W marcu br. firma Valtra oraz fińskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne Elisa zaprezentowały ciągnik z systemem zdalnego sterowania opartym na sieci 5G. Efekt współpracy obu firm przedstawiono podczas otwarcia salonu Elisa 5G w Helsinkach.
Prototypowy ciągnik jest w stanie pracować w sposób bezpieczny pod komendą operatora znajdującego się nawet setki kilometrów od niego. – Ciągniki sterowane zdalnie drogą radiową istnieją i są używane od lat, ale ich systemy zawsze wymagały kontaktu wzrokowego operatora z maszyną. Sieć 5G całkowicie odmienia tę technologię. Umożliwia zdalne kierowanie ciągnikiem dosłownie z każdego miejsca na świecie – wyjaśnia Mikko Lehikoinen, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Valtra.
Elisa jest fińskim i międzynarodowym pionierem technologii 5G. Będący owocem współpracy z Valtrą zdalnie sterowany ciągnik przyciągnął ogromne zainteresowanie podczas otwarcia salonu Elisa 5G. Usługi i rozwiązania działające w sieci 5G zwiększą znacznie możliwości konsumentów i firm, a także otworzą przed nimi zupełnie nowatorskie perspektywy. Namacalnym przykładem tego jest właśnie zaprezentowany ciągnik – jego traktorzysta nie musi siedzieć w kabinie, by nim kierować. Zależy nam, by świat przyszłości był miejscem zrównoważonym dzięki cyfryzacji. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi usług opartych na technologii 5G – dodaje Kimmo Pentikäinen, wiceprezes ds. rozwoju rynku w firmie Elisa.
System zdalnego sterowania ciągnikiem działa dzięki wbudowanemu w ciągnik modemowi 5G oraz dookólnej kamerze wideo, której kąt widzenia obejmuje 360°. Przepustowość połączenia 5G jest na tyle duża, że przebywający z dala od ciągnika operator może kierować maszyną za pomocą okularów wirtualnej rzeczywistości, otrzymując z kamery obraz w rozdzielczości 4K. „Zdalny traktorzysta” doskonale „widzi” otoczenie ciągnika i może rozglądać się po nim, obracając głowę, gdy nosi okulary VR. Układ zdalnego sterowania przekazuje sygnały sterujące ciągnikiem poprzez komercyjną, wysoce zabezpieczoną sieć 5G firmy Elisa.
Podczas jazdy ciągnikiem trzeba „czuć w rękach”, gdy on skręca. Sieć 5G ma bardzo dużą przepustowość i jest w stanie przekazać to wrażenie w czasie rzeczywistym – tłumaczy Lehikoinen.
Technologie zdalnego sterowania są krokiem naprzód ku pojazdom całkowicie autonomicznym. Mogą one być dostępne wielu użytkownikom już w kolejnej dekadzie XXI wieku. Systemy zdalnego sterowania umożliwiają kierowanie ciągnikami bezzałogowymi w trudnych warunkach lub podczas pracy zbyt niebezpiecznej dla człowieka. W ten sposób rośnie wachlarz zastosowań i wszechstronność ciągników. Firma Valtra prowadziła już program zdalnie sterowanych ciągników z pomocą przedsiębiorstwa Finavia, operatora lotnisk.
Zamierzamy nadal rozwijać badania i prace nad zastosowaniami systemów zdalnego sterowania. Kolejnym etapem będzie rozwiązanie jakości przesyłanego obrazu właściwej dla poszczególnych zadań pracy. Ustalimy też, w jaki sposób można rozszerzyć zdalne sterowanie za pomocą czujników przesyłających dane przydatne operatorowi maszyny – kończy Lehikoinen.
Technologie oferowane z ciągnikami Valtra już uwzględniają systemy zdalnego sterowania, co ułatwi wdrożenie omawianej technologii. Przykładem jest system telemetrii Valtra Connect, który pracuje w sieci komórkowej 3G. Ma go ponad 3000 ciągników Valtra na całym świecie.