W ramach serii 800 na początek dostępne będą dwa modele - Avant 860i z turbodoładowanym silnikiem common rail Kohler o mocy 42 kW/57 KM, zgodnym z normą emisji spalin Stage V, oraz Avant 850 z silnikiem Kubota o mocy 36 kW/49 KM, przeznaczony na rynki nieobjęte unijnymi normami emisji. Przy udźwigu maksymalnym na poziomie 1,9 t (widły paletowe) i wysokości podnoszenia 3,5 m seria 800 przesuwa w górę granice wydajności dla maszyn kompaktowych, zachowując jednocześnie typowe dla kompaktów niewielkie gabaryty - od 3,4/1,5/2,2 m (długość/szerokość/wysokość) oraz masę od 2,55 t (2,7 z pełną kabiną). W porównaniu z dotychczas flagową serią 700, nowe maszyny oferują większy o 35 cm zasięg i o 47 cm wysokość podnoszenia, większą o 10% siłę uciągu i o 45% siłę łyżki oraz większy o 600 kG udźwig.
Sprawdzone rozwiązania
Nowe modele wyposażono w typowy dla tej marki dwuzakresowy napęd hydrostatyczny z silnikami hydraulicznymi na każdym kole, zapewniający prędkość maksymalną 24 lub 30 km/h (860i), oraz w wydajną hydraulikę roboczą - wydatek oleju do zasilania osprzętu sięga 80 l/min. Standardem w serii 800 jest również teleskopowy wysięgnik, z wysuwem w zakresie 825 mm, oferujący maksymalną wysokość podnoszenia 3,5 m (punkt obrotu osprzętu), co pozwala na załadunek wysokich środków transportu i maszyn, np. wozów paszowych, a także rozładunek na wysokie pryzmy.
Hydrauliczna funkcja samopoziomowania utrzymuje łyżkę w poziomie podczas podnoszenia i opuszczania, a ładowarki są fabrycznie wyposażone w system Avant do szybkiego mocowania osprzętu (inne systemy, np. Euro 3, w opcji). Węże hydrauliczne osprzętu są zgrupowane w jednym wielozłączu, co umożliwia ich łatwe i szybkie podłączenie jednym ruchem. Seria 800 dostępna jest standardowo z kabiną otwartą (ROPS/FOPS), a na życzenie - z zamkniętą, ogrzewaną kabiną DLX, montowaną na elementach antywibracyjnych, dobrze izolującą hałas i tłumiącą drgania, dodatkowo z klimatyzacją, amortyzowanym pneumatycznie fotelem, tylną kamerą i oświetleniem drogowym w opcji. Do ładowarek 800, podobnie jak do innych modeli, Avant oferuje szeroki wybór osprzętu, obejmujący ponad 200 przystawek, co czyni te maszyny niezwykle wszechstronnymi i użytecznymi w wielu różnych branżach.
Szybkie ładowanie
Wprowadzone w roku 2016, oparte na serii 500 zero-emisyjne ciche ładowarki elektryczne Avant e5 i e6 oferują udźwig 900 kG i wysokość podnoszenia ok. 2,8 m, wydatek hydrauliki zewnętrznej 30 l/min i prędkość do 10 km/h, przy masie od 1,4 t (e6) i gabarytach już od 2,55/1,03/1,98 m (długość/szerokość/wysokość). Najnowsze wersje tych maszyn otrzymały mocniejsze silniki jazdy - 7,2 kW zamiast 6 kW (silnik hydrauliki tak jak dotąd ma 2 kW) i zmodernizowane źródła energii o pojemności 13,6 kWh (48 V/285 Ah). W modelu e6 są to ogniwa litowo-jonowe, a w modelu e5 - bezobsługowe akumulatory kwasowo-ołowiowe typu AGM (Absorbent Glass Mat), w których elektrolitem nasączone są wyjątkowo cienkie maty z włókna szklanego, co zwiększa pojemność, sprawność i żywotność baterii. Obie maszyny są wyposażone w zintegrowane moduły ładujące z sieci 230 V (16 A), ale zdecydowanie szybsze uzupełnianie energii umożliwiają zewnętrzne stacje ładujące w wersjach 400 V/16 A i 400 V/32 A, dostępne jednak tylko do modelu e6.
Zależnie od obciążenia, Avant e5 oferuje od 1 do 3 h pracy, przedzielonej 5-godzinnym czasem ładowania, stanowiąc ekonomiczną opcję dedykowaną m.in. dla gospodarstw rolnych. Większe możliwości zapewnia model e6, który może pracować dwukrotnie dłużej - od 2 do nawet 6 h (przy przeciętnym obciążeniu - 4 h). W e6 zdecydowanie krótszy jest przy tym czas ładowania baterii Li-Ion: przy użyciu stacji ładującej 400 V/32 A potrzeba tylko 1 h, aby naładować baterię od „zera” do 100%, lub 40 min, aby doładować ją od 20 do 80% pojemności.
Tomasz Kujawski