Wywiady Aktualności

Horsch: Wyzwania i innowacje w rolnictwie precyzyjnym

Data publikacji:

Rozwój rolnictwa precyzyjnego i związane z tym wyzwania wynikające ze stosowania nowoczesnych technologii czy też zmiany na rynku rolnym – to wszystko tematy o których warto dyskutować w perspektywie dalszego rozwoju branży maszyn rolniczych. W rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówią o tym: Krzysztof Abramowski, dyrektor zarządzający oraz Paweł Baurycza, szef marketingu (obaj Horsch Polska).

    Paweł Baurycza, szef marketingu Horsch Polska)

    Paweł Baurycza, szef marketingu Horsch Polska.

Jakie są główne wyzwania, z którymi obecnie mierzy się rolnictwo?

Krzysztof Abramowski: Wyzwania są znane od wielu lat – susze, brak wody i ekstremalne warunki pogodowe. Próbujemy uświadamiać rolników, że rozwiązaniem mogą być odpowiednie technologie, takie jak uproszczone systemy uprawy, rezygnacja z pługa oraz mniejsza intensywność obróbki gleby. Technologia jest w zasięgu każdego rolnika, a takie firmy jak Horsch pracują nad promocją i pokazami, aby uświadomić rolników o dostępnych możliwościach.

Szczególnie istotny wydaje się tutaj wpływ czynników klimatycznych…

Paweł Baurycza: Zmieniające się warunki klimatyczne, w tym susze, mają bezpośredni wpływ na rozwój technologii rolniczych. Horsch stawia na rozwiązania, które pomagają rolnikom radzić sobie z trudnymi warunkami pogodowymi. Precyzyjne nawożenie i odporność na suszę to jedne z kluczowych cech naszych maszyn, które odpowiadają na zmieniające się warunki pogodowe.

Jakie wyzwania wiążą się z autonomizacją i elektryfikacją w rolnictwie?

KA: W kwestii autonomizacji widzimy potencjał, ale największym wyzwaniem jest prawo. Choć mamy już w Czechach pracujące autonomiczne maszyny, problemem jest brak odpowiednich regulacji prawnych. Jeśli chodzi o elektryfikację, to technologia napędów elektrycznych wciąż nie jest w pełni gotowa do zastosowania w dużych maszynach rolniczych z powodu ograniczeń pojemności baterii.

Jak widać zatem, na rynku pojawia się szereg innowacji. Które z nich zyskują popularność w Polsce?

KA: Na pewno te oferowane przez Horscha. Przykładem jest siewnik Pronto, który dzięki swojej uniwersalności znajduje szerokie zastosowanie w Polsce. Duże zainteresowanie budzą również maszyny takie jak Focus, które oferują precyzyjne nawożenie i radzą sobie z suszą. Warto podkreślić, że coraz bardziej popularna staje się technologia No-Till, co jest szczególnie widoczne w dużych gospodarstwach.

Jakie są perspektywy dla małych gospodarstw w kontekście nowych technologii?

Paweł Baurycza: Małe gospodarstwa w Polsce mają wciąż ogromny potencjał. Dzięki specjalizacji i dywersyfikacji mogą one być równie wydajne jak duże gospodarstwa. Wielu rolników dysponujących mniejszym areałem zajmuje się produkcją mleczną lub warzywną, a rolnicy szukają nisz, takich jak np. uprawa pomidorów gruntowych czy arbuzów.

Wszystkie te elementy wpływają jednak również na sprzedaż maszyn rolniczych. Jakie są najważniejsze aspekty decydujące o kondycji tego rynku?

PB: Są oczywiście doskonale znane i zdiagnozowane czynniki zewnętrzne wpływające na ten rynek. Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inne kwestie, na które wpływ mają akurat firmy działające w branży. Kluczowym elementem sukcesu są dobrze wyszkoleni dilerzy. Muszą mieć specjalistyczną wiedzę na temat produktów, które oferują, aby właściwie doradzić rolnikom. Dzisiejszy klient jest bardzo świadomy i wymaga kompleksowego doradztwa. 

KA: Dobrze wyszkolona sieć dealerska jest kluczowym czynnikiem sukcesu w sprzedaży maszyn rolniczych. Sukces handlowca leży w jego wiedzy – musi on rozumieć specyfikę maszyn i umieć je właściwie zaprezentować rolnikom. Dilerzy powinni specjalizować się w wybranych segmentach rynku i unikać reprezentowania zbyt wielu produktów, co mogłoby obniżyć jakość doradztwa.

PB: Horsch posiada w Polsce 23 pełnowartościowe punkty partnerskie, oferujące sprzedaż, części zamienne i serwis. Nasza sieć jest wystarczająco szeroka, aby zapewnić odpowiednie wsparcie dla rolników w całym kraju. Każdy partner musi być specjalistą w swoim zakresie i oferować najwyższą jakość obsługi.

W jaki sposób to co Panowie wskazujecie wpływa na przyszły rozwój branży?

PB: W 2025 roku kluczowym wyznacznikiem będzie dostępność dotacji oraz kierunek, w którym one pójdą. Wielką niewiadomą pozostaje jednak to, w jaki sposób te dotacje będą rozdzielane. Procesy w agencjach rządowych są czasochłonne i skomplikowane, co wpływa na całą branżę.

Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.