedynie 5% wszystkich odpadów z tworzyw sztucznych w UE w 2020 r., jest to niewątpliwie problem, którym należy się zająć. Z 722 tys. ton metrycznych agroplastiku wprowadzanego co roku na rynek UE tylko 173 tys. ton metrycznych są obecnie poddawane recyklingowi – mówi Tron.

Ambitne zobowiązanie

Firma Tama wyznaczyła sobie ambitne cele, które chce osiągnąć do 2025 r. Chodzi o to, aby stać się najbardziej efektywnym producentem siatek rolniczych. Celem jest zebranie 50% wyprodukowanej siatki i sznurka oraz 90% folii, a także zwiększenie wykorzystania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w produktach Tama do minimum 10% w siatce, 30% w sznurki i 20% w folii. Ponadto celem jest zmniejszenie zużycia tworzyw pierwotnych o 3% w przypadku siatki, 20% w przypadku sznurka i 10% w przypadku folii bawełnianej.

– Aby osiągnąć te cele, Tama współpracuje z wieloma systemami zbiórki na całym świecie – mówi Ewald Werschmann, kierownik ds. środowiska na Europę w firmie Tama. – We współpracy z Adivalor we Francji i Healix w Holandii wdrożyliśmy proces zbiórki i recyklingu. Proces ten rozpoczyna się od oczyszczenia siatki i sznurka, a następnie odebrania ich przez firmę Adivalor. Odpady plastikowe są następnie przewożone do zakładu recyklingu Healix w Maastricht, gdzie są dalej czyszczone i ponownie przetwarzane na wysokiej jakości polimery – wyjaśnia Werschmann.

Instalacja w Maastricht

A skoro już mowa o zakładzie recyklingu firmy Healix w Maastricht, to przy okazji spotkania prasowego przyjrzeliśmy się jego funkcjonowaniu. Założył ją w 2020 r. Marcel Alberts, holenderski przedsiębiorca, który miał wieloletnie doświadczenie w dziedzinie włókien syntetycznych. Firma w roku bieżącym otworzyła wybudowaną kosztem 10 mln euro (przedsięwzięcie współfinansowane przez firmę Tama) fabrykę, która ma rozdrabniać, myć i ponownie przetwarzać zużyte sznurki, liny, sieci i inne odpady z tworzyw sztucznych pochodzące z rolnictwa i rybołówstwa na nieskazitelnie czyste polimery mogące być znów wykorzystane w procesie produkcji.

Hale produkcyjne firmy Healix są w pełni wyposażone w nowoczesną technologię recyklingu, w tym okazały rozdrabniacz Weima W5.22 o szerokości roboczej 2,2 m. Nowy zakład deklaruje docelową roczną wydajność 6 tys. ton metrycznych polipropylenu i polietylenu wysokiej gęstości, co pozwala na zmniejszenie emisji CO2 o prawie 10 tys. ton metrycznych rocznie. Odpady wejściowe składają się z porzuconych plastikowych materiałów włóknistych pozyskanych z krajowych centrów zbiórki i obejmują sieci rybackie, produkty opakowaniowe, takie jak duże torby, liny, przędzę odporną na rozdarcia oraz materiały włókniste (takie jak odpady z produktów firmy Tama) z przemysłu rolniczego.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.