Technika Uprawa i siew

Wszystkie twarze ekoschematów

Data publikacji:

Kiedy analizujemy jakiś złożony proces, zjawisko czy sytuację często używamy określenia, że ma „wiele twarzy”. Chcemy przez to pokazać, że ocena jest złożona, zależna od tego, pod jakim kątem będzie przeprowadzona. W ostatnim czasie ogromne emocje budzi Europejski Zielony Ład, w tym dobrowolne działania, znane jako ekoschematy. Jaką twarz pokazują nam owe ekoschematy a właściwie jakie twarze? Pisze o nich dr Tomasz Piechota (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu).

Twarz pierwsza – źródło dodatkowych pieniędzy dla rolnika?

            Na finansowanie ekoschematów przeznaczone jest minimum 25% całej puli środków przeznaczonych na dopłaty bezpośrednie, jest to więc znaczna kwota. Nie są to jednak pieniądze dla wszystkich. Są to dodatkowe płatności, dla rolników, który podejmą się dodatkowych działań, wychodzących ponad obowiązkowe wymogi, zawarte między innymi w normach GAEC.

            Stawki za poszczególne ekoschematy i praktyki w ramach ekoschematów zostały wyliczone tak, aby pokryć koszty zastosowanej praktyki. Nie mają stanowić dodatkowego dochodu rolnika ale być zachętą do wypróbowania promowanych w ekoschematach praktyk rolniczych. Z tego względu, stosowanie ekoschematów tylko po to, żeby pozyskać dodatkowe wpływy finansowe mija się z celem.

 Wejście w ekoschemat ma być sposobem na wypróbowanie danej praktyki, zapoznanie się z nią i w efekcie przekonanie o jej przydatności w gospodarstwie.

Twarz druga - praktyki przyjazne środowisku

(…)

cały artykuł przeczytasz w atr express 13/2024

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj atr express - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atrexpress

zobacz więcej

Pokaz opryskiwacza HARDI AEON CENTURAline


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Pokaz robota autonomicznego - NAIO ORIO


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.