[ATR] Nowości John Deere

Z John Deere rolnictwo 5.0 coraz bliżej

Data publikacji:
Z John Deere rolnictwo 5.0 coraz bliżej

Żyjemy w erze informacji, gdzie dane stały się cennym „surowcem” operacyjnym i często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie ich ilości przetwarzamy każdego dnia. Dane stały się niezmiernie ważną wartością również w branży rolniczej, dlatego czołowi producenci sprzętu oferują dedykowane rozwiązania technologiczne. Firma John Deere ma już spore doświadczenie w tej dziedzinie np. w postaci modułów JD Link i Operations Center, przy czym jednocześnie stawia na ciągły rozwój nowoczesnych technologii telematycznych, o których była mowa m.in. podczas konferencji dotyczącej rolnictwa precyzyjnego, zorganizowanej przez John Deere Polska wespół z firmami: Syngenta, My Data Plant, Xarvio i Metos.

Zbieranie i przetwarzanie danych na skalę masową jest dziś nieodłącznym elementem branży rolniczej. Dzięki analizowanym informacjom można bowiem dokonywać bardziej trafnych decyzji zarówno inwestycyjnych jak i produkcyjnych, od których zależy rentowność prowadzonego biznesu. Narzędzia oferowane przez firmę John Deere takie jak JD Link i Operations Center są już z powodzeniem stosowane przez wielu rolników, będąc niejako pomostem łączącym ich z dilerem i producentem. Na temat oferowanych rozwiązań dla rolnictwa 4.0 wypowiedział się Bogdan Kazimierczak, odpowiedzialny w firmie John Deere za rozwiązania cyfrowe oraz klientów strategicznych.

Realne korzyści

Zbieranie i przetwarzanie ogromnych ilości danych byłoby bardzo trudne, a wręcz niemożliwe w codziennej realizacji. Platforma Operations Center jest darmowym portalem wraz z aplikacją mobilną, przeznaczonym do zarządzania gospodarstwem poprzez pozyskiwanie danych operacyjnych, także we współpracy z zewnętrznymi elementami systemu i usługami firm zewnętrznych. Pozyskiwane informacje dotyczą podstawowych danych o użytkowanych maszynach oraz ich ustawieniach w połączeniu z dokumentacją prowadzonych zabiegów agronomicznych.

Dzięki systemowi telematycznemu JDLink całość jest bezpiecznie zapisywana w „chmurze”, dane są odpowiednio zabezpieczone i nie ma potrzeby kłopotliwego, ciągłego zapisywania i przenoszenia ich za pośrednictwem przenośnych pamięci USB. JDLink pozwala także na sprawdzenie informacji o aktualnej lokalizacji danej maszyny w określonym czasie, jednocześnie prowadzi monitoring kodów błędów i zdalną diagnostykę za pomocą modułu Service Advisor Remote, jest w stanie wykrywać potencjalne usterki za pomocą usługi alarmów eksperta oraz z wyprzedzeniem planować działania serwisowe. Wszystko to odbywa się automatycznie, lecz oczywiście za pełną zgodą użytkownika systemu.

Zastosowania praktyczne

Moduł JD Link oferuje wiele praktycznych możliwości, które bezpośrednio wpływają na właściwości użytkowe maszyn, nawet gdy na polu pracuje kilka jednocześnie oraz sposób ich wzajemnego działania w konkretnych sytuacjach. Pozwala m.in. na zdalny dostęp do wyświetlacza, bezprzewodowy transfer informacji oraz gromadzenie danych agronomicznych dotyczących upraw i stosowanych środków ochrony roślin. Prosty przykład: jeżeli na polu pracuje naraz kilka opryskiwaczy, dzięki komunikacji pomiędzy maszynami nie ma już ryzyka, że będą dublowały swoją pracę. Dzięki wykorzystaniu mapy pokrycia, inteligentny system John Deera ma możliwość wyłączania sekcji w miejscach już obrobionych przez inną maszynę.

W 2021 r. John Deere postawił na rozwój technologiczny systemu, mający na celu ocenę produktywności maszyn, tak aby móc przedstawić rachunek ekonomiczny produkcji poszczególnych upraw. Rolnik jest więc w stanie sprawdzić, ile ton plonu na godzinę zebrał i jakie było wówczas zużycie paliwa. Zmiany pojawiły się również w aplikacji mobilnej Operations Center Mobile, która dla maszyn wyposażonych w bramkę telematyczną MTG: 4G LTE aktualizuje położenie maszyny co 5 s, a dane agronomiczne co 30 s. Rolnik na bieżąco kontroluje przez to stan maszyny i postęp zaplanowanych zadań.

Narzędzie Operations Center jest jednak nadal doskonalone. Już wkrótce zapewni możliwość oceny wydajności maszyn w czasie rzeczywistym, tzn. zebrany plon na godzinę, czasów przestojów i potencjalnych strat z tego wynikających, a także definiowania alertów niestandardowych, czyli konfigurowanych przez klienta zgodnie z jego potrzebami. Co ważne, rozwiązania John Deere w zakresie telematyki są również dostępne dla starszych maszyn.

Program Expert Alert

Expert Alert jest bardzo ważną częścią wsparcia telematycznego, jakie producent może zapewnić swoim klientom. Ambitnym celem firmy John Deere jest zapewnienie stałego monitoringu maszyn, po to, aby system diagnostyczny był w stanie wykryć każdą usterkę, a nawet wskazać konkretną część, która powoduje problem wraz z jej numerem katalogowym. Już dziś możliwości zdalnej diagnostyki są bardzo duże. Serwisant, mając dostęp zdalny do ekranu monitora maszyny, może bowiem odczytywać kody błędów i przez to zaproponować możliwe szybkie rozwiązanie problemu.

Przy ogromnej populacji maszyn John Deere liczącej ok. 450 tys. sztuk, podłączenie do wspólnego systemu poprzez innowacyjne rozwiązania teleinformatyczne może zapewnić odpowiednio szybką reakcje serwisu oraz wsparcie rolników przez dilerów w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.