Rosnące ceny energii oraz presja proekologicznych regulacji prawnych sprawiły, że wiele gospodarstw rolnych, ale także gmin miejsko - wiejskich stawia na odnawialne źródła energii jak fotowoltaika, biogaz czy wiatraki. Pozyskany w ten sposób darmowy prąd można wykorzystać do ładowania akumulatorów maszyn, sprawiając, że praca odbywa się bez emisji szkodliwych spalin. Dodatkowo korzyści wynikają z faktu, że koszty obsługi maszyn zasilanych elektrycznie są niższe, nie ma np. potrzeby wymiany oleju silnikowego, filtrów itd.
Nowy ciągnik Fendt e107 V Vario przeznaczony jest do prac w sadownictwie, ogrodnictwie i winnicach, gdzie jego niewielkie gabaryty z szerokością już od 1,07 m i wysokością ok. 2,45 m sprawiają, że sprawnie porusza się w wąskich przejściach, a nawet w foliowych tunelach. Niewielkie wymiary i zwrotność są również atutem w często ciasnych, miejskich przestrzeniach: tutaj ważnymi zaletami są cicha praca, prędkość poruszania się do 40 km/h oraz możliwości transportowe.
Wydajny, elektryczny napęd
Model Fendt e107 V Vario występuje w dwóch wariantach wyposażenia: Profi i Profi+. Nowoczesny układ napędowy ciągnika Fendt e107 V Vario łączy w sobie baterię z silnikiem elektrycznym oraz skrzynią biegów Fendt Vario. Maksymalna dostępna moc wynosi 68 KM w trybie Eco, w trybie Dynamic 75 KM, natomiast w trybie Dynamic+ możliwe jest krótkotrwałe osiągnięcie szczytowej mocy napędowej wynoszącej nawet 90 KM. Akumulator o pojemności 100 kWh umożliwia pracę w czasie od 4 do 7 godzin przy zastosowaniach o mniejszym obciążeniu. Podczas bardziej intensywnych zadań, takich jak usuwanie liści za pomocą dmuchawy powietrznej lub transport z przyczepą, czas pracy ciągnika z pewnością ulegnie skróceniu. Silnik elektryczny w porównaniu do spalinowego oferuje lepsze osiągi, energia jest znacznie lepiej wykorzystywana. Ciągnik Fendt e107 V Vario posiada wiele funkcji i rozwiązań, żeby osiągnąć taki stan. Funkcja start-stop zmniejsza zużycie energii oraz liczbę godzin pracy ciągnika, dodatkowo w procesie rekuperacji odzyskiwana jest energia.
W przypadku maszyn zasilanych elektrycznie, często kluczowym czynnikiem jest sposób i czas ładowania baterii. Model e107 V Vario jest wyposażony w standardowe gniazdo CCS2, co umożliwia ładowanie prądem zmiennym do 22 kW. Możliwe jest również ładowanie poprzez powszechnie stosowane gniazdo przemysłowe o natężeniu prądu 32 A w połączeniu z przenośną ładowarką o mocy 22 kW. W ten sposób ładowanie baterii do pełna zajmuje około 5 godzin. Jeżeli wykorzystuje się wtyczkę typu CCS, możliwe jest szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 80 kW. Wówczas bateria ładuje się w ciągu około 45 minut z 20 do 80% pojemności. Wybór odpowiedniego systemu ładowania uzależniony jest oczywiście od lokalnej infrastruktury energetycznej. Wyróżnić należy jeszcze system zarządzania temperaturą, który zapewnia utrzymywanie optymalnej temperatury baterii niezależnie od warunków atmosferycznych. Pozwala to oszczędzać baterię i wydłuża jej żywotność. Rozwiązaniem przyszłościowym jest natomiast wydłużenie czasu pracy poprzez wprowadzenie systemu Range Extender. Firmy Fendt i AGCO Power opracowują już prototyp takiego systemu.
Dużo przestrzeni w komfortowej kabinie plus adaptacyjna architektura systemu FendtONE
Czterosłupkowa kabina operatora to znane rozwiązania Fendt, które łączą ergonomię, wygodę i bezpieczeństwo pracy. Wnętrze zawiera dużo przestrzeni, dostęp do ciągnika pomimo niewielkich gabarytów nie sprawia problemów. Cała kabina jest ogrzewana, tzn. jej wnętrze, mata podłogowa, fotel i szyby. Nawet w warunkach zimowych praca jest więc wygodna. Latem praktyczna jest klimatyzacja. Jak na ciągnik sadowniczy przystało, standardowe parametry ochrony kategorii II można w razie potrzeby podnieść do IV, zgodnie z normą unijną EN15695. Ochrona przed pyłami, cieczami stosowanymi do ochrony roślin oraz ich oparami jest zapewniona. Funkcje Isobus pozwalają na obsługę kompatybilnego osprzętu za pomocą terminala Fendt i elementów obsługi FendtONE. Żadne zewnętrzne elementy sterujące w kabinie nie są potrzebne. Standardowo osprzęt roboczy może być napędzany za pomocą wału odbioru mocy z przodu lub z tyłu. Dla ciągnika przygotowano również specjalną oponę TM1 Eco Power, której celem jest zapewnienie równowagi między wydajnością a efektywnością energetyczną - co ciekawe, ponad 60% jej składników pozyskano ze źródeł odnawialnych.
Ciągnik elektryczny zasilany baterią wymaga adaptacyjnej architektury systemu, aby zapewnić regularną aktualizację oprogramowania i zainstalowanych czujników. Model e107 V Vario wyposażony jest w systemy onboard i offboard FendtONE z funkcjami Smart Farming i zarządzania gospodarstwem. W module FendtONE onboard w standardzie są: wielofunkcyjny dżojstik, 10” cyfrowy pulpit oraz 12” terminal w podsufitce. W opcji znajduje sie dżojstik 3L. Inteligentne wsparcie rolnika zapewnia układ prowadzenia Fendt Guide, automatyczne sterowanie sekcjami Fendt Section Control SC czy zastosowanie Fendt Variable Rate Control VRC. Po raz pierwszy wszystkie maszyny z serii są połączone z systemem telemetrii Fendt, a dane z centralnego systemu telemetrii są wyświetlane w FendtONE offboard. Użytkownik na bieżąco otrzymuje pełne informacje o stanie maszyny i poziomie ładowanie baterii.