Zalety wozu X-trem wynikały m.in. z jego nowatorskiej konstrukcji, opartej na niezależnej ramie, na której umieszczono zbiornik. Rama miała 900 mm szerokości w przedniej i tylnej części, a w strefie mocowania kół była zwężona do 760 mm. Dzięki temu możliwe było zastosowanie kół o szerokości 850 mm, bez ograniczenia kąta skrętu osi czy przekroczenia trzech metrów szerokości całkowitej.
Jednolita konstrukcja
Udoskonalony wóz X-trem2 zachowuje wszystkie zalety pierwszej wersji, ale jest teraz konstrukcyjnie spokrewniony z innym hitem marki Joskin - modelem Volumetra (Maszyną Roku 2017). Dlatego X-trem2 nie ma podwójnej ramy, lecz jest zbudowany na takiej samej, scalonej ze zbiornikiem, ramie Heavy duty, jak wóz Volumetra. Obecnie rama z przodu maszyny ma szerokość 900 mm, po czym ulega zwężeniu do zaledwie 600 mm na odcinku od mocowania kół do końca pojazdu. W rezultacie uzyskano jeszcze więcej przestrzeni (160 mm przy kołach i 250 mm z tyłu). Dzięki temu wóz X-trem2 jest oferowany w dwóch wariantach: typu D ze standardowymi kołami 800/60R32 (Ø 1800 mm/szerokość 800 mm) oraz typu DXT z kołami o jeszcze większej średnicy (1986 mm) i szerokości (925 mm), zapewniającymi jeszcze mniejszy nacisk na glebę. Oba warianty są dostępne z beczkami o pojemności 16 000, 18 000 i 20 000 l.
Dzięki zintegrowanej ramie konstrukcja maszyny jest przy tym zwarta i ma bardzo nisko położony środek ciężkości. Zwiększa to znacznie stabilność i komfort jazdy, a także ułatwia pracę z aplikatorami i szerokimi rampami rozlewającymi. Mocowanie osprzętu na beczce zapewnia podnośnik z trzypunktowym układem zawieszenia (z ramionami renomowanej firmy Sauter), który zastąpił dotychczasowy układ czteropunktowy.
Dobre zawieszenie
W X-trem2 zmianom uległo także zawieszenie. Poprzednio było typu Hydro-Tandem, a obecnie wszystkie modele są wyposażone w układ Hydro-Pendul, w którym każda oś jest montowana na dwóch hydraulicznych siłownikach dwukierunkowych, umieszczonych z obu stron ramy. Ten rodzaj zawieszenia, stosowany z powodzeniem w wywrotkach TP, zapewnia lepsze dopasowanie do profilu podłoża, a także jest łatwiejszy w konserwacji.
W wozach X-trem2 zastosowano także oś z wymuszonym skrętem, tyle że teraz jest to oś przednia, a nie tylna, jak w pierwszej wersji X-trem. W efekcie uzyskano dużo lepszy promień skrętu i znacznie większą zwrotność. Tylny zwis jest teraz mniejszy, zwłaszcza przy pracy z aplikatorami, które znacznie przedłużają tylną część maszyny. Do poprawy kąta skrętu przyczynił się też nowy dyszel o zwartej konstrukcji, który został znacznie „odchudzony” i inaczej wyprofilowany.
Jeśli chodzi o pompy, wozy asenizacyjne X-trem2 można wyposażyć w modele próżniowe - od Jurop PNR 155 (15 500 l/min) do Jurop DL 250 (25 000 l/min), krzywkowe - standardowo model Vogelsang VX186-260 (6000 l/min) i w opcji VX186-368Q (9000 l/min), a także w zestaw Vacu-storm. W maszynach z Vacu-Storm montowana jest pompa próżniowa połączona z pompą odśrodkową Storm (10 000 l/min) umieszczoną na końcu dyszla, co ma zapewnić optymalne rozprowadzanie gnojowicy na większej powierzchni.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express 12/2020 - zamów:
bezpłatny egzemplarz lub prenumeratę