Produkty firmy TYM to nowoczesny design, sprawdzone rozwiązania techniczne oraz wysoka jakość wykonania. Na uwagę zasługują również zastosowane w nich jednostki napędowe - proste w budowie i obsłudze silniki Kukje z mechaniczną pompą wtryskową i filtrem DPF, spełniające europejską normę emisji spalin Stage V. Dla niewielkich ciągników brak elektronicznych elementów sterujących, czujników i komputera obsługującego silnik - prosta budowa i łatwy serwis to bardzo ważne zalety.
Zalety silników Kukje
W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych stosowane są dwie popularne metody wtryskiwania oleju napędowego do komory spalania. Pierwszym z nich jest wtrysk mechaniczny realizowany przez pompę wtryskową wysokiego ciśnienia, która kompresuje paliwo i przesyła je do każdego z cylindrów z osobna. Jednak aby spełniać coraz wyższe kryteria dotyczące emisji spalin, producenci ciągników zaczęli stosować silniki z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa Common Rail, gdzie pojedyncza pompa wysokociśnieniowa wytwarza ciśnienie w całym systemie.
W tym przypadku każdy elektronicznie sterowany wtryskiwacz, który jest połączony z wspólną szyną, podaje paliwo pod wysokim ciśnieniem do cylindrów. To świetna technologia i oferuje wiele korzyści, lecz wymaga droższych i bardziej skomplikowanych rozwiązań tzn. ECM, wysokociśnieniowej pompy paliwowej, wielu czujników, elektronicznych wtryskiwaczy i wiązki przewodów, która łączy to wszystko razem. Naprawa i serwis są tutaj znacząco droższe. W przypadku ciągników o mniejszej mocy korzystniejsze jest więc stosowanie prostszych rozwiązań. Podobnie wygląda sprawa z systemami oczyszczania spalin.
Tutaj powszechnie stosowane są rozwiązania takie jak zawory EGR, które zwracają część spalin z silnika z powrotem do wlotu i dopalają oraz redukują tym samym emisje, systemy DEF wtryskujące roztwór mocznika do przechodzących spalin, co obniża emisje NOX, katalizatory utleniania oleju napędowego DOC oraz filtry cząstek stałych DPF. Każde to rozwiązanie ma swoje zalety i wady, a patrząc z punktu widzenia zmniejszania kosztów i uproszczonego serwisu, zwraca się uwagę na niezawodność i prostotę konstrukcji. Chłodnice EGR mogą przeciekać wewnętrznie, systemy DEF są wrażliwe na zamarzanie i muszą mieć albo grzejniki elektryczne, albo wymienniki ciepła, a katalizatory DOC nie regenerują się i należy je okresowo wymieniać. Najprostszym rozwiązaniem pozostaje więc zwykły filtr cząstek stałych DPF, który przy mniejszych mocach świetnie sobie radzi.
Ciągniki do sprzedaży
Niewielkie ciągniki pomocnicze T475 i T575 zapewniają optymalną moc przy niewielkich gabarytach własnych. Idealnie nadają się podczas pracy w budynkach inwentarskich, a ich umiarkowany ciężar predysponuje je również do zadań w działalności komunalnej, w tym pracy na chodnikach, placach i trawnikach itd.
Model T475 wyposażony jest w 4-cylindrowy silnik Kukje A2300N4 o mocy 46,2 KM, hydrostatyczną przekładnię oferującą 3 zakresy prędkości maksymalnie do 27,5 km/h, 12 biegów przód/tył oraz rewers mechaniczny. Układ hydrauliczny ciągnika obsługuje podwójna pompa zębata o wydajności 31,9 l/min (hydraulika zewnętrzna) + 17,7 l/min (wspomaganie). Ciśnienie maksymalne układu wynosi 180 barów. Załączanie WOM-u o prędkości 540 obr./min. jest elektroniczne, w standardzie jest automatyczny tryb pracy. Maksymalny udźwig podnośnika wynosi 1200 kg.
Mocniejszą wersją jest model T575 z 4 cylindrowym sinikiem Kukje A2300T3 Stage V o mocy 55,8 KM. Zsynchronizowana przekładnia ze zmiennym kierunkiem zapewnia w tym przypadku rewers mechaniczny, po 8 biegów w przód i tył, biegi pełzające oraz maksymalną prędkość 25,8 km/h. Niezależny WOM o prędkości 540 obr./min załączany jest elektrohydraulicznie. Układ hydrauliczny zasila podwójna pompa zębata taka jak w modelu 475. Udźwig podnośnika jest zwiększony jednak do 1733 kg.
Nowy model T265 HST
Ciągniki TYM są dostępne w jeszcze mniejszych wersjach. Mowa tutaj o modelach takich jak T255 oraz T255 HST, które wyposażone są w niewielki silnik Yanmar 3TNV76-UD o mocy 25,7 KM i bezstopniową przekładnię z dwoma zakresami prędkości. Do obsługi układu hydraulicznego wystarczająca jest pojedyncza pompa zębata o wydajności 15,8 l/min (hydraulika zewnętrzna) + 10,5 l/min (wspomaganie), maksymalne ciśnienie w układzie to 180 barów. Oferowany udźwig podnośnika 600 kg jest wystarczający dla mniej wymagających zadań. Ciągniki T255 dostępne są w wersjach z kabiną o masie 270 kg lub bez kabiny z ramą ROPS.
Do oferty Hydro-Maszu dołącza właśnie nowy model T265 HST, który napędzany jest wolnossącym 3-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 24,5 KM. Jednostka napędowa jest certyfikowana zgodnie z rygorystycznymi normami emisji Stage V i oferuje wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika, zapewniając doskonałe osiągi w terenie. Sprawne przenoszenie napędu zapewnia dwuzakresowa przekładnia hydrostatyczna z bezstopniową regulacją prędkości jazdy do 16 km/h w kierunku do przodu i do tyłu.
Hydrostatyczne wspomaganie kierownicy ułatwia kierowanie, co jest szczególnie ważne w przypadku ładowaczy czołowych, natomiast tempomat doskonale sprawdza się np. podczas koszenia dużych powierzchni. Ciągnik posiada także funkcję automatycznej przepustnicy łączącej pedały HST z przepustnicą silnika, aby zsynchronizować prędkość ciągnika i obroty silnika. Upraszcza to obsługę, pomaga zwiększyć wydajność i zmniejsza zużycie paliwa.