Aktualności

Euromilk - rozwój automatyzacji w rolnictwie

Data publikacji:

Podczas tegorocznej wystawy w Szepietowie Euromilk pokazał się klientom na dwóch stoiskach, co – jak zaznacza Robert Szepietowski, współwłaściciel i dyrektor sprzedaży Gama Szepietowscy – odzwierciedla kierunek rozwoju firmy. – Mamy dziś dwie silne gałęzie: produkcję maszyn rolniczych i automatyzację, czyli roboty. Od maszyn zaczynaliśmy, a z automatyką „romansujemy” już od ponad 10 lat.

    Euromilk - rozwój automatyzacji w rolnictwie

Falcon – robot paszowy nowej generacji

W lutym 2025 r. firma zaprezentowała swój najnowszy produkt – robota paszowego Falcon. Jak podkreśla Szepietowski, to pierwszy na świecie w pełni elektryczny, samozaładowczy robot do karmienia zwierząt. Urządzenie jest już dostępne w sprzedaży – pierwsza sztuka trafiła do klienta i jest montowana w oborze liczącej około 100 krów.

Falcon ma własny frez i nie potrzebuje zewnętrznego systemu załadunku. System mieszania jest innowacyjny – wykorzystuje łopatę, co daje pulchną, dobrze wymieszaną paszę. Nie jest to typowy system pionowy ani poziomy. Działa na 4-metrowej komorze z pięcioma łopatami i ośmioma nożami – wyjaśnia Szepietowski. 

Urządzenie może pobierać różne rodzaje materiału, w tym bele słomy czy rośliny okopowe. Robota Falcon można zainstalować kilka sztuk w jednym gospodarstwie. Jeden obsłuży około 200 krów dorosłych oraz 100 sztuk młodzieży.

 

Dla kogo Falcon?

Robot paszowy jest przeznaczony dla gospodarstw posiadających stada liczące powyżej 100 sztuk – jeden obsłuży ok. 200 krów dorosłych oraz 100 sztuk młodzieży, choć oczywiście można zainstalować kilka sztuk Falcona w jednym gospodarstwie

Zainteresowanie jest także wśród mniejszych gospodarstw, które planują rozwój, ale i w dużych fermach, gdzie na przykład trzy-cztery takie roboty mogą pracować jednocześnie – mówi współwłaściciel Gama Szepietowscy, do której należy marka Euromilk.

Jak dodaje, głównym czynnikiem skłaniającym rolników do zakupu są trudności kadrowe oraz potrzeba automatyzacji pracy.

To już nie jest zakup maszyny, ale decyzja o wejściu w nowy model prowadzenia gospodarstwa – zaznacza Szepietowski.

 

Rolnictwo 4.0 i plany rozwoju

Falcon wpisuje się w koncepcję rolnictwa precyzyjnego. Dane z urządzenia są przechowywane w chmurze, a producent ma możliwość zdalnej diagnostyki i aktualizacji ustawień. 

To najwyższy poziom technologiczny. Wszystko jest zabezpieczone na naszym serwerze – zapewnia Szepietowski.

Obecnie trwają pierwsze instalacje Falcona w Polsce, natomiast montaż w gospodarstwach zagranicznych planowany jest od przełomu 2026/2027 roku. Największe zainteresowanie poza krajem pochodzi z Holandii, Austrii, Niemiec, Słowenii, Hiszpanii, Portugalii i Litwy. 

Mamy już konkretne zapytania i zbudowaną sieć dilerską – informuje Szepietowski.

 

Pozostała oferta Euromilk

Choć firma skupia się na większych gospodarstwach, nie rezygnuje całkowicie z mniejszych maszyn. W ofercie wciąż są paszowozy o pojemności od 5 m³, choć nowe modele są projektowane raczej dla większych użytkowników – 16, 20, a nawet 30 m³

To samo dotyczy rozrzutników czy wozów asenizacyjnych. Teraz zaczynamy od 16 tys. litrów, nie planujemy produkcji mniejszych – tłumaczy Szepietowski.

Podobna zasada dotyczy technologii – nowe rozwiązania, jak systemy precyzyjnego dozowania, zawieszenia hydropneumatyczne, systemy Isobus, trafiają przede wszystkim do maszyn o dużej wydajności. 

To świadomy wybór. Zaawansowana technologia wymaga dużego zaangażowania zespołu inżynierów, dlatego koncentrujemy się na wymagających projektach. Małe modele są mniej złożone i nie dają takiego potencjału rozwojowego – podsumowuje Robert Szepietowski.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.