Agri Robo KVT jest doskonałym przykładem rozwoju japońskiej myśli technicznej w kierunku autonomii pojazdów rolniczych. Drogę tę firma Kubota obrała już w 2017 roku wraz z modelem SL60A, później w 2020 r. pojawiła się także klasa mocy 100 KM. Nowy model ciągnika docelowo ma zapewnić większą wydajność i bezpieczeństwo pracy. Może być sterowany ręcznie lub zdalnie i autonomicznie. Z jednej strony ułatwia więc podróżowanie po drogach, z drugiej pozwala na długie dni pracy w polu. To ogromna zaleta na rynku europejskim, który ma rygorystyczne przepisy odnośnie obecności maszyn autonomicznych na drogach publicznych. Teraz maszyna może jechać po drodze do miejsca pracy jak zwykły traktor, a gdy już tam dotrze, można włączyć tryb autonomiczny, dzięki czemu pracuje samodzielnie. Agri Robo KVT jest w stanie wykonywać precyzyjne zadania nawet w nocy, bez przerw, gwarantując jednocześnie maksymalny komfort, bezpieczeństwo i wydajność.
System obsługi ciągnika jest bardzo intuicyjny. Za pomocą tabletu, dedykowanego pilota lub ekranu w kabinie, użytkownik bez problemu może sterować nawet dwoma maszynami jednocześnie. Praktycznym wsparciem jest zaimplementowany system informacji o zarządzaniu gospodarstwem FMIS na panelu ciągnika. Umożliwia on monitoring w czasie rzeczywistym, dzięki czemu operator przez cały czas ma kontrolę nad jakością wykonywanej pracy.
Technologia przyszłości dostępna już dziś
Agri Robo KVT to autonomiczny ciągnik średniej klasy, który powstał na znanej i sprawdzonej platformie modelu Kubota M5112. Wyposażony jest w czterocylindrowy silnik wysokoprężny Kubota V3800 o mocy 100 KM. Układ hydrauliczny, osie i kabina są tutaj takie same jak w poprzednim modelu. Zmianie uległa natomiast przekładnia KVT, która musiała zostać w pełni dostosowana do funkcjonalności autonomicznej.
W kwestii bezpieczeństwa użytkowania, tak istotnej dla maszyn autonomicznych, firma Kubota zastosowała rozwiązania na różnych poziomach. Są tutaj nowoczesne sonar i skaner, a także systemy detekcji optycznej wykrywające zarówno ruchome jak i statyczne obiekty z dowolnej odległości. Ważną cechą nowego ciągnika Kuboty jest również jego ukierunkowanie w stronę zrównoważonego rolnictwa. Maszyna ta jest lżejsza od standardowych ciągników, jej masa to w zależności od wyposażenia od 3550 do 4130 kg. Agri Robo KVT generuje mniejsze naciski jednostkowe na podłoże, wywiera więc mniejszy wpływ na delikatną strukturę glebową. Jak widać, celem Kuboty jest redukcja kosztów pracy, przy jednoczesnym wzroście wydajności produkcji, nowy ciągnik autonomiczny jest z pewnością kolejnym, pewnym krokiem w tym kierunku.