Na stoisku Class w Laboratorium Innowacji rolnicy, usługodawcy, studenci i praktykanci mieli okazję przyjrzeć się z bliska różnym technologiom przyszłości oraz dyskutować na ich temat z pracownikami firmy. To miejsce, gdzie innowacja spotkała się z interakcją, owocnymi dyskusjami i cennymi opiniami.
Xerion do wysoce zautomatyzowanych i autonomicznych prac polowych
Automatyzacja wysokiego poziomu i autonomia stanowią kluczowe tematy w wielu dziedzinach rolnictwa. Na targach Agritechnica 2023 firma Claas zaprezentowała prototyp autonomicznego dużego ciągnika, Xerion 12.590 Terra Trac, który posiada tak zaawansowane systemy bezpieczeństwa jak system Lidar i kamery oraz technologie do planowania trasy i monitorowania procesów.
Xerion 12.590 Terra Trac wyposażony w funkcję Autonomy Connect, zaprezentowaną w laboratorium innowacji, jest technicznie dostosowany do wysokiej automatyzacji i autonomii. Co-Pilot zapewnia najwyższy poziom automatyzacji procesów, umożliwiając integrację z platformą Claas Connect. Operator pełni tutaj głównie rolę nadzorczą, podczas gdy ciągnik i narzędzia działają automatycznie. Dzięki Auto-Pilotowi ciągnik działa w pełni autonomicznie, z ulepszoną technologią rozpoznawania otoczenia i systemami bezpieczeństwa. Narzędzie do planowania Autonomy Connect jest w pełni zintegrowane z portalem internetowym Connect, ułatwiając codzienne operacje bez konieczności korzystania z dodatkowego portalu.
Kultywator Amazone Cenius z technologią AutoTill umożliwia wysoce zautomatyzowaną i autonomiczną pracę. Ta zaawansowana technologia monitoruje pozycję roboczą, głębokość roboczą oraz prędkość walców. Dodatkowo wykrywa utratę lemiesza i zatykanie obszaru zębów.
Dane zbierane przez kultywator są porównywane z danymi ciągnika, co umożliwia dostosowanie prędkości roboczej w przypadku wykrycia zatorów lub podniesienie kultywatora przy zbyt dużym poślizgu rolek.
Akumulatorowo-elektryczny Scorpion 732e
W dążeniu do rozwoju alternatywnych napędów Claas przyjmuje otwarte podejście, szczególnie doceniając potencjał napędów akumulatorowych w zakresie zastosowań takich jak transport materiałów, prace na placach i zastosowania komunalne. W kategorii ładowarek, Claas przedstawił prototyp teleskopowego modelu zaprojektowanego do bezemisyjnego i cichego transportu materiałów. Ładowarka teleskopowa akumulatorowo-elektryczna Scorpion 732e, opracowana we współpracy z firmą Liebherr, oferuje wiele korzyści. Posiada dwa niezależne napędy elektryczne o mocy 90 kW, modułową koncepcję akumulatorów o pojemności 64 kWh umożliwiającą pracę do 4 godzin oraz pokładową ładowarkę o mocy 22 kW, co zapewnia wystarczającą wydajność i elastyczność. Z maksymalną siłą pociągową wynoszącą 53 kN i prędkością maksymalną 30 km/h, jest ona także przyjazna dla środowiska, umożliwiając rolnikom ładowanie akumulatora za pomocą energii wytwarzanej z własnej instalacji fotowoltaicznej lub biogazowni.
Kombajn półelektryczny: koncepcja równomiernego obciążenia silnika i zmniejszonego zużycia paliwa
Kombajny zbożowe często spotykają się z różnymi warunkami pracy podczas żniw, wymagając ciągłego dostosowywania napędu dla osiągnięcia optymalnej wydajności. Półelektryczny napęd kombajnu stanowi rozwiązanie, które może zminimalizować szczyty obciążenia, zwiększając znacznie efektywność. W lekkich warunkach zbiorów nadmiar mocy silnika jest przekształcany w energię elektryczną przez generator i magazynowany w akumulatorze. Natomiast w trudnych warunkach, jak na obszarach o wysokich plonach czy podczas rozładunku w ruchu, silnik elektryczny wspiera napęd mechaniczny, wykorzystując zgromadzoną energię elektryczną z akumulatora. To umożliwia przezwyciężenie krótkotrwałych szczytów zapotrzebowania na moc, a dzięki automatycznemu rozkładowi obciążenia kombajn pracuje w optymalnym zakresie wydajności. Koncepcja ta pozwala również na zastosowanie mniejszego silnika spalinowego o mocy około 400 kW w niższym zakresie prędkości obrotowych, w połączeniu z dodatkowym silnikiem elektrycznym o mocy 40 kW, akumulatorem 3 kWh z falownikiem 48 V. Uzyskana redukcja zużycia paliwa wyniosła nawet 10% w przeprowadzonych próbach terenowych.
Projekt badawczy Cab 4.0 - OnField i nowa wizja kabiny CAB10Future
Podczas swojej wielogodzinnej pracy z maszyną, operator jest coraz częściej zastępowany przez systemy autonomiczne. Projekt badawczy Cab 4.0 - OnField ma na celu połączenie najnowszych technologii sterowania oraz interakcji maszyny i człowieka dla dwustronnej, efektywnej komunikacji. Najważniejszym elementem systemu jest wirtualny asystent, wspomagany przez moduł śledzący wzrok umieszczony w dachu. W przypadku wykrycia oznak zmęczenia, asystent komunikuje się z operatorem, sugerując odpowiednie działania. Aby nowoczesne funkcje kabiny 4.0 mogły efektywnie działać na polu, maszyna musi być wyposażona w automatyczny monitoring obszaru przedniego. Dzięki systemowi kontroli obszaru czołowego operator jest wówczas odpowiednio wcześnie informowany o wykrytych przeszkodach, co umożliwia mu szybki powrót do trybu pracy i skoncentrowanie się na kierowaniu maszyną.
Jednocześnie Claas zaprezentował swoją wizję przyszłej kabiny z CAB10 Future, oferującą bardziej komfortową przestrzeń roboczą z siedzeniem obracanym o maksymalnie 60° w obu kierunkach. Inteligentne oświetlenie zapewniające relaksujące środowisko pracy, duże ekrany w przednim obszarze umożliwiające pełną cyfryzację oraz zrównoważona konstrukcja z łatwo wymiennymi modułami podatnymi na zużycie i wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Przezroczyste słupki A z kamerami i wyświetlaczami odzwierciedlającymi otoczenie, a także brak kolumny kierownicy (praca autonomiczna) zapewniają operatorowi imponujące wrażenia przestrzenne. Oświetlenie zewnętrzne 360° zapewnia przy tym większą interakcję z otoczeniem maszyny.