Agrom na dwóch filarach

Agrom na dwóch filarach

Firma Agrom z wielkopolskiego Łubowa koło Gniezna od samego początku funkcjonowania - czyli od 1998 r. - rozwija swoją działalność równolegle w dwóch kierunkach: świadczeniu usług agrotechnicznych oraz sprzedaży maszyn rolniczych i części zamiennych. W obecnej sytuacji rynkowej na pierwszy plan wybija się drugi z tych przedmiotów działalności, który w dużej mierze zdeterminowany jest przez współpracę z markami Merlo oraz Valtra i Fendt.

Wielkopolskie przedsiębiorstwo świadczy usługi zbioru zbóż, rzepaku i ziarna kukurydzy oraz zakiszania ziarna kukurydzy w rękawach foliowych. Mimo jednak tego, że Agrom od wielu lat znany jest z wysokiej jakości usług, coraz bardziej boryka się z szeregiem zagrożeń dotykających firmy działające w tym sektorze rynku. Wśród największych problemów, z którymi przedsiębiorstwo zmaga się na co dzień, należy wymienić chociażby prawdziwy wysyp firm świadczących usługi rolnicze, co jest pokłosiem realizacji wniosków w ramach różnicowania działalności w kierunku pozarolniczym. – Rynek usług rolniczych w Polsce został mocno rozregulowany, w dużej mierze za sprawą dyktatu największych gospodarstw oraz dużej ilości niewielkich firm, które zaczęły działalność ze względu na pozyskane dotacje unijne. Nadal funkcjonuje tzw. „pomoc sąsiedzka”, która także nam jako usługodawcom odbiera potencjalnych usługobiorców. Naszym sprzymierzeńcem nie są też warunki atmosferyczne - np. okna pogodowe są coraz krótsze, a tylko w przypadku kombajnu należałoby przepracować nie mniej niż  1 tys. ha w sezonie i to jeszcze przy stawce powyżej 300 zł, aby móc mówić o dobrym interesie. Póki co działamy jeszcze w zakresie zbioru zbóż i kukurydzy, ale nie zamierzam już odnawiać sprzętu i kupować nowych maszyn  przekonuje – Przemysław Pruchniewski, prezes spółki Agrom.

Perspektywy w sprzedaży

Działalność przekształcoenej z początkiem stycznia br. w spółkę firmy Agrom zamierza zatem koncentrować się na sprzedaży i obsłudze posprzedażowej maszyn rolniczych. Przedsiębiorstwo związane jest od początku działalności z marką Kverneland, oferując cały program produkcji obejmujący: pługi, agregaty, siewniki, maszyny zielonkowe, rozsiewacze czy opryskiwacze. Dystrybucja maszyn obejmuje również produkty firm: Merlo, Dominoni, Schäffer i Annaburger, zaś jeśli chodzi o ciągniki - należących do koncernu AGCO marek - Valtra (od 2013 r.) i Fendt (od 2019 r.).

– Naszą dotychczasową współpracę z marką Valtra oceniamy dobrze. Ilości sprzedaży były dla nas zadowalające - zresztą w 2018 roku uzyskaliśmy najwyższy wynik. Od zeszłego roku jednak nie działamy już jako pełnoprawny diler, a jedynie subdiler Agravis Technik Polska – mówi Przemysław Pruchniewski. – Na mocy umowy z naszym dostawcą działamy na terenie 13 powiatów w Wielkopolsce. W związku z tym staramy się również zawężać promień działania do 150 km od Łubowa w przypadku innych marek - Kverneland czy Merlo – dodaje prezes spółki Agrom.

Ważnym elementem sprzedażowego filaru działalności firmy jest odgrywająca coraz większą rolę obsługa posprzedażowa.

– Kolejny rok suszy odciska się mocnym piętnem na możliwościach inwestycyjnych rolników. Dziś w zasadzie zakupy realizują wyłącznie rolnicy, którzy są do tego zmuszeni lub korzystają z dotacji unijnych. Na szczęście nie przełożyło się to znacząco, w przypadku firmy Agrom, na spadek obrotów w 2019 r. Dlatego też sądzę, że w najbliższych dwóch latach dobre perspektywy rysują się zwłaszcza przed rynkiem części zamiennych i usług serwisowych. Jako firma zmierzamy w kierunku, aby bieżące koszty funkcjonowania pokrywane były ze sprzedaży części i serwisu.  Atutem naszej firmy jest nie tylko wysoka jakość oferowanych produktów, ale również pozostający do dyspozycji zespół pracowników, charakteryzujący się fachową wiedzą i wieloletnim doświadczeniem – twierdzi Przemysław Pruchniewski.

A spółka Agrom ma do tego znakomite warunki, bo z jednej strony może efektywnie eksponować oferowane maszyny rolnicze, z drugiej zaś - dysponuje wystarczającą do realizacji ambitnych planów powierzchnią magazynowo-serwisową.


Reklama
Powiązane artykuły