Pierwszym z najnowszych rozwiązań firmy ZF jest asystent tzw. „martwego pola”. Do swojego działania system wykorzystuje narożne radary krótkiego zasięgu, które monitorują ruch po bokach ciągnika i wykrywają rowerzystów lub pieszych, nawet w nocy i w „martwym polu”. Narożne radary krótkiego zasięgu Gen5 mają zaimplementowane funkcje „asystenta obserwacji”. Dzięki temu otoczenie maszyny można monitorować w zasięgu do 90 m na siatce 20 cm i kącie otwarcia +/-75°. W przypadku wykrycia obiektu kierowca ciągnika jest natychmiast ostrzeżony, co zapobiega niebezpiecznym wypadkom podczas pracy.
Firma ZF oferuje także inteligentne systemy łączności maszyn rolniczych z narzędziami do zarządzania i platformami komunikacyjnymi. Rozwiązania ZF gwarantują skrócenie czasów postoju maszyn, monitorowanie stanu urządzeń i planowanie działań serwisowych. Umożliwiają też szybką transmisję danych między użytkowaną maszyną a działem technicznym i serwisowym, co z kolei wydłuża okres eksploatacji między kolejnymi działaniami serwisowymi.
Efektywne połączenie
W kwestii łączności ZF oferuje podstawowy system ZF Link z Bluetooth Low Energy (BLE) i dedykowaną aplikacją ZF AgriApp, które łączą ciągnik ze smartfonem lub tabletem poprzez diagnostyczny interfejs OBD2. System umożliwia bieżące odczytywanie i analizę danych pojazdu, warunków pracy oraz niezbędnych danych serwisowych. W przypadku występowania kodów błędów system proponuje albo samodzielne rozwiązanie problemu, albo przesyła odpowiednie informacje do punktu serwisowego. Dostępny dla użytkowników jest także system łączności „premium” poprzez otwartą platformę ZF IoT. Zapewnia ona nowe usługi cyfrowe i efektywniejsze korzystanie z zasobów sprzętowych dzięki analizie danych i stosowaniu inteligentnych algorytmów. Sprzęt ZF umożliwia także opcję płynnej identyfikacji i śledzenia pracy i stanu technicznego maszyn poprzez znaczniki DeTAGtive. Stosowane znaczniki mają zasięg do 70 m, a do przesyłania informacji używają technologii Bluetooth.
Optymalizacja pracy
Niemiecki producent oferuje również Intelligent Drive Strategy (IDS), czyli system optymalizujący napęd i sposób poruszania się pojazdów w terenie, którego celem jest poprawa wydajności pracy przy zmniejszonym zużyciu paliwa. IDS wykorzystuje do działania czujniki radarowe wykrywające otoczenie i przeszkody w terenie przed pojazdem, i stale na bieżąco dostarczające dane o jego ukształtowaniu. To z kolei umożliwia przetwarzanie zebranych informacji dla opracowania „optymalnej strategii jazdy” dostosowującej zapotrzebowanie na moc, wydajność i paliwo. Dzięki systemowi IDS możliwe jest przewidywanie reakcji na zmieniającą się topografię bez korzystania z bardzo dokładnych danych map np. na zboczach, poprawa pracy z użyciem manualnej skrzyni biegów oraz ogólny wzrost wydajności z jednoczesnym obniżeniem ponoszonych kosztów.