Zetor - Crystal reaktywacja

Zetor - Crystal reaktywacja

W siedzibie firmy Zetor Polska w Kaliszu odbył się w połowie października jeden z jesiennych pokazów pracy czeskich ciągników. Podczas imprezy goście mogli się zapoznać zarówno z lekkimi i prostymi „Majorami”, jak i z najnowszymi wersjami najmocniejszych modeli Forterra i Crystal.

W pokazie zaprezentowano w akcji 5 ciągników, w tym dwa Majory 80 (75 KM) w najprostszej wersji CL, również dwa modele Forterra - 140 HSX (136 KM) i HD 150 (147 KM), oraz flagowy Crystal HD 170. Nie licząc ładowacza czołowego Metal-Fach, zainstalowanego na jednym z „Majorków”, pozostałe ciągniki współpracowały z maszynami firmy Agro-Tom - agregatami uprawowymi, 3-metrowym zestawem uprawowo-siewnym oraz rozsiewaczem nawozów.

Udany powrót

Podobnie jak przywrócone do życia w roku 2013 Zetory Major, również powracające po długiej przerwie Crystale nawiązują do legendarnych ciągników o tej samej nazwie, produkowanych od roku 1968. O ile pierwsze nowe Crystale z roku 2015 nie były ideałami, o tyle tegoroczne wersje tych ciągników to maszyny kompletne, zdolne zadowolić także wymagających rolników. Serię tworzą 2 modele, wyposażone w 6-cylindrowe silniki Deutz - Crystal 150 HD (maks. 110 kW/150 KM) oraz zaprezentowany w pokazie Crystal 170 HD o mocy maksymalnej 126 kW/171 KM i momencie obrotowym 739 Nm.
W ciągniku może się podobać nowoczesna 5-biegowa skrzynia Eco 40 z elektrohydraulicznym rewersem, oferująca łącznie 30/30 biegów (przód/tył), w tym 13 przełożeń w zakresie prędkości roboczych (4-12 km/h), która umożliwia jazdę z prędkością 40 km/h przy obniżonych obrotach silnika (1750 obr./min), co zapewnia mniejszy hałas i niższe o nawet 20% zużycia paliwa w transporcie. Przekładnia ze zmodyfikowanym mechanizmem włączania biegów ma przycisk sprzęgła w dźwigni zmiany biegów, trzystopniowy wzmacniacz momentu na każdym biegu, ze stopniami przełączanymi przyciskami pod obciążeniem (Powershift), który może pracować również w trybie automatycznym i przełączać stopnie samoczynnie, co pozwala utrzymywać optymalne obroty silnika.

Komfortowa jazda i praca

Ciągnik ma hydraulikę o wydatku 85 l/min, z 4-sekcyjnym rozdzielaczem (8 szybkozłączy + 1 powrót) ze sterowaniem elektrohydraulicznym, oraz podnośnik o udźwigu 85 kN (8,67 t) sterowany również elektrohydraulicznie (EHR), ze sprawdzonym w serii Forterra systemem HitchTronic, umożliwiającym automatyczną regulację TUZ, ułatwiającym pracę i zapewniającym wzrost wydajności przy obniżonym o 5-7% zużyciu paliwa. Pracę ułatwi również półautomatyczny układ sekwencjonowania funkcji podczas skręcania na polu, odciążający kierowcę i poprawiający manewrowość. System automatycznie steruje uruchamianiem przedniego napędu, blokad mechanizmu różnicowego, tylnego TUZ oraz WOM.
Komfort jazdy zapewni natomiast opatentowany układ zawieszenia przednich kół z trapezoidalnymi wahaczami, krewniak wielowahaczowego zawieszenia samochodowego, oraz dostępny już w standardzie unikatowy system amortyzacji przedniej osi, w którym lewe i prawe koło amortyzowane są niezależnie, gwarantujący lepsze tłumienie drgań.

SS

Redakcja ATR

Reklama
Powiązane artykuły