Zobacz także: Specjalność Agremo czyli silosy
Od tego roku firma Claas stopniowo zastępuje terminale obsługowe Operator i Communicator II zupełnie nowym systemem Cemis 700. Nowoczesny design, ergonomiczna budowa oraz pełna certyfikacja Isobus mają zapewnić nowemu terminalowi przewagę nad konkurencją. Cemis 700 wyposażony jest w 10 podświetlanych przycisków, regulator obrotowo-przyciskowy oraz dotykowy wyświetlacz z 7” ekranem i automatyczną zmianą trybu dzień/noc.
Wyposażenie nowego urządzenia obejmuje także wejście kamery dla obrazów w czasie rzeczywistym z maksymalnie dwóch urządzeń, zgodność z normą ISO 11783 (Szeregowa kontrola i sieć danych komunikacyjnych) oraz funkcje Aux-O i Aux-N oraz UT1 i UT2. Prezentowany terminal charakteryzuje się też klasą wodo- i pyłoszczelności IP65 (pełna ochrona pyłoszczelna oraz ochrona przed strugą wody o intensywności 12,5 l/min laną z każdej strony). Cemis 700 wkrótce dostępny będzie dla wszystkich nowych modeli przyczep samozbierających Cargos oraz przyczep do transportu sieczki z wyposażeniem Buisness.
Nowe nadstawki
Claas dla przyczepy wielozadaniowej Cargos 8400 wprowadza nadstawki burt, które zwiększą pojemność skrzyni ładunkowej o 2,5 m³, co umożliwi zgodnie z normą DIN załadunek nawet 38 m³ materiału, a dla przyczep do transportu sieczki serii Cargos 700 oferuje teraz mechaniczno-hydrauliczne sterowanie wymuszone oprócz dostępnych wcześniej sterowania nadążnego i elektroniczno-hydraulicznego sterowania wymuszonego.
Układ sterowania wymuszonego
Mechaniczno-hydrauliczny uład sterowania wymuszonego działa na zasadzie wypierania z jednym (tandem) lub dwoma (tridem) siłownikami hydraulicznymi na dyszlu i zespołem hydraulicznym z akumulatorami ciśnieniowymi o dużej pojemności jako zabezpieczenie przeciążeniowe. W układzie tym zastosowano siłowniki hydrauliczne, które zamocowano po stronie ciągnika na kulach Scharmüller 50. Każdy z nich wyposażono także w wytrzymałe, przykręcane zabezpieczenie najazdowe.
Niemiecki producent oferuje również wychylne podpory dla siłowników hydraulicznych. W podwoziach typu tandem skrętna jest ostatnia oś, a w podwoziach typu tridem - pierwsza i ostatnia. Zastosowanie mechaniczno-hydraulicznego układu sterowania umożliwia działanie niezależne od ciągnika i nie wymaga dodatkowych systemów elektronicznych. Rozwiązanie to ma zapewnić ochronę struktury gleby, usprawnić manewrowanie oraz poprawić stabilność toru jazdy osi nadążnej zarówno na równym terenie, jak i na pochyłościach.
Układ sterowania wymuszonego wymaga stosowania ciągnika z zaczepem zgodnym z normą ISO 26402 (Pojazdy rolnicze - Układy kierownicze do przyczep rolniczych - Interfejs przegubowego układu kierowniczego przyczep półzawieszanych). Wyposażenie, dotychczas zarezerwowane dla konfiguracji Buisness, teraz dostępne będzie także w wersji Trend.