Annaburger
Wozy przeładunkowe Annaburger serii HTS gwarantują wysoką dzienną wydajność i ciągłą pracę kombajnów zbożowych. Co więcej, mogą także służyć do napełniania siewników i rozsiewaczy nawozów oraz być wykorzystywane podczas transportu materiału siewnego i nawozów mineralnych. W zależności od modelu oferowane są na podwoziu tandem lub tridem, o pojemności ładunkowej od 25 do 36 m³.
Do agregacji przyczepy te wymagają ciągnika o mocy od 160 KM dla modelu HTS 20.16 do 240 KM dla HTS 33.16.
Wozy HTS wyposażone są w hydraulicznie składany ślimak do ziarna, który napędzany jest przez wałek odbioru mocy z prędkością 1000 obr./min. Jest bezpośrednio połączony z przenośnikiem ślimakowym koryta, aby zapewnić równomierne dostarczanie materiału. Ślimak zbożowy ma średnicę 550 mm i zapewnia wydajność przeładunku na poziomie 15 m³/min. Praktycznym rozwiązaniem są szybry do oczyszczania, które można otwierać hydraulicznie. Poprzez 2 hydraulicznie regulowane zasuwy, według zapotrzebowania można idealnie dopasować wielkość strumienia przeładunku. Regulacja zmiany pochylenia żmijki przeładunkowej pozwala na dostosowanie się do każdego pojazdu transportowego, a w połączeniu z hydrauliczną regulacją dolnej części końcówki rury wysypowej daje najwyższą precyzję przeładunku.
Wozy Annaburger mogą być także wyposażone w dodatkowy napęd hydrauliczny do przeładunku granulatu i nawozów. Mają ładowność od 100 do 500 kg. W przypadku wystąpienia deszczu, bardzo przydatna okazuje się szczelna i odporna na promieniowanie UV plandeka. Jest rolowana i można ją wygodnie obsługiwać z poziomu gruntu, bez zbędnego wchodzenia na maszynę.
Horsch
Przyczepa przeładunkowa niemieckiej firmy Horsch - model Titan 34 UW, to połączenie wysokiej ładowności i wydajności w pracy. Potężny Titan o pojemności 34 m³, oferuje większą stabilność i mniejszy nacisk na glebę, którą uzyskuje dzięki teleskopowo rozsuwanej osi i właściwie dobranemu ogumieniu w rozmiarze 900 / 60 R32. Opcjonalnie dostępny jest również gąsienicowy zespół jezdny 2,56x0,91 m, który zapewnia maksymalną powierzchnię przylegania i doskonałą trakcję.
Na szczególną uwagę zasługuje nowo skonstruowany, hydraulicznie składany przenośnik ślimakowy o średnicy 600 mm, który zapewnia możliwość rozładunku z prędkością 18 t/min, co z kolei przekłada się na gigantyczną wydajność 1000 t/h. W ten sposób przeładowanie 34 m³, odbywa się w zaledwie 90 s.
Ciekawym rozwiązaniem jest też zastosowanie teleskopowej osi w wersji przyczepy z kołami. Pozwala to na przesunięcie każdego koła o około 30 cm na zewnątrz, przez co szerokość rozstawu zwiększa się z 3 do 3,56 m. Opony wozu przeładunkowego nie biegną więc po śladach ciągnika, a gleba jest mniej obciążona. Podczas pracy na polu przenośnik ślimakowy jest złożony i opiera się na specjalnym uchwycie, a w pozycji do jazdy nie wystaje poza obrys przyczepy. Zachowana jest więc zawsze wymagana szerokość transportowa, która nie przekracza 3 m.
Wyposażenie wozu przeładunkowego Titan obejmuje również zintegrowaną wagę, pneumatyczny (lub hydrauliczny) układ hamulcowy i dobrze widoczny z kabiny operatora wskaźnik zasuwy regulującej przepustowość przenośnika ślimakowego.
Dostęp do wnętrza przyczepy w celu czyszczenia i/lub przeprowadzenia prac konserwacyjnych jest ułatwiony. Na dyszlu umieszczono specjalny podest prowadzący do drabinki, a we wnętrzu przyczepy na przenośniku przymocowane są praktyczne stopnie.
