Aktualności

Ożywienie na rynku maszyn rolniczych – dobre sygnały z Alima-Bis

Data publikacji:

W ocenie Marka Kozłowskiego z firmy Alima-Bis pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło wyraźne ożywienie w rolnictwie. Poprawiły się nastroje wśród hodowców, a cena mleka pozwala na podejmowanie decyzji inwestycyjnych. – Dawno nie miałem rozmowy, żeby rolnicy mocno narzekali. Decyzje zakupowe zapadają szybko, a klienci coraz częściej kierują się jakością, nie tylko ceną – ocenia Kozłowski.

Rosnące zainteresowanie większymi maszynami

Zdaniem przedstawiciela Alima-Bis wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na większe wozy paszowe. 

Jeszcze kilka lat temu sprzedawaliśmy głównie mniejsze maszyny. Teraz dominują modele o pojemności 16–32 m³. Wynika to m.in. z rosnącej skali produkcji i potrzeby ograniczania czasu pracy w oborze – tłumaczy.

Większe maszyny są szczególnie potrzebne tam, gdzie karmienie odbywa się kilka razy dziennie. Podobne zmiany widać także w rozrzutnikach. Klienci oczekują większych modeli, które pozwalają szybciej wykonać pracę, a wiele gospodarstw posiada już ciągniki o odpowiedniej mocy

W tym i zeszłym roku największą popularnością cieszyły się maszyny 16-tonowe – dodaje Kozłowski.

 

Testy nowości: samojezdny Alimamix i EvoSpreader

W 2024 roku firma zaprezentowała nowy wóz samojezdny i samozaładowczy Alimamix Motion. Maszyna wciąż przechodzi testy w kilkudziesięciu gospodarstwach, głównie w rejonie Środy Wielkopolskiej. 

-Jako odpowiedzialny producent maszyn rolniczych przygotowujemy się do seryjnej produkcji wozów samojezdnych, koncentrując się nie tylko na dopracowaniu samego produktu i stosowanych w nim rozwiązań technologicznych, ale także na rozwoju zaplecza serwisowego oraz zapewnieniu dostępności części zamiennych, tak aby serwisowanie było potrzebne jak najrzadziej i przebiegało sprawnie. – podkreśla.

24 tonowy rozrzutnik Evo Spreader Beast przeszedł już pełen cykl testów, a jego finalna wersja została zaprezentowana na targach w Szepietowie. Jak mówi przedstawiciel firmy, maszyna sprawdza się nie tylko przy wywożeniu obornika, ale też jako przyczepa przeładowcza, np. do kukurydzy.

 

Automatyzacja jako odpowiedź na brak pracowników

Jednym z powodów rosnącego zainteresowania większymi i bardziej zautomatyzowanymi maszynami są trudności ze znalezieniem pracowników. 

Wielu rolników pracuje w gospodarstwie tylko z jednym pomocnikiem, więc dążą do tego, żeby ograniczyć liczbę przejazdów i uprościć procesy – mówi Kozłowski. 

Coraz większe znaczenie mają rozwiązania automatyzujące codzienną pracę, w tym roboty udojowe czy systemy precyzyjnego nawożenia.

 

Dotacje – potrzebne, ale zbyt wolno realizowane

W 2023 i 2024 roku sprzedaż maszyn była w dużej mierze wspierana przez program PROW. Kozłowski zaznacza jednak, że tempo realizacji programów unijnych pozostawia wiele do życzenia

Rolnicy piszą oferty, które po roku czy dwóch latach są już nieaktualne. To utrudnia podejmowanie decyzji zakupowych – tłumaczy.

Jeśli chodzi o technologie rolnictwa precyzyjnego, Alima-Bis ma w swojej ofercie rozwiązania mieszczące się w kryteriach programu 4.0. , np. rozrzutniki są już dostosowane do takich wymogów – z możliwością montażu systemów nawigacyjnych do precyzyjnego rozsiewu.

Obecnie firma czeka na uruchomienie programu związanego z ochroną środowiska. 

Z rynku dochodzą sygnały, że niektórzy rolnicy zaczynają dostawać decyzje, ale nadal brakuje środków. Gdyby te programy były realizowane szybciej, pomogłoby to i rolnikom, i całej branży – podsumowuje Kozłowski.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.