Aktualności

Barometr nastrojów w branży. Zbożowa górka, maszynowy dołek

Data publikacji:

Bardzo trudna sytuacja na rynku produktów rolnych przekłada się bezpośrednio również na nastroje inwestycyjne w gospodarstwach rolnych. Rzecz jasna sytuacja różni się nieco w zależności od profilu prowadzonej przez rolników działalności czy miejsca na mapie kraju. Spójrzmy zatem na ten temat oczyma liczących się dilerów maszyn rolniczych w Polsce, którzy udzielili odpowiedzi na poniższe pytania:

    Barometr nastrojów w branży. Zbożowa górka, maszynowy dołek
  1. Sytuacja na rynku produktów rolniczych - głównie zbóż, choć nie tylko, jest bardzo trudna dla polskich rolników. W jaki sposób przekłada się to na sprzedaż/zamówienia oferowanych przez Państwa firmę maszyn?
  2. To, w jaki sposób będzie wyglądała kondycja branży maszyn rolniczych w II półroczu 2023 r., w dużej mierze zależy od tego, jak uda się rozwiązać „zbożową górkę”. Jaki według Państwa scenariusz wydarzeń jest najbardziej realny?
  3. Jak obecnie wygląda sytuacja prowadzonego przez Państwa firmę biznesu? Czy zaszły w niej ostatnio jakieś większe zmiany (inwestycje, nowe marki w ofercie, zmiana obszaru działania itp.)?
  4. A jaki jest czas oczekiwania na dostawę zamówionych maszyn? Jak wiele maszyn jest dostępnych od ręki?
  5. Na ile problemem dla Państwa jest ponoszenie znacznie wyższych kosztów niż 1-2 lata temu odnośnie stoku maszyn?
  6. Jak w Państwa opinii będzie wyglądała sprzedaż maszyn w Państwa asortymencie w 2023 r.?

Józef Dworakowski, prezes Agromix

- Sytuacja na dzień dzisiejszy jest umiarkowana. Realizujemy wcześniejsze zamówienia jeszcze z 2022 roku, ale jest niestety zastój w kwestii nowych zamówień...

Aleksander Muss, dyrektor sprzedaży Agrihandler

- Odczuwamy oczywiście skutki tej sytuacji, ale działamy bez zmian. Myślę, że sprawa zostanie rozwiązana do żniw i wszystko wróci na właściwe tory... 

Daniel Cupriak, prezes zarządu AgroAs

- Nasi klienci (ci, którzy nie sprzedali w wysokich cenach swoich płodów) sprzedając taniej lub nadal składując zboża, po pierwsze stracili na rentowności swoich gospodarstw, a po drugie mają zachwianą płynność finansową...

Adrian Juzyszyn, menedżer produkty w dziale maszyn, AgroAs

- Pod koniec 2021 r., kiedy producenci maszyn rolniczych borykali się z zerwaniem łańcucha dostaw (spowodowany wirusem Covid), postanowiliśmy zaryzykować i zamówić dwukrotnie większą ilość maszyn na sezon 2022/2023...

Maciej Kuźma, współwłaściciel firmy Agroltech

- Mamy dziś taką sytuację, że cieszą się tylko ci, co sprzedali ziarno w czasie żniw albo niedługo później. Jak to się przekłada na nasz biznes? Widać spowolnienie, szczególnie od kwietnia, kiedy znacznie spadła ilość nowych zamówień...

Wojciech Dzięgielewski, właściciel Agrotechnik Tafiły

- Sytuację na rynku zbóż i innych produktów rolnych oczywiście z uwagą obserwujemy, ale nie mamy na nią wpływu. Ma ona oczywiście wpływ na naszą działalność, bardziej jednak na decyzje zakupowe klientów...

Andrzej Nowacki, współwłaściciel firmy Edmasz

- Jeśli chodzi o ciągniki rolnicze, to w 2023 r. nie widzimy spadku sprzedaży i zainteresowania zakupami. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o prostsze maszyny towarzyszące, dedykowane do mniejszych gospodarstw rolnych - tutaj spadek jest duży...

Dariusz Kotarski, dyrektor zarządzający Fricke Maszyny Rolnicze

- Sytuacja na rynku jest na pewno trudniejsza niż w latach 2021-2022, które były znakomite pod względem sprzedaży. Teraz po prostu przyszedł normalny rok, który jest rokiem pełnym wyzwań...

Mateusz Kunert, współwłaściciel firmy Kunert

- Na pewno sytuacja na rynku produktów rolniczych nie wpływa korzystnie na sprzedaż. Nasi główni klienci, czyli rolnicy, w dużej mierze jeszcze nie sprzedali zeszłorocznego zboża, co automatycznie przekłada się na to, że te pieniądze nie mogą być przeznaczone na dalsze inwestycje...

Wiesław Kujawa, prezes zarządu Raitech

- Obecnie sprzedaż jest realizacją wcześniejszych zamówień. W tym czasie bardzo niewielu producentów rolnych decyduje się na zakupy i podejmowanie decyzji na przyszłość. Trudno się zresztą temu dziwić!...

Aleksandra Piotrowska, prezes zarządu Zip Agro

- Klienci są ostrożniejsi w inwestowaniu. Część środków mają zamrożonych w magazynach zboża i niektóre inwestycje są odkładane. Zbliżają się jednak wybory. A rolnicy to silna i zdeterminowana grupa społeczna, z którą rząd się zawsze liczy...

Cały artykuł przeczytasz w atr express 9/2023 - zamów egzemplarz

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.