Ten aspekt uwzględnili wszyscy najważniejsi producenci ciągników, maszyn i pojazdów użytkowych. Przy tym podział zastosowań opon i gąsienic pozostaje nadal standardowy: tylko ciężkie i wydajne maszyny posiadają gąsienicowe układy jezdne, natomiast większość maszyn wyposażona jest w opony z lub bez układu regulacji ciśnienia.
W przypadku gąsienic trend zmierza w kierunku stosowania ich w mniejszych jednostkach oraz większej prędkości do 60 km/h, natomiast w przypadku opon w kierunku zwiększenia nośności lub redukcji ciśnienia powietrza (opony VF) oraz zastosowania układu regulacji ciśnienia w oponach. Tylko poprzez dynamiczną, inteligentną regulację ciśnienia w oponach można zoptymalizować nacisk na glebę w danych, występujących miejscowo, warunkach pracy.
I tak np. wśród ciągników zaprezentowano ciągnik przegubowy firmy John Deere na gąsienicach, ciągnik Xerion firmy Claas na ogumieniu bliźniaczym oraz ciągnik serii 1000 firmy Fendt na ogumieniu pojedynczym lub bliźniaczym z układem regulacji ciśnienia w oponach na obu osiach. Największe kombajny zbożowe były wyposażone w gąsienice na przedniej osi, a na tylnej w opony, częściowo z układem regulacji ciśnienia, np. Claas, Fendt i New Holland.
W przypadku przyczep rolniczych prezentowano układy jezdne z oponami bez układu regulacji ciśnienia, z tym układem i z kierowaną osią tylną (Joskin) oraz przyczepy poruszające się na gąsienicach (Gourdon). Zastosowanie kierowanych osi i układu regulacji ciśnienia. . .
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 07/2018
Zamów bezpłatny egzemplarz / prenumeratę