[ATR] Aktualności ARiMR

Inwestowanie w usługi

Data publikacji:

Inwestycje w rozbudowę usług rolniczych to jeden z kierunków rozwoju dla podmiotów świadczących usługi rolnicze. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa poinformowała właśnie, że m.in. na te cele można uzyskać dofinansowanie w ramach operacji rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych wpisującej się w podziałanie „Wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej" . Wsparcie może wynieść nawet 500 tys. zł. Wnioski można składać do 13 stycznia 2021 r.

Zobacz też: Krajowe Dni Pola znów w Minikowie

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swoją działalność w usługach wspomagających produkcję roślinną czy w usługach świadczonych po zbiorach, mogą już składać wnioski o przyznanie pomocy. Dotacja przysługiwać będzie przedsiębiorcom którzy prowadzą działalność usługową nie krócej niż dwa lata przed złożeniem wniosku i jednocześnie w tym okresie wykazują przychód brutto ze świadczonych usług co najmniej 20 tys. zł. To dobra wiadomość dla działających już czynnie usługodawców rozważających rozbudowę parku maszynowego. Dofinansowanie można bowiem otrzymać m.in. właśnie na zakup maszyn i urządzeń.

Na jaki sprzęt postawić?

Rozważając zakup nowych maszyn z dofinasowaniem w ramach operacji rozwój przedsiębiorczości – rozwój usług rolniczych, warto zwrócić uwagę na główne kryteria, jakich oczekują od usługodawców klienci. – Terminowość, czyste ziarno i dobre rozdrobnienie słomy to aspekty, na które kładzie się obecnie niezwykle duży nacisk – podkreśla Michał Adamek, właściciel firmy Agro-Tech z Elżbietkowa w Wielkopolsce, która świadczy usługi od 18 lat.

– Jeden kombajn w naszej firmie zbiera plony z powierzchni 1700–2000 ha rocznie. W tej chwili zbieramy zboże, rzepak, słonecznik i kukurydzę, więc maszyny, z których korzystamy, muszą być uniwersalne i niezawodne. Pracuję obecnie ze sprzętem Claas, bo są to maszyny o bardzo dużej wydajności i niskiej awaryjności, więc wykluczam ryzyko długiego przestoju w razie usterki – tłumaczy.

Przedstawiciele dilerów Claas, którzy od wielu lat współpracują z usługodawcami, podkreślają, że profesjonalne świadczenie usług musi się wiązać z doskonałym serwisem, aby nie wstrzymywać rozpoczętych prac. Od wielu lat pogoda często wpływa na skrócenie czasu wykonania zamówionych usług podczas żniw, siewów itp.

– Wieloletnia współpraca naszych dilerów z usługodawcami pokazała, że powodzenie ich pracy polega na efektywnym wykorzystaniu maszyny w sezonie.Dlatego w Claas za priorytet uznaliśmy kontrole pożniwne, szybką diagnostykę oraz ekspresowe dostarczanie części zamiennych, które dowożone są w 24 godziny od zamówienia, tak aby skrócić do minimum czas przestojów maszyny – mówi Krzysztof Burdziuk, dyrektor serwisu Claas Polska.

Wydajna praca bez zbędnych przerw oraz wysoka jakość usług to cele kontroli pożniwnej, którą przeprowadza się po zakończeniu sezonu żniwnego. Kontrola jest działaniem prewencyjnym i optymalnie przygotowuje maszynę do nowego sezonu, redukując ryzyko jej awarii do minimum w kolejnym sezonie.

Na co warto zwrócić uwagę w kombajnach i sieczkarniach?

Profesjonalni usługodawcy zwracają także uwagę na jakość zebranego ziarna oraz terminowość, bo te czynniki decydują o ich konkurencyjności. Dlatego wybierają taki sprzęt, który oprócz tego, że będzie niezawodny, wykona pracę dokładnie i precyzyjnie. Bez tych czynników nie da się świadczyć usług na zadowalającym poziomie.

– Obecnie nawet kompaktowe kombajny hybrydowe są w stanie poradzić sobie lepiej niż kombajny klawiszowe. Kombajn hybrydowy nie ma żadnych trudności ze słomą – tłumaczy Paweł Sieczkowski, który posiada gospodarstwo o powierzchni 1100 ha w woj. lubuskim i świadczy również usługi. – W naszym gospodarstwie ponad połowę areału stanowi kukurydza z przeznaczeniem na ziarno, ale zbieramy też inne rośliny, dlatego niezwykle ważna jest szybka możliwość przezbrojenia maszyny na wszelkie rodzaje upraw. Zdecydowaliśmy się więc na zakup kombajnu Claas Tucano, bo spełnia wszystkie te funkcje – podkreśla.

Przedsiębiorca wylicza szeroką gamę różnych szybkich do wykonania ustawień, zaczynając od klapy APS, szczeliny klepiska, obrotów młocarni, klapy na rotorze oraz prędkości obrotowej rotora. Szybkie przygotowanie maszyny do zbioru różnych plonów ma znaczący wpływ na oszczędność czasu, który można wykorzystać na wydajną pracę na polu. Część usługodawców, w tym również pan Paweł, zwraca uwagę na kompaktowe wymiary maszyny, co ma szczególne znaczenie podczas wykonywania usług na rozdrobnionych i oddalonych od siebie polach.

Sebastian Grabiński, rolnik, który prowadzi działalność usługową Agrokompleks, wykonując zbiór kukurydzy, przywiązuje dużą wagę do ekonomiki pracy maszyn wykorzystywanych w usługach. Na co dzień korzysta z sieczkarni Claas Jaguar.

– Dla mnie istotna jest duża wydajność masy na godzinę przy niskim zużyciu paliwa. Dziennie kosimy ok. 25-30 ha, więc niezawodna maszyna, pewna w pracy, to wszystko, co jest potrzebne przy zbiorze kukurydzy – podsumowuje.

Na przykładzie pana Sebastiana widzimy, że usługodawcy poszukują maszyn, których konserwacja przebiega bardzo szybko i zaoszczędzony czas można przeznaczyć na dłuższą wydajną pracę. Właściciele firm usługowych często podkreślają wysoką wartość maszyn Claas na rynku wtórnym, co jest jedną z cech, na które zwracają szczególną uwagę, planując inwestycję. Więcej szczegółów dotyczących oczekiwań i wymagań, które powinny spełniać maszyny w firmach usługowych, zostało przedstawionych w wywiadach filmowych:

Jak podkreślają usługodawcy, te wszystkie cechy: niezawodność maszyny, wydajność i wysoka jakość pracy, profesjonalna obsługa serwisowa, dostępność części i materiałów eksploatacyjnych, niskie koszty eksploatacji oraz wysoka wartość maszyny na rynku wtórnym są kluczowe przy wyborze sprzętu do działalności usługowej.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.