Seria ciągników T7 Long Wheel Base (LWB) przeszła ostatnio szereg zmian. Zmieniono bowiem przednią oś, zawieszenie oraz zmodernizowano układ kierowniczy. W efekcie maszyny T7 LWB mają obecnie wyższą dopuszczalną masę całkowitą, która wynosi 14 000 kg. A z kolei większa masa całkowita to również więcej możliwości związanych z dociążaniem i obciążaniem ciągnika. Można stosować cięższe maszyny oraz większe obciążniki.
Nowa oś, jaką zastosowano w ciągnikach T7, ma przede wszystkim zwiększać komfort jazdy z dużymi prędkościami. Zmieniona została geometria osi, zastosowano łożyska piast o niskim tarciu, a także nowy moduł sterowania hydraulicznego, co kompleksowo ma przekładać się na lepsze sterowanie maszyną. Oś została wyposażona w funkcję samośrodkującą, której zadaniem jest zmniejszanie konieczności częstego korygowania kierunku jazdy, szczególnie podczas jazdy z dużą prędkością. Dzięki temu wszelkie prace transportowe mają być dla operatora bardziej komfortowe.
Nowe zawieszenie
Sporych zmian dokonano również w układzie przedniego zawieszenia. W udoskonalonych ciągnikach stosowane jest obecnie zawieszenie TerraGlide z układem Skyhook. Duży nacisk podczas prac konstrukcyjnych postawiono na zwiększenie wydajności amortyzacji w zależności od zróżnicowanych warunków terenowych oraz zastosowanych urządzeń współpracujących. W efekcie zdecydowano się na dodanie nowego zaworu sterującego z dwoma akumulatorami. Nowy układ zmniejsza poziom wibracji podwozia, gdy ciągnik jest w dużym stopniu obciążony przez maszynę współpracującą zawieszoną na tylnym podnośniku. Według pomiarów New Holland pomiary wibracji podwozia w zmodernizowanym ciągniku dają 11% przewagę w porównaniu do dotychczasowej konstrukcji.
Warto również zaznaczyć, że zastosowano w tych ciągnikach zawieszenie Skyhook. To, jak podkreśla producent, aktywny układ zawieszenia stosowany szerzej w samochodach sportowych. Jego zadaniem jest utrzymanie ciągnika w jednym położeniu bez względu na siły działające na ciągnik podczas podnoszenia i opuszczania narzędzia na TUZ, a także podczas hamowania i przyspieszania. Zwykle w takich sytuacjach ciężar jest przenoszony na przednią oś lub z przedniej osi na tył, powodując niestabilną pracę zestawu. W nowych ciągnikach układ zawieszenia usztywnia się na kilka chwil podczas wykonywania przez operatora jednej z powyższych czynności. W celu określenia poziomu usztywnienia w tylnym podnośniku zamontowano specjalny czujnik.
W zależności od aktualnych warunków jazdy operator może ustawić zawieszenie w trybie soft (miękkie), normal (normalne) oraz hard (trwarde).
Nowy układ kierowniczy
Modele New Holland T7 CustomSteer z 2018 r. wyposażone są w układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem. Oznacza to, że operator ma możliwość dostosowania liczby obrotów kierownicy potrzebnych do wykonania pełnego skrętu piast z jednej strony do drugiej. Dostępne są trzy ustawienia: 1:1, 2:1 oraz 3:1. Jeśli ciągnik dodatkowo jest wyposażony w system monitorowania IntelliView IV, wówczas operator może wybrać własne ustawienia oraz różne ustawienia do jazdy do przodu i do tyłu.
BK
fot.firmowe