Agrihandler - nawożenie organiczne Vervaet Hydro Trike XL
Podczas serii letnich pokazów toruńskiej firmy Agrihandler rolnicy mieli okazję zapoznać się m.in. z interesującą maszyną do nawożenia organicznego. To oryginalny, pięciokołowy samojezdny wóz asenizacyjny Vervaet Hydro Trike XL, wyznaczający kierunki rozwoju sprzętu tego typu.
Zobacz także: Umowa o współpracy
W pokazach prezentowano Vervaet Hydro Trike XL z doglebowym aplikatorem marki Veenhuis, ale maszynę można otrzymać w wersji ze zbiornikiem buforowym (7 tys. l) i wężem wleczonym zaopatrującym beczkę w gnojowicę z cysterny, a także w wersji ze zbiornikiem o pojemności 16 tys. l i szeroką na 21 m, rozkładaną rampą rozpraszającą. Na pięciokołowym podwoziu można również zamontować rozrzutnik obornika, kompostu, pomiotu ptasiego, osadów ściekowych czy odpadów pofermentacyjnych, ze skrzynią o ładowności 16 lub 18 t (wersja XL).
Koła na piątkę
Vervaet Hydro Trike XL to większa wersja maszyny, wyposażona w zbiornik na gnojowicę o pojemności 20 tys. l (mniejszy Hydro Trike ma zbiornik 16 tys. l i trzykołowe podwozie). Niezależnie od modelu i wyposażenia maszyna napędzana jest znanym z ciężarówek silnikiem DAF Paccar MX 390 (łatwo dostępnym, umieszczonym pod kabiną z boku) o mocy 530 KM, osiąganej przy 1400 obr./min, który w przeciętnych warunkach może pracować już przy 1250 obr./min, co wpływa na niższe zużycie paliwa.
Wydajną pracę w każdych warunkach zapewnia samoczyszcząca chłodnica z wentylatorem nawrotnym automatycznie przedmuchującym radiatory.
Beczkowóz zwraca uwagę oryginalnym pięciokołowym podwoziem, zapewniającym doskonałą zwrotność, z jednym centralnym kołem z przodu i czterema z tyłu (minimalny zewnętrzny promień skrętu to tylko 3,03 m). Tylny tandem ma przy tym koła różnej wielkości - na drugiej osi są one znacznie większe, a na pierwszej, skrętnej aktywnie osi, koła są mniejsze i rozsuwane na boki. Dzięki temu każde koło pojazdu porusza się własnym torem, co pozwala rozłożyć ciężar maszyny na większej powierzchni i ogranicza ugniatanie gleby.
Poza tym koła na osi tylnej oraz pojedyncze przednie mają regulowane ciśnienie, co pozwala podczas jazdy na polu obniżyć je do niezbędnego minimum i jeszcze bardziej chronić glebę. Wszystkie koła są napędzane silnikami hydraulicznymi, ale za pośrednictwem mechanicznych przekładni. Prędkość jazdy zmieniana jest w dwóch zakresach - polowym od 0 do 20 km/h i drogowym od 0 do 38 km/h.
Komfort i precyzja
Integralną częścią zespołu dozującego jest rozdrabniacz umieszczony przed pompą, homogenizujący gnojowicę, co zapewnia niezakłóconą pracę zespołu dozującego. Napędzana hydraulicznie pompa do gnojowicy Börger EL1550 o wydatku 9 tys. l/min jest sterowana przez czujnik prędkości jazdy, dzięki czemu ilość nawozu aplikowanego na jednostkę powierzchni jest stała, zgodna z zaprogramowaną.
Aby dostosować dawkę składników pokarmowych do rzeczywistych potrzeb, dozowanie gnojowicy i kontrola sekcji odbywa się za pośrednictwem sterownika Vervaet SmartBox. W roku 2016 firma Vervaet jako pierwsza wyprodukowała maszynę, uzależniającą dawkę gnojowicy od jej składu, określanego za pomocą czujnika NIR na maszynie. SmartBox integruje też systemy GPS z kontrolą sekcji, dzięki czemu np. w przypadku zachodzenia na siebie nawiezionych pasów sekcje mogą być automatycznie zamykane.
Całość systemów sterowania dostępna jest pod postacią przyjaznych dla użytkownika elementów - w tym dotykowego kolorowego ekranu do ustawiania parametrów i diagnozowania maszyny oraz wielofunkcyjnego dżojstika integrującego najważniejsze funkcje robocze. Do ergonomii dołożono również wysoki komfort stanowiska roboczego m.in. z regulowanymi wielowymiarowo fotelem i kierownicą.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów: