Ciągnik Steyr Hybrid CVT to nowość, przedstawiony został światowej prasie z branży rolniczej we wrześniu bieżącego roku. Stanowi kontynuację wcześniejszego modelu Konzept, prezentowanego przez firmę Steyr na poprzedniej wystawie Agritechnica. Obecnie to w pełni działający prototyp, który łączy w sobie wiele innowacyjnych funkcji. Został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu znaczących korzyści w zakresie efektywności i wydajności pracy zarówno na polu, jak i na drodze. Jest to więc rozwiązanie korzystne zarówno dla środowiska, jak i dochodów rolników.
Steyr Hybrid CVT - moc innowacji nagrodzona srebrnym medalem
Oparty na platformie CVT Steyr - model 6175 Impuls o mocy 180 KM, zawiera połączenie hydromechanicznego napędu CVT na tylną oś i modułu hybrydowego na przedniej osi. Co ważne, oba można połączyć z inteligentnym sprzęgłem napędu na 4 koła. Dzięki zastosowaniu hybrydowej przekładni CVT ciągnik może przenosić moc do 260 KM. W przypadku wersji E-CVT napęd jest hybrydowo-elektryczny i osiąga moc do 75 kW, przy czym jest ona uzyskiwana przy zaledwie 1100 obr./min. Pozwala to na łagodzenie zmiennych obciążeń WOM z takich narzędzi, jak duże prasy, a z drugiej strony ułatwia stałe utrzymywanie prędkości jazdy za pomocą napędu elektrycznego.
Ciągniki Steyr Hybrid wyposażone zostały w najbardziej innowacyjne technologie ułatwiające obsługę, zmniejszające zużycie energii i poprawiające komfort pracy. Funkcja E-Shuttling skraca czas zmiany kierunku o 41% i zużycie paliwa o 15%, E-Steering przyspiesza natomiast przednią oś podczas zakrętów z dużą prędkością na polu, zmniejszając promień skrętu o 15%, co pozwala na szybsze manewrowanie o nawet 20%. Jeżeli potrzebna jest dodatkowa moc elektryczna np. po zwolnieniu na skrzyżowaniu, funkcja E-Boost umożliwia ponowne uzyskanie pełnej prędkości jazdy o 25% szybciej niż w przypadku konwencjonalnej skrzyni biegów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu technologii superkondensatorów, która umożliwia magazynowanie energii elektrycznej wytwarzanej przez ciągnik np. podczas hamowania w trakcie jazdy w dół. Energia ta stanowi pewien zapas do wykorzystania w razie potrzeby.
Inne ciekawe rozwiązania zastosowane w ciągniku Hybrid CVT obejmują system E-Torque Vectoring, który kieruje moment obrotowy na przednie lub tylne koła w zależności od bieżących potrzeb, dla uzyskania zmiennego napędu na 4 koła. Na polu przednie koła są napędzane elektrycznie z tą samą prędkością co tylne, aby zoptymalizować przyczepność i ograniczyć poślizg, a tym samym zminimalizować zużycie paliwa, opon oraz ograniczyć uszkodzenia struktury gleby bądź upraw. Co więcej, umożliwia także korzystanie z napędu na 4 koła na drodze, zwiększając przyczepność opon bez powodowania dyskomfortu kierowcy.
Kolejną innowacją jest funkcja E-Torque Filling, która skutecznie zmniejsza wahania prędkości powodowane przez nierówności podłoża podczas pracy z narzędziami wchodzącymi w kontakt z glebą, zapewniając w tym czasie większą prędkość jazdy, komfort, precyzję i wyższą wydajność. Dla ciągników Steyr dostępny jest także specjalny tryb E-Eco, który zmniejsza zużycie paliwa o 5-10% dzięki optymalizowanej kombinacji mocy elektrycznej i przekładni CVT do stosowania podczas mniej obciążających zadań. Wreszcie, ciągnik jest wyposażony w technologię E-Implement, zapewniającą do 75 kW przy 700 V za pośrednictwem standardowego portu AEF, do sterowania funkcjami narzędzi, a w razie potrzeby także kołami. Z pewnością prezentowane przez Steyr rozwiązania będzie można zobaczyć w praktycznych zastosowaniach.