Kluczową kwestią jest to, aby koła pasowe zostały wykonane zgodnie z wymiarami i zaleceniami. Rowki kół pasowych powinny być czyste, bez uszkodzeń i substancji zabezpieczających przed korozją. Pas powinien być dokładnie ustawiony w rowkach, tak aby całą powierzchnią boczną stykał się ze ściankami rowka. Niedopuszczalne jest jednak, aby pas stykał się z kołem powierzchnią dolną - jedynym wyjątkiem są napędy specjalne, takie jak napędy płasko-klinowe.
W przekładniach wielopasowych należy stosować wyłącznie zespoły pasowe złożone z pasów specjalnie kompletowanych wg wymaganej tolerancji długości. Gdy potrzebny jest pilnie pas do jakiejś przekładni w dowolnym kombajnie do zbioru zbóż, można zastosować pas mający zastosowanie w innym kombajnie, przy czym musi on mieć takie same rozmiary i nie gorsze parametry techniczne.
Użytkownicy kombajnów zbożowych powinni być wyczuleni na to, aby pod żadnym pozorem nie używali żadnych substancji zwiększających przyczepność pasa do koła - jest to zbyteczne i co więcej szkodliwe. A w jaki sposób zakładać pasy? Wyłącznie ręcznie i przy najmniejszym rozstawie kół rowkowych; niedopuszczalne jest używanie jakichkolwiek narzędzi pomocniczych.
Po dokładnym ustawieniu pasów w rowkach należy wyregulować wstępnie naciąg, a następnie uruchomić przekładnię bez obciążenia na krótki czas i ponownie skorygować naciąg. Dopuszczalna nierównoległość osi kół przekładni nie powinna być większa niż 1 mm na 100 mm długości osi, a tolerancja wzajemnego przesunięcia rowków kół nie powinna przekraczać 0,25% odległości pomiędzy osiami.
Z pewnej ręki
Pasy klinowe firmy Sanok Rubber Company dzięki sprawdzonej technologii, specjalnie opracowanej konstrukcji i zestawieniu odpowiednio dobranych surowców stanowią niezawodny element napędów. Stosowane do produkcji pasów wysokiej jakości kauczuki chloroprenowe, kordy poliestrowe oraz aramidowe i tkaniny bawełniane zapewniają pasom odporność na temperaturę i oleje. Każdy kord jest impregnowany i powlekany specjalną mieszanką gumową, dzięki czemu osiągnięto homogeniczne połączenie kordu z rdzeniem i nakładką gumową. Pogumowana owijka z tkaniny nadaje pasowi odporność na ścieranie, dużą elastyczność i wytrzymałość zmęczeniową. Produkowane pasy klinowe są stale badane przez statyczne i dynamiczne urządzenia kontrolne.
Jakie jeszcze zalecenia są istotne z punktu widzenia eksploatacji maszyny? Rzecz jasna należy zabezpieczyć przekładnię osłoną ochraniającą. Poza tym trzeba oczywiście pamiętać, że wcześniejsza wymiana uszkodzonych (zużytych) kół pasowych zapobiega niespodziewanym awariom pasa i przekładni.
Poza tym naciąg pasów w warunkach normalnej pracy należy okresowo sprawdzać i regulować. Przy uszkodzeniu jednego z pasów w zespole pasowym należy wymienić cały zespół pasów (przykładowo oznaczenia zespołu pasów np. 8 SPB-2088, 4B-2000). W przypadku zabrudzenia pasów klinowych należy je czyścić mieszanką glicerynowo - spirytusową w stosunku 1:10, nie powinno się używać innych środków chemicznych. Do czyszczenia pasów nie wolno stosować ostrych przedmiotów, jak szczotki druciane, papier ścierny itp., ponieważ zachodzą mechaniczne uszkodzenia powierzchni pasa.
Jakie czynniki wpływają na trwałość pasów?
- naciąg pasów,
- poprawne dobranie koła pasowego,
- łączenie pasów w zespoły pasowe,
- użycie rolek napinających,
- czystość,
- sposób przechowywania pasów.