Wywiady

Jubileusz 20-lecia Granit Parts – nowoczesność, rozwój i digitalizacja

Data publikacji:

Obchody 20-lecia Granit Parts Polska, które odbyły się 27 marca w industrialnych przestrzeniach Cukrowni Żnin, stały się okazją do podsumowania dotychczasowych osiągnięć oraz zaprezentowania planów rozwoju firmy. Wśród najważniejszych tematów poruszonych podczas uroczystości znalazły się digitalizacja procesów i adaptacja do zmieniających się potrzeb rynku maszyn rolniczych.

    Jubileusz 20-lecia Granit Parts – nowoczesność, rozwój i digitalizacja

Hans-Peter Fricke, właściciel Fricke Holding, przepytywany podczas obchodów ze sceny przez prezentera telewizyjnego Tomasza Kammela, podkreślił znaczenie współpracy zespołowej. 
Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę być tutaj z rodziną i całą drużyną, świętować ten piękny dzień. Dziękuję za to, co wspólnie zrobiliśmy w Polsce powiedział, zwracając uwagę na rolę zespołu w sukcesie przedsiębiorstwa.

Wspomniał również o początkach działalności na rynku polskim - w latach 70-tych XX wieku, kiedy jego ojciec zauważył zapotrzebowanie na maszyny rolnicze w Polsce i rozpoczął eksport małych kombajnów Claas. – W latach 90. zaczęliśmy też produkcję – w Pucku i Mrągowie. Potem przyszły zaś lata 2000, w których pojawiła się firma Granit Parts. Początki firmy wspominał Wojciech Bonarek, dyrektor zarządzający spółki. – Na początku nasz zespół liczył ledwie 6 osób, a dystrybucja części zamiennych odbywała się bezpośrednio z garażu w Tarnowie Podgórnym. Przełomowym momentem dla nas było przeniesienie się w 2008 r. do nowego obiektu w Sadach, dzięki któremu udało nam się rozwinąć skrzydła. Jeśli chodzi o rozwój przedsiębiorstwa, Hans-Peter Fricke podkreślił także długoterminowe podejście firmy oraz rolę innowacji i współpracy z młodymi pracownikami. Słuchamy pomysłów młodych ludzi, którzy mają świeże podejście i dobre pomysły na przyszłość dodał.

Ambitne plany

Wydarzenie stało się również okazją do podkreślenia zarówno sukcesów minionych 20 lat, jak i planów na nadchodzące lata, które mają na celu dalszy rozwój firmy oraz dostosowanie się do zmieniającego się rynku maszyn rolniczych. Hans-Peter Fricke w pierwszej kolejności podkreślał inwestycje w nowoczesne magazyny (Granit Parts Polska właśnie zwiększył powierzchnię magazynową o 1000 m²) i centra dystrybucyjne, a także budowane na najbliższe lata systemy informatyczne.

Maja Działoszyńska, dyrektor zarządzająca Granit Parts Polska, mówiła o przyszłości firmy, w tym o wdrażaniu nowych technologii i dostosowywaniu oferty do zmieniających się potrzeb rynku. 
– Świat przyspieszył, czego wszyscy doświadczamy zarówno w sferze prywatnej, jak i biznesowej. Musimy podążać za technologią, aby dotrzeć do młodego pokolenia i umieć z nim współpracować. Dlatego wprowadzamy nowe systemy i digitalizujemy kolejne procesy, żeby dostarczyć jak najlepsze usługi do klienta. Oferta produktowa jest dopasowywana na bieżąco do oczekiwań rynku. Modernizujemy ją, a od tego roku w Polsce wdrażamy również nowy koncept związany ze sklepami franczyzowymi. Będzie on oparty na zupełnie innych zasadach – bardziej elastyczny i lepiej dopasowany do potrzeb lokalnego rynku – powiedziała.

Nagrody dla najlepszych

Tradycją imprez jubileuszowych jest oczywiście uhonorowanie wyników pracy głównych partnerów handlowych. Nie inaczej było tym razem. Wymieńmy zatem tych nagrodzonych: firma ArTech z Siedlec otrzymała nagrodę za największy kwotowy wzrost sprzedaży rok do roku w latach 2023-2024, Agrotop z Ciechanowa - za największą kwotową sprzedaż wśród nowych kontrahentów w 2024 roku, Mizar z Rzeczycy Księżej - za największą kwotową sprzedaż w 2024 roku, Urson z Włosienicy za największą sprzedaż asortymentu marki własnej AGtech, a Agropilot z Krajenki za największą sprzedaż z uwzględnieniem integracji w systemie Granit Parts.

Robotyzacja zmienia sposób pracy w rolnictwie

Granit Parts Polska jest częścią Fricke Holding GmbH, który w 2023 roku obchodził stulecie istnienia. Uroczysty jubileusz był doskonałą okazją, aby porozmawiać z Hansem-Peterem Fricke, właścicielem Fricke Holding.

Granit Parts jest częścią grupy Fricke, jednej z największych prywatnych firm w Europie. Jak wygląda obecna skala działalności całej grupy?
Grupa zatrudnia 3800 pracowników, a w ubiegłym roku osiągnęliśmy obrót w wysokości 1,4 mld euro. Większość tej kwoty pochodzi ze sprzedaży części zamiennych i wyposażenia do maszyn rolniczych i budowlanych.

Rolnictwo zmieniło się w ostatnich latach, szczególnie w Europie. Jakie główne trendy obserwujecie w tym sektorze? Jakie zmiany zauważacie w branży w kontekście rosnącej robotyzacji i automatyzacji?
Globalnie widać spadek liczby osób pracujących w rolnictwie. Młodsze pokolenie coraz rzadziej decyduje się na pracę na roli. Dlatego też w rolnictwie obserwujemy m.in. wzrost automatyzacji, szczególnie w hodowli zwierząt, gdzie maszyny zastępują ludzi w prostych zadaniach. Wymaga to wyższej jakości maszyn i części zamiennych.
Robotyzacja zmienia sposób pracy w rolnictwie. Zamiast ręcznego karmienia zwierząt, coraz częściej stosuje się systemy automatyczne. Dla nas oznacza to konieczność dostosowania produktów do tych nowych potrzeb oraz zatrudnienia specjalistów do obsługi zaawansowanych systemów.

Jak Granit Parts radzi sobie z rosnącymi wymaganiami w zakresie jakości i wsparcia technicznego czy szybkiej dostawy części zamiennych?
Posiadamy zespół specjalistów zajmujących się hydrauliką, mechaniczną obsługą silników i elektroniką. Dzięki temu możemy dostarczać części oraz wspierać dilerów w naprawach bardziej złożonych systemów. Naszym atutem jest szeroka oferta i wsparcie doradcze, które zapewniamy naszym klientom. Klienci oczekują nie tylko produktów, ale także fachowej pomocy, dlatego kładziemy duży nacisk na doradztwo techniczne, co wyróżnia nas na rynku.
W Polsce zatrudnionych jest 10 doradców technicznych i 15 przedstawicieli handlowych, którzy bezpośrednio kontaktują się z tysiącami aktywnymi klientami. Generalnie staramy się jak najlepiej dopasować ofertę do potrzeb lokalnych rynków, czemu służy bliska współpraca między poszczególnymi magazynami, np. w Polsce i Niemczech.

Jeśli chodzi o ofertę asortymentową, rozwijacie Państwo m.in. swoją własną markę AGtech. Jaka jest jej przyszłość na rynku?
Marki AGTech nie traktujemy jako zagrożenie, wręcz przeciwnie – widzimy w niej potencjał. Generalnie bowiem rynek maszyn używanych rośnie, a nasza oferta, w tym części do starszych maszyn, odpowiada na ten trend.

W zeszłym roku spadła sprzedaż nowych maszyn rolniczych. Czy ten trend dotknął również sprzedaż części zamiennych?
Zauważamy mniejszy popyt na nowe maszyny rolnicze, ale sprzedaż części zamiennych utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zresztą, w miarę jak maszyny są używane dłużej, rośnie zapotrzebowanie na ich serwisowanie. To naturalna tendencja.

Dziękujemy za rozmowę.

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.