Kobzarenko
Ukraińska firma Kobzarenko w kategorii przyczep przeładunkowych ma w swojej ofercie serię PBN zawierającą łącznie 7 modeli. Najmniejsza z nich to jednoosiowa przyczepa PBN-9 o pojemności 9 m³ z ślimakiem rozładunkowym 320 mm, wydajnością 1,8 t/min i wysokością rozładunku 4,2 m. Topowy model PBN-50 o objętości 50 m³, to bardzo wydajna maszyna, która jednak wymaga do agregacji ciągnika o mocy 300-350 KM.
Wóz przeładunkowy PBN-50 ma 4-osiowe zawieszenie typu Quadro.
Przednie i tylne osie są skrętne, co ułatwia poruszanie się podczas pokonywania zakrętów i zwiększa jednocześnie okres eksploatacji opon, tylna oś jest hydraulicznie blokowana do cofania. W kwestii opon do wyboru są modele CGT India, w standardzie 560х60 R22,5 (załadunek 6,3 t przy 40 km/h) oraz opcjonalnie 650x50 R22,5 (obciążenie 6,6 t przy 40 km/h).
Skrzynia ładunkowa jest uformowana w kształcie stożka, w którego dnie umieszczony jest na całej długości, zamykany hydraulicznie od góry ślimak o średnicy 520 (600) mm. Na przedniej ścianie leja znajduje się składany na zawiasach ślimak, który sterowany jest siłownikiem hydraulicznym podłączonym do układu hydraulicznego ciągnika. Prędkość rozładunku w zależności od średnicy ślimaka wynosi 6 i 12 t/min przy 540 obr./min oraz 12 i 25 t/min przy 1000 obr./min.
W standardowym wyposażeniu przyczepy znajdują się m.in. pneumatyczny układ hamulcowy (jedno- lub dwuobwodowy), hydrauliczny lub mieszany, hydrauliczna podpora dyszla, drabinka obsługowa, mechanizm czyszczenia ślimaka poziomego (trzy okna) oraz adapter do zmiany wysokości przystawki do ciągnika. W opcji można zamówić zmodernizowany system plandeki super-rolling, hydraulicznie regulowaną osłonę ślimaka, system ważenia z drukarką/ transmisją danych GPS/ transmisją danych GPRS, a także przystawkę ślimakową do załadunku siewników szerokokątnych Ø 250 mm, ShRP-250/5.
Umega Agro
Kolejnym producentem ze wschodu jest litewska Umega Agro, która w swojej ofercie posiada 3 wozy przeładunkowe serii GPP o objętości 23 i 27 m³. Stosując dodatkowe nadstawki można jednak uzyskać nawet 34 m³. Przyczepy GPP oferują ponadto korpus nośny o unikalnej konstrukcji, pełne podwozie rurowe oparte na 2 osiach, unikalny system rozładowania oraz obrotowy ślimak wyładowczy z opcją przedłużenia.
Przyczepy Umega wymagają agregacji z ciągnikiem o mocy 160-200 KM, sprzęganie realizowane jest poprzez sztywny dyszel z regulacją wysokości i zaczep obrotowy D50 Umega 145×145. Rura rozładunkowa o średnicy 400 mm sterowana jest hydraulicznie, wysokość rozładunku wynosi od 3 do 5 m, natomiast szacowany czas rozładunku to od 3 do 4 min. Opatentowany system firmy Umega pozwala na rozładunek zarówno z prawej jak i lewej strony. Zarówno w przenośniku poziomym jak i pionowym znajdują się pomocnicze otwory wysypowe.
W standardowym wyposażeniu wozów znajdują się m.in. waga elektroniczna z czterema czujnikami, instalacja hamulcowa pneumatyczna, dwuprzewodowa, z automatyczną regulacją siły hamowania, hamulec ręczny, znacznik położenia zasuwy przenośnika poziomego, drabinka wejściowa i pomost roboczy na skrzyni ładunkowej, rolowana plandeka chroniąca ładunek przed deszczem, błotniki kół, ogumienie w rozmiarze 710/50 R26,5 BKT FL630 Ultra z 5-letnią gwarancją od producenta, oświetlenie drogowe oraz hydrauliczna stopa podporowa, zasilana bezpośrednio z ciągnika. Dodatkowo, opcjonalnie dostępne są natomiast nadstawy: 300 i 600 mm, instalacja oświetlenia LED, oświetlenie na ślimaku rozładowczym (LED 30W), hydraulicznie sterowana końcówka rury wysypowej, zaczep kulowy K80, drukarka i skrętna oś.
dr inż. Przemysław Marek