Włoskie stowarzyszenie producentów wymienia niepewność gospodarczą, wyższe ceny maszyn rolniczych, wzrost oprocentowania kredytów i spadek zachęt rządowych do zakupu maszyn rolniczych jako główne przyczyny spadku rynku. Spadek dotyczy głównie modeli w średnim zakresie mocy od 57 do 130 kW (-23%), podczas gdy modele o mocy od 20 do 56 kW (-5%) i klasy mocy powyżej 130 kW (-14%) odnotowały mniejsze spadki. Klasa kompaktowa o mocy do 19 kW również rośnie, a liczba nowych rejestracji wzrosła o 63%.
New Holland, lider rynku, odnotował spadek liczby rejestracji o 1/5. Niemniej jednak, był w stanie obronić swoje terytorium z udziałem w rynku wynoszącym 16,3%. Podobnie jak w poprzednim roku, marka John Deere uplasowała się na miejscu 2. (9,5% udziału w rynku), również odnotowując ponadprzeciętny spadek sprzedaży (-17,2%). Z kolei zajmująca miejsce 3. marka Antonio Carraro (9,2% udziału w rynku) poradziła sobie dobrze i była jedyną marką we włoskiej pierwszej dziesiątce, która zwiększyła swój udział w rynku obok Deutz-Fahra. Największy wzrost w 2023 r. osiągnęła marka Solis - indyjska marka ciągników ponad dwukrotnie zwiększyła sprzedaż do prawie 500 sztuk.