Przegubowa ładowarka teleskopowa MLA-T 533-145V+ to nowa konstrukcja, wykorzystująca jednak wiele sprawdzonych rozwiązań Manitou, takich jak nowoczesna przekładnia bezstopniowa M-Vario Plus (0-40 km/h) z dwoma silnikami tłokowo-osiowymi (przy niskich prędkościach pracują oba, przy wysokich - jeden), aktywna amortyzacja wysięgnika CRC (Comfort Ride Control) czy wyjątkowy, idealnie leżący w dłoni wielofunkcyjny dżojstik JSM (Joystick Swith&Move) z przełącznikiem kierunku jazdy.
Manitou złamana
Ładowarka MLA-T 533-145V+ przy masie własnej nieco ponad 8,4 t oferuje udźwig 3,3 t i to na pełną wysokość podnoszenia, czyli na 5,2 m (widły paletowe). Dużo większe tzw. obciążenie wywracające (4,98 t w pozycji na wprost i 4,15 t przy ramie „złamanej”) sprawia, że maszyna jest bardzo stabilna. W całym zakresie ruchu ramienia, a więc także na maksymalnym wysięgu w poziomie, wynoszącym 3,3 m, ładowarka radzi sobie z ciężarem 1,85 t, ale już na 3 metrach jej realny udźwig wzrasta do 2,2 t.
Bardzo dobre parametry siłowe i szybkie cykle robocze (podnoszenie/opuszczanie - 6/5,3 s; wysuwanie/wsuwanie - 4/3,2 s) to zasługa wydajnej hydrauliki z pompą LSU (Load Sensing Ultra) o zmiennym wydatku (maks. 158 l/min, 270 barów), umożliwiającej wykonywanie kilku ruchów jednocześnie, oferującej 3 zautomatyzowane funkcje (opcja), w tym szybkie podnoszenie z wysuwem do zapamiętanej pozycji, powrót do pozycji nabierania (kopania) oraz wytrząsanie z łyżki pozostałości materiału. Pokaźnym parametrom towarzyszą kompaktowe wymiary (szerokość tylko 2,29 m) i zwrotność (kąt skrętu przegubu 44°, zewnętrzny promień skrętu 4,28 m), co na pewno ułatwi wykorzystanie maszyny w gospodarstwie.
Odpowiednią moc dostarcza 143-konny Deutz (Stage IV), a dobrą trakcję w obejściu i w terenie, oprócz przekładni M-Vario Plus z dwoma trybami pracy i funkcją wolnego podjeżdżania (inching), zapewniają mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu w obu mostach, wahliwa tylna oś (w zakresie ±9,5°), duży prześwit (39 cm) i rolnicze opony.
Na sprawdzonej bazie
O ile MLA-T 533-145 V+ nie ma w marce Manitou poprzedników, o tyle dwa przegubowe teleskopowe Mustangi AL608T i AL708T wywodzą się bezpośrednio od sprawdzonych modeli AL608 i AL708 z tradycyjnym wysięgnikiem. Wersje teleskopowe mają m.in. te same silniki - Yanmar 49 kW/67 KM (608/608T) i Deutz 55 kW/75 KM (708/708T), ten sam napęd hydrostatyczny dwu- (11/20 i 8/20 km/h) lub trzyzakresowy (opcja, do 30 km/h), roboczy układ hydrauliczny o wydatku 70 l/min (opcja 97 i 114 l/min), ale różnią się nieco wymiarami (oprócz szerokości - od 1,65 do 1,96 m, zależnie od modelu i ogumienia), parametrami oraz oczywiście budową wysięgnika, który w „teleskopach” nawet w pozycji wsuniętej zapewnia sporo większą wysokość, odpowiednio - 3470 i 3911 mm (do sworznia), a w wysuniętej - 4275 i 5036 mm (608/708 - 3315 i 3474 mm). „Klasyki” legitymują się za to wyższą siłą odspajania łyżki, na poziomie 56,3 i 57,9 kN, która w „teleskopach”wynosi 48,9 kN.
Choć nowe modele są sporo cięższe (4745 i 5543 kg z kabiną), ładowarki w obu wersjach mają podobne obciążenie destabilizujące - nieco ponad 3 i 3,5 t (na wprost, z łyżką), które w 608T/708T przy wysuniętym teleskopie maleje do ok. 1,73 i 1,85 t. Ładowarki są też tak samo wyposażone - w standardzie jest m.in. bezpieczna (ROPS/FOPS) rama ochronna z dachem (kabina i klimatyzacja w opcji), wielostronnie regulowany fotel i kierownica, wielofunkcyjny dżojstik, pedał „inching”, oscylacyjny przegub (±10°), hydrauliczne blokady dyferencjałów w obu osiach, 4-punktowy system mocowania osprzętu Power-A-Tach, „pływające” ramię z mechanicznym poziomowaniem (amortyzacja Hydraglide w opcji).
SS
fot. firmowe