Spadki rejestracji w większości krajów i segmentów mocy
Ilość rejestracji ciągników rolniczych w 2024 roku była niższa o 8,1% w porównaniu do roku poprzedniego, notując trzeci z rzędu roczny spadek i łączny spadek o 20% względem szczytu z 2021 roku. Największe spadki odnotowano w krajach Europy Południowo-Wschodniej, takich jak Węgry (-44,8%), Serbia i Czarnogóra (-33%) czy Estonia (-30,4%). Wyjątek stanowiły m.in. Hiszpania (+13,4%), Portugalia (+25,4%) oraz Belgia (+13,6%).
Spośród 144,4 tys. ciągników rolniczych, 26,5 tys. (18%) miało moc do 37 kW (50 KM), a 117,9 tys. (82%) przekraczało tę wartość. Wzrost rejestracji odnotowano jedynie w segmencie najmniejszych maszyn (do 22 kW) oraz największych – powyżej 185 kW, które wzrosły o prawie 20% r/r i stanowiły 9% całego rynku (wobec 7% w 2023 roku).
Czynniki wpływające na obniżony popyt
Mimo ustabilizowania się łańcuchów dostaw po pandemii COVID-19 oraz ograniczonego wpływu zatorów w Kanale Sueskim, popyt na ciągniki w 2024 roku zmalał głównie z powodu ograniczonej opłacalności produkcji rolnej. Ceny surowców rolnych spadły w stosunku do rekordów z 2022 roku, a koszty środków produkcji – takich jak energia i nawozy – utrzymały się na wysokim poziomie. W ujęciu realnym ceny nawozów wzrosły o 25%, energii o 23%, co przyczyniło się do spadku dochodów rolników o 10% w 2023 roku i prognozowanego dalszego spadku w 2024 roku.
Niekorzystne warunki pogodowe w wielu częściach Europy dodatkowo wpłynęły na plony i decyzje inwestycyjne rolników. W Europie Północnej i Zachodniej dominowały intensywne opady, a w regionach południowych i wschodnich – susze.