Aktualności

Kursy akcji. Pomiędzy pragnieniem zapewnienia luksusu a brakiem komponentów

Data publikacji:

Akcje notowanych na giełdach spółek z branży techniki rolniczej również nie uniknęły ogólnej tendencji spadkowej na giełdach. Podobnie jak we wszystkich branżach produkcyjnych, powszechne są problemy z dostawą części, zakłóconymi łańcuchami logistycznymi i wzrostem cen energii, co znajduje swoje odzwierciedlenie w kosztach. Mimo to obroty producentów stale rosną dzięki dostosowanym do inflacji cenom.

    Kursy akcji. Pomiędzy pragnieniem zapewnienia luksusu a brakiem komponentów

    Wallstreet bull and bear on stock chart background. Stock exchange concept

AGCO (Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Challenger)

Nie jest to łatwy czas dla Erica Hansotia, prezesa AGCO, pełniącego tę funkcję od stycznia 2021 r. Do problemów, z którymi zmaga się cała branża, dołączył w maju atak hakerów na system koncernu. Skutkiem tego był trwający dwa tygodnie paraliż produkcji w zakładach w USA. Z podobnym problemem musiały zmierzyć się takie firmy jak Fendt w Niemczech, Valtra w Finlandii i Brazylii, Massey Ferguson we Francji czy zakład produkujący kombajny we Włoszech. Nie wywarło to jednak negatywnego wpływu na sprzedaż netto w pierwszym półroczu 2022 r., która wyniosła 5,6 mld USD, co oznacza wzrost o nieco ponad 7,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego...

Deere & Co (John Deere)

W odniesieniu do numeru 1 branży techniki rolniczej już teraz można przewidzieć, że akcjonariusze będą musieli obniżyć swoje oczekiwania w stosunku do wyników z poprzedniego roku. – Wynik Deere w II kwartale (Deere ma przesunięty okres rozliczeniowy - przyp. red.) odzwierciedla utrzymujący się duży popyt, nawet jeśli odczuwamy wyraźną presję na łańcuchy dostaw, co ma wpływ na wielkość produkcji i harmonogramy dostaw – wyjaśnił w maju John C. May, szef amerykańskiej grupy. Przedsiębiorstwo ogłosiło wprawdzie, że zysk netto za pierwsze trzy miesiące wyniósł 2,1 mld dolarów, co oznacza wzrost zysku kwartalnego o 17% przy wzroście sprzedaży o 9%...

CNH Industrial (Case IH, New Holland, Steyr)

Spółka macierzysta Case IH, Steyr i New Holland z sukcesem zakończyła proces odłączenia się od tzw. branży on-highway (Iveco - ciężarówki, FPT - produkcja silników). Liczby za ostatni kwartał, które włosko-amerykańska grupa opublikowała pod koniec czerwca br., wydają się na pierwszy rzut oka bardzo dobre. Zysk za jedną akcję wyniósł 0,43 dolara, w tym samym kwartale ub. roku zysk na akcję wyniósł 0,365 USD. Skorygowany zysk przed odliczeniem odsetek i podatków z działalności przemysłowej za okres od kwietnia do czerwca wyniósł 654 mln USD, był tym samym wyższy od prognozowanych przez analityków 605 mln USD...

Kubota (Kubota, Kverneland, Escorts)

Japoński producent maszyn rolniczych i budowlanych Kubota odczuł wzrost kosztów równie dotkliwie jak jego konkurenci. Wprawdzie sprzedaż w II kwartale 2022 r. wzrosła o ok. 14%, co oznacza równowartość 4,7 mld euro, to jednak zyski były o dobre 10% niższe niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Przyczyną były wysokie koszty transportu oraz problemy z zachowaniem ciągłości dostaw. Japończycy chętnie inwestują za granicą - już 80% zysków pochodzi ze sprzedaży zagranicznej. Przejęcie oddziału kosiarek włoskiego producenta Officine Bieffebi (BFB) to tylko jeden element układanki w wielkiej grze. Zamiast 30%, docelowo 50% urządzeń ma być produkowanych poza Japonią, dzięki czemu kraj ten stworzy trwałe, lokalne łańcuchy dostaw na kluczowych rynkach. W USA i Indiach do 2030 r. planuje się przeznaczyć 2,2 mld USD na budowę nowych zakładów...

Bucher Industries (Kuhn)

Konsorcjum Bucher Industries (m.in. Bucher Hydraulics, Municipal, Emhart Glass) również w swojej ojczystej Szwajcarii odczuwa problemy, z którymi mierzą się producenci na całym świecie. Całkowity obrót w pierwszym półroczu wzrósł mimo to o 10% i wyniósł 1,78 mld franków. Wzrost wartości składanych zamówień był podobny i wyniósł 9% czyli 1,88 mld CHF. Skorygowane o efekty walutowe, obie wartości wzrostu były dwucyfrowe. Wynikało to m.in. z tego, że popyt na maszyny rolnicze Kuhn utrzymywał się na wysokim poziomie...

Mahindra & Mahindra

Przewiduje się, że Indie dołączą do grona liderów, ponieważ ich wzrost gospodarczy w tym roku ma wynieść ponad 8%. Subkontynent dobrze sobie radzi mimo negatywnych skutków pandemii koronawirusa i panującej suszy. Potwierdzają to liczby multikoncernu Mahindra & Mahindra, którego sprzedaż w ostatnich 12 miesiącach wzrosła o całe 70%. W 2022 r. Mahindra wyprodukuje ok. 3,7 mln, a nawet 3,8 mln pojazdów (z czego ponad 90% w Indiach), co odpowiada 16% udziału w rynku światowym. Oprócz ciągników będą to ciężarówki, samochody z napędem na 4 koła, a także autobusy i motocykle. W ramach globalnej ekspansji Mahindra & Mahindra, największy na świecie pod względem liczb producent ciągników, planuje otworzyć zakład montażowy w Brazylii, szóstym co do wielkości rynku ciągników na świecie. Dzięki swoim ciągnikom o mocy poniżej 100 KM Mahindra w krótkim czasie opanowała tam już 5,2% rynku...

Wacker Neuson (Weidemann, Kramer)

Jeszcze zanim branże rolnicza i budowlana odczuły problemy z dostawami spowodowane pandemią koronawirusa, zatrzymanie produkcji u poddostawców uderzyło w Wacker Neuson, skutkiem czego była zawieszenie dostaw maszyn. Na początku 2020 r. nastąpiło załamanie kursu, z którego jednak spółka macierzysta marek Weidemann i Kramer podniosła się na przełomie roku i osiągnęła poziom 30 euro. Reakcją inwestorów na nowe wyzwania były kolejne zamówienia. Wprawdzie firma z Monachium obniżyła swoje wstępne prognozy półroczne na 2022 r. o pół punktu procentowego, oczekuje się jednak, że marża EBIT wyniesie 9-10%...

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.