[ATR] Gospodarka i rolnictwo polska żywność

Sprzedaż na rynki pozaunijne

Data publikacji:

Bank Pekao przygotował raport pt. „Czas na ekspansję 2.0. Dotychczasowy model rozwoju krajowej branży spożywczej pod rosnącą presją”. Z raportu wynika, że dalszy rozwój sektora rolno-spożywczego będzie uzależniony głównie od możliwości zwiększania sprzedaży eksportowej. Eksport może pomóc wzmocnić konkurencyjność branży dzięki systemowemu wsparciu na międzynarodowych rynkach - w szczególności pozaunijnych.

Zobacz także: Zmiany w sieci sprzedaży Claas

Zdaniem ekspertów produkcja rolno-spożywcza w Polsce może w najbliższej dekadzie natrafiać na rosnące bariery wzrostu, a kryzys związany z pandemią koronawirusa będzie je dodatkowo potęgować.

Eksperci uważają też, że polskie firmy wciąż słabo wykorzystują swój potencjał na rynkach globalnych i jako jeden z warunków zmiany tej sytuacji w przyszłości wskazują zwiększone i skoordynowane wsparcie systemowe dla eksporterów. W raporcie wskazano, że eksport na rynki pozaunijne pozwolił utrzymać dodatnią dynamikę w kryzysowej pierwszej połowie br., podczas gdy sprzedaż do Europy Zachodniej wyraźnie wyhamowała.

Porównując poszczególne branże spożywcze, okazuje się, że w obliczu recesji wywołanej pandemią najlepiej poradziły sobie te, które zajmują się wytwarzaniem żywności trwałej, nadającej się do długotrwałego przechowywania i przyrządzania w domu, takiej jak np. kasze i makarony. Najsilniej zaś dotknięte recesją zostały takie segmenty, jak przetwórstwo mięsa drobiowego, ryb, ziemniaków, produkcja piwa i napojów bezalkoholowych. Erozję wyników odnotowano także w produkcji soków z owoców i warzyw, co jednak - jak wynika z raportu - związane było z niższą niż przed rokiem podażą surowca.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera